گروه تجسمی هنرآنلاین: مراسم اختتامیه جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون هنری وزارت ارشاد، عبدالرضا سهرابی مدیر کل مرکز هنر‌های تجسمی، سیدعباس میرهاشمی دبیر کل جشنواره پانزدهم و جمعی از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.

میرهاشمی در ابتدای مراسم با گرامیداشت حبیب‌الله صادقی و عبدالرحیم سیاهکارزاده که در دوره‌های قبل جشنواره نقش داشتند، گفت: تلاش کردیم جشنواره در این دوره از نظر فرم و محتوا، به آنچه وظیفه آن است نزدیک شود. به همین دلیل قالب‌های جدیدی طراحی کردیم و اقداماتی انجام شد تا در گستره جغرافیایی به هنر‌های تجسمی ادای دین کنیم. در مهمترین بخش جشنواره که تجسم هنر نام دارد، همه استان‌ها در جریان کار قرار گرفتند و نمایشگاهی در استان‌های مختلف داشتیم. علاوه بر این در حوزه بین‌الملل نیز میزبان آثاری در بخش لبخندآفرینان جهان بودیم.

عبدالرضا سهرابی نیز در ادامه این مراسم گفت: جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در قامت بزرگترین آوردگاه هنرمندان این ساحت، در گستره ملی، همواره کوشیده است تا بستر مناسبی برای ارائه بهترین و برجسته‌ترین آثار هنری در رشته‌های نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، گرافیک، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنر‌های جدید باشد تا عرصه‌ای مهیا برای ترغیب و تشویق رقابت سالم هنری و امکانی درخور‌شان، به منظور هرچه بهتر دیده شدن تلاش‌ها و تکاپو‌های آحاد هنرمندان در نگارخانه‌ای به وسعت ایران اسلامی، میسر شود. اینجانب، رجاء واثق دارم که جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در کنار دیگر جشنواره‌های هنری متعلق به همه مردم ایران بوده و از ظرفیت‌های لازم برای عرض اندام حداکثری عموم هنرمندان با علایق و سلایق گوناگون برخوردار است.

مدیرکل مرکز هنر‌های تجسمی افزود: پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ضمن اهتمام به رسالت، مأموریت و اهداف عالی خود، کوشید تا بیش از همیشه، شرایط و زیرساخت‌های لازم برای تحقق عدالتِ فرهنگی و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ارزنده عموم هنرمندان سراسر کشور را به منظور جلوه‌نمایی‌ایشان، فراهم آورد و برای نخستین بار در طول همه ادوار گذشته، زمینه حضور و مشارکت ۳۱ استان کشور در بستر این رویداد ملی را میسر کند تا از این رهگذر، بر اهمیت گردش چرخه اقتصاد هنر و بهبود وضعیت اقتصادی هنرمندان این عرصه تأکید ورزد.

پخش کلیپ «یاد یاران» برای گرامیداشت درگذشتگان هنر‌های تجسمی بخش دیگری از این برنامه بود. در ادامه مراسم، تقدیر و تجلیل از مفاخر هنر‌های تجسمی انجام شد. رضا بدرالسما (نگارگر)، محمدکاظم حسنوند (نقاش)، محمدعلی کشاورز (پژوهشگر)، محمد موحدیان عطار (طراح گرافیک)، فرهاد جمشیدی (تصویرساز)، محمدعلی جدیدالاسلام (عکاس) و محمدطا‌ها بهبهانی (مجسمه‌ساز) هنرمندان پیشکسوتی بودند که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری، مدیرکل هنر‌های تجسمی و دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، تجلیل شدند.

رونمایی از کتاب سال کارتون و کاریکاتور و کتاب پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش دیگری از این مراسم بود.

در ادامه این برنامه، وزیر فرهنگ به سخنرانی پرداخت و گفت: جشنواره‌های متعددی را در سال جاری برگزار کردیم و آخرین مراسم به نام هنرمندان تجسمی در حال برگزاری است. شاخصه اصلی این جشنواره‌های فجر، مردمی بودن آن‌ها است، زیرا پیش از اینکه دولتی باشند، متعلق به مردم هستند.

اسماعیلی افزود: ما در تمامی جشنواره‌های فجر عدالت فرهنگی را دیدیم؛ در جشنواره فیلم فجر با سینماسیار تا دل کویر و شهر زلزله‌زده خوی رفتیم، جشنواره تئاتر فجر با تلاش‌های همکاران در نواحی مختلف برگزار شد و جشنواره تجسمی فجر نیز در ۳۱ استان محقق شد که معنای حقیقی عدالت فرهنگی را جلوه می‌کند.

او با بیان اینکه حضور درخشان جوانان هنرمند در همه بخش‌های جشنواره‌های فجر، از ویژگی چهارم این جشنواره‌ها بود، افزود: حضور قوی، پررنگ و‌امیدآفرین جوانان، امتیازی ویژه بود. از هنرمندان هنر‌های تجسمی تشکری ویژه می‌کنم که با تواضع و حضوری همه‌جانبه در ۳۱ استان حضور داشتند و این میزان از حضور بی‌سابقه بود. ما مدیون هنرمندان تجسمی در رشته‌های مختلف هستیم، چراکه در برخی از این رشته‌ها هنرمندان مجهول القدری وجود دارند که ما موظف هستیم آن‌ها را به مردم معرفی کنیم.

در پایان این مراسم، برگزیدگان و تقدیرشدگان پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به این شرح معرفی شدند:

بخش طوبای زرین

تصویرسازی: برگزیده: مجید ذاکری- تقدیرشده: سیدرسول میردامادی، الهام زمانی

حجم: برگزیده: مجتبی شاکری- تقدیرشده: زهرا شهامت‌پور، ‌امیرحسین میرقیصری، احمد رنجبر رفیع

خوشنویسی: برگزیده: حامد فقیهی- تقدیرشده:‌امیر دانش‌مراغی، رحمان غلامی، محمد بازیار

طراحی گرافیک: برگزیده: محمد ترک - تقدیرشده: علی پیشدار، محمد متقی‌منش

عکاسی: برگزیده:‌ امین برنجکار - تقدیرشده:‌امیر عنایتی، سعید قاسمی

کاریکاتور: برگزیده: عباس محمدجو - تقدیرشده: حسین رحیم‌خانی، سالار عشرت‌خواه

نقاشی: برگزیده: آذر‌امیدی - تقدیرشده: علیرضا حسینی صدر، سجاد گمار

نگارگری: برگزیده: زینب شاهی - تقدیرشده: روح‌الله پروین، زینب رجبی، ژیلا شیری

بخش ویژه قله‌ها

رشته خوشنویسی: مصطفی عابدینی - رشته عکاسی: روح‌الله جوانی - رشته کاریکاتور: محمدعلی رجبی - رشته نگارگری: رضا بدرالسماء - رشته طراحی گرافیک: محمدصابر شیخ‌رضایی

جهاد تبیین
برگزیده: سید احسان باقری هنرمند رشته عکاسی - شایسته تقدیر: سعید قاسمی دیگر هنرمند رشته عکاسی
تجسم هنر
علی سرگزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و علیرضا نوروزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی به عنوان مدیر کل برگزیده بخش تجسم هنر معرفی شدند.
حمید بهجت مدیر هنری استان آذربایجان غربی و ابوالقاسم طحانیان مدیر هنری استان بوشهر به عنوان مدیران هنری برگزیده بخش تجسم هنر انتخاب شدند.