"گروه رادیو و تلویزیون": متولد ۳۰ خرداد ۱۳۵۹ در لرستان ،  فارغ التحصیل لیسانس رشته ادبیات فارسی می باشد که از ۲۵ سالگی با تئاتر کار خود را شروع کرد. او حالا یکی از بازیگران پخته در عرصه سینما،تئاتر و تلویزیون به شمار می رود. «آزیتا ترکاشوند» بازیگر تلویزیون،تئاتر و سینما که کارهای ماندگاری در عرصه فرهنگ و هنر داشته است. این هنرمند ضمن حضور در خبرگزاری «هنرآنلاین» درباره مسائل مختلفی با محوریت سینما،تئاتر،تلویزیون گفت وگو کرد که مشروح این گفت و گو را از نظر می گذارنید:

هنرآنلاین: این روزها برخی از همکاران شما،احساس می کنند که به خودی خود به سینما و شبکه خانگی راه پیدا کردند.نقش تلویزیون به نظر شما تا چه اندازه در این رابطه تاثیر گذار بوده است؟

ترکاشوند: بسیاری از سوپر استار ها از تلویزیون کار خود را آغاز کردند.چرا پلتفرم ها تاکنون نتوانستند ستاره سازی کنند؟تلویزیون چهره می سازد؛آقای جبلی جزو مدیرانی است که رسانه ملی را در سخت ترین شرایط ممکن تحویل گرفت که تاکنون این موضوع سابقه نداشته است.اما در این شرایط نیز مدیریت قابل توجهی داشت و دقت و حواسش به تمام بازیگران تلویزیون بود؛واقعا مدیریت رسانه ملی آن هم در شرایط بحرانی شلوغی های سال گذشته شوخی نیست! اما در جایگاهی نیستم که بخواهم اظهار نظر کنم که چه افرادی وارد تلویزیون شوند و چه افرادی از ورود آنها جلوگیری شود.

هنرآنلاین: شما جزو دسته از هنرمندانی بودید که به منافع ملی اهمیت ویژه ای می دهید؛ منافع ملی در بین هنرمندان را چگونه می بینید؟

ترکاشوند: همه ما در وهله اول،ایرانی هستیم. بعدش زادگاه من برای لرستان است و همیشه هم افتخار کردم که برای دیار بلوط و کوه های سر به فلک کشیده،آیین و سنت مردم خوب لرستان هستم.کارهایی که برای لرستان نیز می سازم به این خاطر است که من یک روستا زاده هستم و در روستا بزرگ شدم و آن فضا را دیدم و افتخار هم می کنم. بهترین دوره زندگی که دوره ای بی آلایش بود در دوران بچگی گذشت. من چون آشنایی زیادی با مناطق روستایی دارم،به همین دلیل سعی بر کارهای بومی دارم. من  3 کار درباره استان لرستان ساختم؛آخرین کارم با عنوان" سردار بی بی مریم بختیاری" بود که درباره زنان نامی و ملی است.این زن افتخاری برای قوم بزرگ لٌر به شمار می رود. من بیشتر به اندیشه سیاسی و اندیشه وطن پرستی بی بی مریم اشاره کردم.

آزیتا ترکاشوند

جبلی دست مافیا در تلویزیون را قطع کرد!

هنرآنلاین: تلویزیون این روزها با طرح تغییر و تحول به چه درجه ای رسیده است؟

ترکاشوند: تغییر و تحول در رسانه ملی قطعا بحث های خاص مدیریتی خود را دارد. متوقف شدن در همه حوزه ها کار غلطی است؛باید همواره تغییر و تحول داشت. باز هم تاکید می کنم که آقای جبلی در زمانی مدیریت رسانه ملی را تحویل گرفت و مدیریت فردی و گروهی مناسبی دارد که فکر می کنم توانست دست مافیای را در تلویزیون به طور کامل قطع کرد!

هنرآنلاین:شما نقش های خاصی داشتید که در یادها مانده است،اما چرا نقش های منفی در ذهن مخاطبان نقش بسته است؟

ترکاشوند: طی این سالها صرفا 4 نقش منفی را بازی کردم.بقیه کارها تا اندازه ای مثبت بوده؛ ولی همین نقش های منفی کوتاه به جهن کمی بیشتر دیده شدند. نقش منفی برای زن جذابیت خاصی دارد. برخی از اتفاقات باعث شد که به آن جایگاهی که میخواستم و مردم می خواستند نرسیده باشم؛اما باز خدا را شاکرم.

آزیتا ترکاشوند

توکل به خدا مرا به این وا می دارد که از زندگی ام راضی باشم و احساس خوشبختی کنم

هنرآنلاین: درباره کارتان با آقای افشار در گاندو توضیح می دهید و نکته پایانی دارید؟

ترکاشوند: من اولین کارم بود که با آقای افشار همکاری داشتم؛ تماس گرفتند و به دفترشان رفتم،درباره شخصیت "گلی ثابتی" که قرار بود آن رُل را ایفا کنم صحبت های متعددی شد.به نظرم هنرمند یک رسالتی دارد و نمی تواند یک وجهی و یک بعدی به کاری نگاه کند. ما در برخی مواقع باید از خود گذشتگی هایی داشته باشیم؛ این به روحیات هر هنرمند بستگی دارد.من هر جایی که برای تعصب به ایران و خدمت به مردم باشد؛حتی خانه نشین هم شوم، آن را قبول می کنم و هراسی از آن ندارم.

این روزها سریال کویید 20 به کارگردانی آقای حاجتمند را جلوی دوربین رفتم؛این کار  یک موقعیت های کمدی را دارد؛ قصه درباره مدافعان سلامت و کرونا است.یک کاری آماده پخش است؛ به نام «بنای الف».  به تازگی در یکی از مجموعه های آموزش بازیگری مشغول مهیا کردن یک تئاتری به همراه برخی از نوجوانان هستیم.به خاطر رنج هایی که کشیدم،واقعا دلم نمی خواهد این کار برای شخص دیگری بیافتد.سعی بر آن دارم که راه را برای دیگران برای ورود به عرصه بازیگری هموار کنم.لحظه،لحظه زندگی ام را زندگی می کنم.به خدا یقین دارم که هیچگاه مرا تنها نمی گذارد و این توکل به خدا مرا به این وا می دارد که از زندگی ام راضی باشم و احساس خوشبختی کنم. من در سریال «هیولا»نیز  شبکه خانگی به کارگردانی آقای مدیری ایفای نقش کردم؛ اینکه این اجازه به همه داده شود که خودی نشان دهند،مسئله مهمی است.آقای مدیری این فرصت را در اختیار من گذاشتند؛ به طور طبیعی این انتظار می رود که فرصت بیشتری در اختیار دیگران قرار داده شود.