"گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین": "کرونا" کلید واژه ای نحس که چند سال نه تنها کشورما بلکه تمام دنیا را درگیر خود کرد. ویروسی منحوس که به قول اهالی فرهنگ و هنر زخم کاری بر ذهن ها گذاشت و تقریبا نابود شد؛ در این میان یکی از مسائل مهم تولیدات در راستای به تصویر کشیدن مجاهدات های مدافعان سلامت و نقش و اثرگذاری «کووید 19» بر کشور بود که برنامه سازان و هنرمندان هر یک در حد توان و کنش و واکنش خود نسبت به این ماجرا تولیدات چشم گیری داشتند.

«اپیدمی» عنوان  اولین سریال با موضوع «کرونا» بود که بعد ها به «موج اول» تغییر یافت که روی آنتن رفت. این مجموعه روایتی از جان‌فشانی کادر درمان و نیروهای جهادی را به مخاطب القا کرد؛ سریالی که به طور مستقیم به موضوع کرونا و درگیری و شیوع آن در کشور پرداخت و از عوامل آن می توان به سعید کمانی تهیه کننده، سجاد حسینی محمد صادق بکتاشیان و محمد علیزاده کارگردانان کار اشاره کرد.این سریال داستان شیوع کرونا در کشور است و روزهای ابتدایی شیوع این بیماری را نشان می دهد که عده ای درگیر این هستند آیا این بیماری کرونا است یا آنفولانزا؟ آنها در ادامه به این نتیجه می رسند که این بیماری همان کرونا است.

همدلی که به آنتن نرسید!

مرداد ماه سال 99 بود که روابط عمومی سیما از تاکید عبدالعلی علی عســکری ـ رئیس وقت سازمان صداوسیما ـ درخصوص ساخت سریال هایی با محتوای کرونا خبر داد.«همدل» عنوان سریالی بود که مدیر گروه فیلم و ســریال مرکز سیما فیلم درباره آن گفته است: «این سریال که نگارش آن از اسفند آغاز شده است توسط برادران محمودی (جمشید و محمود) ساخته خواهد شد که پیش از این سریال‌هایی مانند «سایه‌بان» را ساخته‌اند.«با آغاز شــیوع ویروس کرونا در جهان و تاثیراتی که بر زندگی و رفتارهای اجتماعی تمامی ســاکنان کره زمین گذاشته، ایده نوشتن برای ســاخت ســریالی با این موضوع همراه مصداق‌هایی مربوط به ایران مطرح شــد و با تاکید رئیس سازمان درخصوص پرداختن به ابعاد مختلف این مساله، از اسفند سال گذشته نگارش آن توسط برادران محمودی آغاز شد.

مدیرگروه فیلم و ســریال مرکز ســیما فیلم با اشاره به مذاکرات فشرده تیم سازنده «همدل» با مدیر شبکه سلامت و رئیس شورای سیاستگذاری سلامت صداوسیما گفت: «با توجه به پیچیدگی‌های ویروس کرونا و ناشــناخته بودن آن ضمن رصد دقیق رخدادها، مذاکره‌هایی با دوســتان شــورای سیاستگذاری سلامت داشــتیم تا در ارائه اطلاعات دقیق و صحیح، در مسیر درست گام برداریم.»«فضای سریال «همدل» که در دوران شــیوع ویروس کرونا روی می‌دهد، روایت سه قصه موازی مربوط به یک پرســتار، پسر یک تاجر و یک گروه جوان محقق است که خط ســیر داستانی مربوط به کرونا را دنبال می‌کند.»ملک محمدی با بیان اینکه قرار اســت همدل در ۱۵ قسمت تولید شود، گفت: «این سریال انشالله اسفند روانه آنتن می‌شود.»اما نکته مهم این است که هنوز خبری از پخش این سریال نیست!

14010811000283_Test_NewPhotoFree

«آزادی مشروط»؛اثری ضعیف و کسل کننده

«فرشتگان بی بال» دیگر سریالی بود که از جمله تلاش های محدود برای به تصویر کشیدن واقعیت کرونا در یک مجموعه نمایشی به شمار می رود. سریالی ۱۴ قسمتی که با محوریت ستایش و قدردانی از زحمات کادر درمان تولید و پخش شد.

سریال «ابر می‌بارد» با موضوع تلاش پزشکان، پرستاران و کادر درمان در مهار کرونا دیگر مجموعه نمایشی بود که دی ماه سال گذشته از شبکه دو سیما روانه آنتن شد. در این سریال زندگی و ایثارگری پرستاران به ویژه شهدای سلامت و گروه‌های جهادی در دوران اوج کرونا به تصویر کشیده شده است.فاطمه گودرزی، سیدجواد هاشمی، سیما خضرآبادی، مجید پتکی،سلمان فرخنده، سامرند معروفی و فرهاد بشارتی در این سریال نقش آفرینی کردند.قصه این سریال بر اساس نوشته مهدی بهپور به نخستین روزهای تلخ شیوع ویروس کرونا و زحمات و مشکلات کادر درمان برای کمک به بیماران و مهار بیماری می‌پردازد.

«آزادی مشروط»؛ روایتی طنزآمیز از روزهای تلخ کرونایی بود که توسط مسعود ده نمکی چهر نام آشنا عرصه فیلمسازی پخش شد. این اثر که چهارمین تجربه سریال سازی ده‌نمکی به حساب می آید، به زعم مخاطبین و اهالی رسانه کاری ضعیف به شمار می رود؛ از سویی تجربه و کارنامه کاری ده نمکی ثابت کرده که او در عرصه سریال سازی به جز «معراجی ها» اثر قوی و جذابی روی آنتن نبرده است.مسئله ای بسیار مهم که این آقای کارگردان باید در کارهای آتی خود به لحاظ فرم و محتوا بیشتر تلاش کند!

سریال-محرمانه

نمایش امنیت کرونایی در قاب کوچک

 داستان «آزادی مشروط» ازآنجا شروع می‌شود که به خاطر بیماری کرونا تصمیم گرفته می‌شود چندی از زندانیان با حکم آزادی مشروط برای مدتی آزاد شوند تا زندان خلوت‌تر شود، به همین دلیل فرد به اسم «طاها مرادی» با ایفای نقش پرویز فلاحی پور که کاره‌ای نیروهای جهادی را در مسجد محل بر عهده دارد و شخصی خیرخواه می‌باشد، وساطت دو نفر از زندانیان-بیژن و بهروز- برای آزادی را می‌کند و آن‌ها را همراه با فرامرز که جایی برای ماندن ندارد به مسجد محل می‌برد تا کنار گروه‌های جهادی مشغول خدمت شوند.

هفته گذشته بود که آنونس به مراتب از رسانه ملی پخش شد.آنونسی که نشان دهنده یک سریال امنیتی،هیجانی است؛ «محرمانه» سریال ۲۴ قسمتی در ژانر جنایی  علمی تولید مشترک صداوسیما و موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی روی آنتن شبکه سه رفته است.«محرمانه» به تهیه‌کنندگی سیدرامین موسوی، کارگردانی محمود معظمی و نویسندگی مهدی حمزه در بستر داستانی، روایتی واقعی است از پیشرفت‌های علمی دانشمندان کشورمان در حوزه پزشکی که توطئه مغرضانه دشمن را در بر دارد تا با ایجاد اختلال، مانع از دست‌یابی ایران به موفقیتی بزرگ شوند.حال می توان گفت که تلویزیون جان تازه ای گرفته است؛ جان تازه، به واسطه پخش یک سریال امنیتی،پزشکی که علاوه بر یک تیم منسجم،قوی و با تجربه،یک سناریوی جذاب هم برای مخاطب تلویزیون به همراه دارد.