گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین: سریال «همه گیری» به کارگردانی محمدصادق بکتاشیان از تازه‌ترین سریال‌های شبکه سه سیما است که به تهیه‌کنندگی سعید کمانی ساخته شده و حجت قاسم زاده اصل نیز نویسندگی آن را برعهده داشت.

«همه‌گیری» فصل دوم و ادامه سریال «موج اول» است که درباره شیوع کرونا در روز‌های اول ورود آن به کشورمان است . داستان فصل دوم  در زمان پیک پنجم و همه‌گیری ویروس کرونا اتفاق می‌افتد که یک فرمانده با تاسیس بیمارستانی سعی دارد تا کمکی برای کادر درمان باشد اما در این بین موانعی نیز وجود دارند.

به بهانه پخش این سریال از محمدصادق بکتاشیان کارگردان، سعید کمانی تهیه‌کننده و کوروش سلیمانی بازیگر این سریال دعوت کردیم تا به گپ و گفت درمورد این سریال بپردازیم. در ادامه بخش دوم مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

 

کوروش سلیمانی - نشست سریال همه گیری

 

اولویت شبکه های مختلف تلویزیون تولید برنامه های معارفی شده است

کمانی: متاسفانه باید گفت که رویکرد تلویزیون در حال حاضر متمرکز بر یک موضوع شده است. تمام شبکه ها را در حال حاضر صرفا برنامه هایی با مفاهیم  معارفی را در اولویت تولیدات خود قرار داده اند، در صورتی که مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند؛ کاری کنید وقتی مردم کانال های تلویزیون را جابجا می کنند؛خوشحال شوند و خستگی را از تن آنها در بیاورید.

سلیمانی: هر چیزی اندازه ای دارد. خود حضرت امیر (ع) که شان ایشان برای همه ما مشخص است؛ کار خود را در مزرعه انجام می دادند، به موقع شوخی هم با یارانشان انجام می دادند، عبادت هم به موقع انجام می دادند و به امور و مسائل مردم هم می پرداختند.

اینکه نشان دهیم ما خیلی مومن تر از دیگران هستیم؛ این نهایت جهل و آسیب زدن به دین به شمار می رود. دینداری باید در ذات آدمی باشد؛ ناصر تقوایی در یک جلسه ای که من هم در آن جلسه بودم، نکته ای گفت که در مورد خودتان کار بسازید. مسلمان هر چیزی اثری بسازد، آن اثر دینی است.

بسیاری از رفقا و همکاران به من می گویند که چرا تو هنوز تلوزیون کار می کنی؟! من به آن‌ها می گوییم اول تلویزیون ایران را ببین! بعد می گویند که ما تلویزیون ایران را تحریم کردیم! که من گفتم باشه،تحریم کن ! دلت میاد که من را نبینی! «با خنده»

مطمئن هستم بسیاری که مکرر اذعان دارند که ما تلویزیون ایران را تحریم کردیم؛ در خلوت خودشان رسانه ملی را مشاهده می کنند.اما فضایی سم و ناهنجاری در این رابطه شکل گرفته است. یکی از دلایلی که من همیشه در گفت وگوها شرکت می کنم به این دلیل است که جامعه بدون گفت وگو معنایی ندارد؛ کشور ما ضربه بدون گفت وگو را خورده است. ما حرف می زنیم و اتفاقا اختلاف حرف ها را قشنگ می کند.

به نظرم یکی از دلایلی که بسیاری از سلبریتی ها از رسانه ملی دور شدند به این خاطر است که کار با کیفیت تولید نمی شود و اگر این امر منجر شود قطعا باز خواهند گشت. اگر کارهای با کیفیت تولید شود، دوباره همه می آیند؛ سخت گیری ها و برخی از محدودیت ها در تلویزیون حل شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

 

کوروش سلیمانی -سعید کمانی -  نشست سریال همه گیری

 

زمان پخش این سریال، لطمه بسیار بزرگی به خود سریال زده است

بکتاشیان: من یک ناراحتی دارم از برخی از رسانه ها که مدعی بودند چرا فیلم تلخ ساختیم؟ همان طور که آقای سلیمانی اشاره کردند،باید لحن های مختلف برای فرم و ژانرهای متفاوت برای مخاطب تولید شود.مثلا در مهمانی که از شما پذیرایی می کنند؛ یک شخصی قهوه تلخ دوست دارد،یکی قهوه شیرین میل کند و دیگری چای می نوشد.اگر برای مخاطب های مختلف باید به عنوان برنامه ساز و فیلمساز تنوع های مختلفی را ایجاد کنیم.نمی توان کرونا را شیرین نشان داد! چون این موضوع برای همگان تلخ بوده است.

سلیمانی: زمان پخش این سریال،لطمه بسیار بزرگی به خود سریال زده است. ما تقریبا از سال گذشته کار آماده بود، اما یک سال بیهوده طول کشید و کار پخش نشد؛ از سویی مردم هم در این مدت از موضوع «کرونا» دور شدند. یک سری به ظاهر نسبت به ما ارجحیت دارند! و بعد 3 روز قبل از پخش به عوامل اطلاع دادند! در صورتی که برخی از آثار تلویزیونی 3 هفته قبل از پخش تیزر آن روی آنتن می رود. این سریال؛ جزو آثار همدلانه به شمار می رود،تجربه ثابت کرده آثاری که همدلی عوامل در آن وجود داشته باشد؛اتفاقات خوبی را برای آن اثر رقم می سازد.