گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین: عاشقانه‌های تاریخی همواره از ژانرهای پرمخاطب در حوزه سریال‌سازی بوده‌اند و قاجاریه یکی از پرتکرارترین مقاطع تاریخی برای روایت این عاشقانه‌هاست. سریال «رحیل» هم با دست گذاشتن روی همین دوران تاریخی و البته بخش‌هایی از پهلوی اول، به روایت داستانی عاشورایی پرداخته است. روایتی که البته لکنت‌هایی هم دارد و پیش‌تر به آن پرداخته‌ایم.

پخش فصل اول این سریال به تازگی به اتمام رسیده و فصل دوم آن که در 20 قسمت در حال تصویربرداری است، قرار است در ایام فاطمیه روی آنتن تلویزیون برود. با وجود ترکیب خوب بازیگران و البته طراحی تاریخی خوب دکور و صحنه و لباس‌ها که از ملزومات یک سریال تاریخی است، آنچه از بازخوردهای فصل اول این سریال برمی‌آید نتوانسته از «رحیل» یک شاهکار تاریخی بسازد اما نباید فراموش کرد که هنوز یک فصل دیگر باقی مانده و یک نیمه دیگر هم باید به مسعود آب‌پرور فرصت داد.

به بهانه پایان فصل اول سریال «رحیل»، به سراغ کاظم هژیرآزاد یکی از بازیگران این مجموعه رفتیم و درباره حال و هوای اثر و البته بازخوردهای مخاطب، با او گفتگویی داشتیم.

کاظم هژیرآزاد درباره تجربه ایفای نقش در سریال «رحیل» گفت: هر نقشی که بازی می‌کنم را یک تجربه جدید برای خودم می‌دانم و از آن تجربه درس‌هایی می‌گیرم. درواقع هر شخصیتی در داستان زیر و بم خودش را دارد و سختی‌ها و آسانی‌هایی دارد. نقشی که در «رحیل» داشتم برایم جزو کارهای سخت بود؛ هم از لحاظ زبان خاصی که داشت و هم رسیدن به شخصیتی که برایم در نظر گرفته شده بود.

photo_2023-09-04_01-35-21

وی درباره تجربه همکاری با مرحوم حسام محمودی در این سریال گفت: حسام محمودی بسیار بااستعداد بود؛ خوش اخلاق بود؛ مهربان بود؛ دوست بود. خدا رحمتش کند. شروع کار فیلمبرداری «رحیل» با من و مرحوم محمودی بود. نزدیک به دو ماه با وی همبازی بودم و واقعا دو ماه لذتبخشی بود و از او درس‌های زیادی یاد گرفتم. بسیار روان کار می‌کرد؛ کلمات و جملاتش را روان می‌گفت و خیلی خوب آنها را به خاطر می‌سپرد. همه این‌ها مزیت‌های یک بازیگر است. حیف شد که این استعداد بازیگری را از دست دادیم.

این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون درباره بازیگر جایگزین مرحوم محمودی افزود: یکی از اتفاقات نادری که افتاد و به نظرم شانس پروژه و کارگردان و تهیه‌کننده بود، این بود که استعداد جدیدی پیدا شد که مشابهت ظاهری بسیاری با مرحوم محمودی دارد. محسن امیری هم صدای تقریبا مشابه و نزدیکی به حسام محمودی دارد و هم اندام و چهره‌اش تقریبا شبیه به ولیعهد سابق است. آقای امیری امیری هم بسیار جوان بااستعدادی است و آتیه خوبی را برای او پیش‌بینی می‌کنم.

وی در پاسخ به اینکه آیا جایگزینی محسن امیری در این نقش به کمک هوش مصنوعی انجام شده یا خیر، گفت: اطلاع دقیقی ندارم اما صحبت‌هایی شنیدم. در آن یک ماه که پس از فوت مرحوم محمودی کار تعطیل شد، گزینه‌های زیادی پیشنهاد شد و از بین همه آن گزینه‌ها، محسن امیری انتخاب شد. حالا اینکه هوش مصنوعی در این انتخاب کمک کرده یا خیر، من اطلاع ندارم.

kazem-hazhirazad.photoselfi.ir-3

هژِیرآزاد درباره بازخوردهایی که پس از پخش سریال از مخاطبان گرفته، اضافه کرد: این مدت ارتباط زیادی با مردم نداشتم و بیشتر اوقات سر کار بودم اما همسرم هم سریال و هم بازخوردها را در فضای مجازی دنبال می‌کرد. یکی دو نفر «رحیل» را جزو سریال‌های فاخر قلمداد کرده بودند؛ از این جهت که هم بازیگران خوبی دارد و هم از لوکیشن‌ها، لباس‌ها و داستان خاص و زیبایی برخوردار است. قصه «رحیل» قصه‌ای عاشقانه و بسیار قشنگ است. مخاطبان سریال هم قصه را تعقیب می‌کنند و برایشان جذاب است که بدانند چه بلایی سر مها خواهد آمد و چه اتفاقی خواهد افتاد. این خودش یکی از مزیت‌های یک قصه خوب است که همه بپرسند در ادامه چه خواهد شد و منتظر دنباله داستان باشند. حتی همین الان که پخش فصل اول «رحیل» تمام شده، همسرم از من می‌پرسد که در ادامه قصه چه خواهد شد و من به او پاسخی نمی‌دهم جز اینکه: خودت چه چیزی حدس میزنی (با خنده).

وی در پایان در خصوص مشغولیت‌های فعلی خود گفت: در حال حاضر در کنار فصل دوم همین سریال «رحیل» در کار دیگری هم جلوی دوربین هستم به نام سریال «رخنه» که علی غفاری کارگردانی آن را بر عهده دارد. سریال «رخنه» هم در تهران و هم در شهرستان فیلمبرداری دارد که قسمت مربوط به نقش من در تهران ضبط می‌شود.