گروه سینمایی هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه پانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت، بعد از ظهر امروز مصادف با پنجشنبه ۱۸ آذرماه با حضور محمد مهدی حمیدی‌مقدم، دبیر جشنواره در سالن شماره یک پردیس سینمایی چهارسو برگزار شد. 

در ابتدای مراسم محمد مهدی حمیدی‌مقدم دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت درباره برگزاری این رویداد به صورت حضوری گفت: یک سالی‌است که همه ما لذت تماشای فیلم روی پرده سینما را به خاطر شرایط کرونا فراموش کرده‌ایم، این کمبود حتی در خانواده مستند هم احساس شد، ولی خوشبختانه سینما متوقف نشد و جشنواره سینماحقیقت دچار تعلل نشد. سال گذشته جشنواره را به  صورت بر خط برگزار کردیم و امسال هم با رعایت پروتکل‌ها و با تعداد محدود جشنواره برگزار کردیم.

وی درباره تجربه برگزاری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به صورت بر خط بیان کرد: خوشحالیم که سال گذشته شرایط کرونایی مانع از برگزاری جشنواره نشد و خانواده مستند یک تجربه متفاوتی را پشت سر گذاشت و در عرصه نمایش فیلم به صورت آنلاین پیش‌قدم شد. این حرکت جدیدی است و اگر نقصی در برنامه‌های ما وجود دارد امیدوارم که عذر ما را پذیرا باشید.

دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: مستندسازان جسارت بزرگی کردند و فیلم‌هایشان را دوسال به صورت برخط به نمایش درآوردند. از زمان دفاع مقدس تا همین روزگار کرونایی این افراد همیشه پیشگام بودند و واقعیت توسط دوربین همین مستند سازان شجاع به ثبت رسیده است.

حمیدی‌مقدم درباره تک سانس شدن فیلم‌ها گفت: باتوجه به شرایط کرونایی و فراهم بودن شرایط نمایش برخط فیلم‌ها تصمیم بر این شد تا مستندها در یک سانس به صورت حضوری و در دوسانس یه صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار گیرند.

وی همچنین درباره برگزاری جشنواره به صورت ساده گفت: دو سال پیش یعنی در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت هم ما خیلی مراسم خاصی نداشتیم و بدون بریز و بپاش جشنواره را برگزار کردیم، چون خانواده سینمای مستند همیشه از تکلف‌ها دوری می‌کند. سینمای مستند بسیار خالص و عریان است. شفاف و واضح آغاز می‌شود و در نهایت به دور از هیاهوها منتخبین خود را معرفی می‌کند و جشنواره به پایان می‌رسد.

این مدیر سینمایی درباره جایگاه فیلم‌های مستند عنوان کرد: سینمای مستند ارزش زمانی و ارزش واقعی خود را در سال‌های آینده خواهد گذاشت. سینمایی که لایه‌های درد و رنج را در جامعه نشان می‌دهد و دلسوز جامعه و انسان است. ما نیز باید تلاش کنیم تا جشنواره‌ها به محلی مهم برای رشد، ارتقا و دیده شدن آثار تبدیل شود. محل همیشگی فیلم‌ها جشنواره‌ها نیستند، آثار پس از نمایش در جشنواره باید به حیات خود ادامه دهند و ما باید کاری کنیم که دوستان مستندساز بتوانند در عرصه ملی و بین‌المللی بدرخشند. برای رسیدن به این هدف جشنواره‌ها باید یاد بگیرند که پس از موفقیت اثر، چگونه آن را وارد چرخه عمومی اکران کنند.

دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: نگاه ما در مرکز گسترش این بوده که مستند آینه جامعه امروز است و ذهن فیلمساز باید همگام با جامعه پیش رود.

حمیدی مقدم درباره آثار ارسال شده به جشنواره گفت: یکی از نکاتی که ما امسال با آن مواجه شدیم کوچک شدن حوزه تولید در زمینه مستند بود. شخصا این را درک می‌کنم، چراکه به‌خاطر کمبود بودجه رخ می‌دهد.

وی درباره بازسازی فیلم «زعفران» از ساخته‌های ابراهیم مختاری در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: امسال به کمک فیلم خانه ملی ایران فیلم «زعفران» مرمت شد و این مستند در بخش مرور آثار این کارگردان نمایش داده می‌شود. قرار ما این است که این مسیر را در آینده نیز ادامه دهیم تا اتفاق‌های بهتری را شاهد باشیم.

دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت در آخر ضمن آرزوی سلامتی برای محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی از او و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و رشاد اسلامی تشکر و قدردانی و برای نادر طالب‌زاده آرزوی بهبود و رهایی از بستر بیماری کرد.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۱۸ آذرماه آغاز شده تا ۲۵ آذر ماه ادامه پیدا می‌کند.