"گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین": در دهه اول ماه محرم که به تازگی آن را پشت سر گذاشته ایم، فضای فرهنگ و هنر کشور نیز از شور و حال حسینی بی‌نصیب نبود. هر چند عده‌ای تلاش در تخریب وجهه ایام عزاداری ائمه در اذهان عمومی و هتک حرمت آنها داشتند اما هنرمندان بسیاری همراه با اقشار مختلف جامعه با ابراز ارادت به ساحت اباعبدالله الحسین، نه تنها ارادت خود را به اهل بیت به رخ کشیدند بلکه رسالت خود به عنوان یک هنرمند در راستای ترویج ارزش‌های دینی در جامعه را به نیکی انجام دادند.

بازیگران، خوانندگان، کارگردانان و به طور کلی هنرمندان زیادی در این مدت، حتی با یک پیام کوچک در فضای مجازی، مهر و محبت خویش به امام حسین و شهدای کربلا را ابراز نمودند که از جمله آنها می‌توان به مجید مجیدی، رضا صادقی، محسن چاوشی، مریم مومن، شهرزاد کمال‌زاده، محمد فیلی، آزیتا ترکاشوند و... اشاره کرد. به همین بهانه، گفتگوی کوتاهی با آزیتا ترکاشوند در رابطه با همین موضوع داشتیم که در ادامه خواهید خواند.

آزیتا ترکاشوند، بازیگر سینما، تلویزیون در گفت وگو با "هنرآنلاین" با اشاره به احساس و خاطرات خود با 2 کلید واژه محرم و امام حسین «ع» می گوید: من با اسم حسین (ع)؛ کلیدواژه ای که در ذهنم متبادر می شود؛ وفای به عهد و بصیرت  در دین است. وقتی انسان دارای بصیرت باشد با عقلانیت کامل تصمیم می گیرد و اندیشه مستقل دارد؛ کسی هم که اندیشه مستقل را داراست مدیریت بحران فردی هم دارد. بصیرت ارزش اخلاقی، فردی و انسانی را به همراه دارد.

ترکاشوند ادامه داد: وفای به عهد هم به نظرم بزرگترین رسالت و ارزش انسانی است و امام حسین (ع) به نظرم این 2 ویژگی را به صورت تمام داشت و ایشان برای بنده مظهر عقلانیت، بصیرت در دین و وفای به عهد هستند. فلسفه عاشورا برایم یادآور 2 کلید واژه محرم و امام حسین (ع) است.

ترکاشوند با تاکید بر اینکه جای تاسف دارد که ارزش های انسانی،معنوی این روزها بازیچه دست بی خردان قرار گرفته است؛ نمی توان هویت و اعتقادات شخصی را گرفت.تصریح کرد: من 2 کار که مناسبتی بود را انجام دادم؛یکی سریال «سرگشته» به کارگردانی آقای محمدحسین حقیقی که در آن اثر نقش بنده منفی بود. قصه در زمان امام حسین«ع»  و در رابطه با یکی از یاران ایشان بود. در آن سریال،وقتی من نقش مثبت کار را که می دیدم به شخصا دلم می خواست که من هم نقش مثبت بازی کنم و همیشه با حسرت به این کاراکتر نگاه می کردم. یک اثر دیگر تحت عنوان "ماه چراغ" هم  برای شبکه 5 سیما بود که آیتم های 20 دقیقه ای داشت و ما مهمان دعوت می کردیم؛ احمد نجفی هم راوی قصه بود و این عزیزان هر کدام خاطره ی از اربعین،امام حسین (ع) داشتند که این خاطرات برای من بسیار جذاب بود.

619f7467-3e52-408a-868e-d63f9400b178

دلنوشته ام در فضای مجازی از دل تنگیست

وی افزود: محرم و عاشورا به نظرم خاطره نیستند؛ چرا که لحظه به لحظه آن را زندگی می کنیم. با توجه به چالش های زندگی روزمره؛ ائمه و اهل بیت«ع» چراغ راهنمایی برای ما محسوب می شوند و من هر لحظه آنها را صدا می زنم. من همیشه در مشکلاتم به 3 امام؛ حضرت علی (ع)،حضرت سیدالشهدا«ع» و حضرت رضا «ع» متوسل می شوم و آنها را شفیع خودم برای مشکلاتم،خواسته و حاجتم قرار می دهم. استوری هایی که در فضای مجازی به اشتراک گذاشتم؛ دلنوشته بود. دلنوشته ای که از دل تنگی می آمد. معتقدم مظلومیت حسین«ع» به این است که در آن زمان یک عده ایشان را به طلای حجازی و در حال حاضر هم یک عده به فضای مجازی فروختند!

این بازیگر مطرح سینما و تلویزیون با اشاره به حواشی پیش آمده در عرصه هنر،یادآور شد: من بیشتر به تعامل اعتقاد دارم. به نظرم یک هنرمند در یک شرایط سخت و بحرانی ایستادگی کند و حرفش را از زبان هنر بزند. در راستای بهبودی با قلم و شیوه هنر باشد؛ عقب نشینی در شرایط بحرانی راحت است. با یک هم اندیشی و هم دلی از طریق هنر به دنبال حل مشکلات باشیم. این تحریم و عقب نشینی برای وطن و مردم این سرزمین راهگشا نیست.آرزوی قلبی این است که همه مردم کشورم در آرامش و آسایس رفاهی و مالی زندگی کنند؛ هیچ پدری شرمنده فرزندش نشود و هیچ مادری چشمش را از بچه خود ندزدد برای اینکه نتواند خواسته او را اجابت کند. به شکرانه همچنین مردم و کشوری، پیشانی ام به خاک است.