گروه تجسمی هنرآنلاین: مینا صدری، دبیر بخش نگارگری پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در گفت و گو با هنر آنلاین با اشاره به اینکه در بخش نگارگری آثار سه حوزه نگارگری، تذهیب و گل و مرغ به نمایش در می‌آید گفت: طبق سنوات گذشته در بخش تذهیب تعداد آثار بیشتر بود و شاهد آثاری جا افتاده و پربار بودیم. در مجموعه کیفیت کارها در هر سه بخش قابل توجه بود و حضور جوان‌ها در این دوره چشمگیر بود.

او درباره دلیل گرایش بیشتر هنرمندان به تذهیب گفت: دلایل مختلفی می‌تواند برای این مسئله وجود داشته باشد. یکی از آن‌ها این است که نگارگری بسیار سخت است و نمی‌توان در کوتاه مدت مهارت و پیشرفت زیادی در آن به دست آورد. البته همه هنر‌های سنتی چنین حالتی دارد اما نگارگری چون یک موضوع را در قالب یک اثر هنری ارائه می‌دهد، دشوارتر است. ما دانشگاه‌های تخصصی در این زمینه نداریم که نگارگری را از پایه آموزش دهند. در مقطع کارشناسی ارشد رشته هنر‌های اسلامی این رشته وجود دارد اما در سطوح کارشناسی و هنرستان رشته نگارگری را نداریم.

صدری ادامه داد: اگر بخواهیم در زمینه نگارگری آنچه در گذشته داشتیم دوباره احیا شود باید نسلی تربیت شود که این هنر را از نوجوانی شروع کند و بعد در کارشناسی و کارشناسی ارشد ادامه دهد تا بتوانیم نتایج مثبت آن را ببینیم. تذهیب هم اگرچه کار دشواری است اما مقداری روان‌تر از نگارگری است و شامل عناصر تصویری زیاد مانند انسان، حیوان، طبیعت، ترکیب عناصر و... نیست. در واقع تکلیف هنرمند از بابت عناصر تصویری و به کارگیری آن‌ها در یک محدوده مشخص، روشن است.

این هنرمند افزود: علاوه بر این، آثار تذهیب توسط کشور‌های عربی خریداری می شود و مُذَهِب نیز ترغیب می‌شود که بیشتر در این زمینه کار ‌کند. گل و مرغ نیز در سالهای اخیر رشد خوبی داشته است و اگر این رشته در کشور‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد و برای هنرمند توجیه اقتصادی داشته باشد، فعالیت در این رشته هم بیشتر میشود. این کار‌ها بسیار زمان‌بر هستند اما درآمد زیادی برای هنرمند ندارند. بنابراین باید از آن‌ها حمایت شود و آثار هنرمندان خریداری شود تا آنها به کار کردن ترغیب شوند. شاید ارگانی که هزینه‌ای برای آثار هنری پرداخت می‌کند، الان صرفه اقتصادی نبرد اما در طولانی مدت گنجینه ای جمع می‌کند که در مباحث هنری و گردشگری می‌تواند نقطه عطفی برای هر کشور می‌باشد.

صدری ادامه داد: نگارگری و شاخه‌های آن بعد از انقلاب رشد چشمگیری داشتند. پیش از آن چند استاد درجه یک وجود داشتند اما کار‌های محدودی انجام می‌شد. بعد از انقلاب نمایشگاه‌ها، بی نالها و جشنواره هایی در این زمینه شکل گرفت که وجود آنها قابل تقدیر است، اما این قضیه باید مدیریت شود. کسانی که تخصصی در این هنرها دارند می‌دانند چگونه حفره‌ها و نقصانهایی که به وجود آمده است باید ترمیم ‌شود، بنابراین کار باید به دست افراد متخصص سپرده شود. در جشنواره‌ فجر دست اندرکاران دلسوزی حضور دارند که در این زمینه تخصص دارند و به همین دلیل برگزاری آن خیلی تأثیر‌گذار است.

دبیر بخش نگارگری جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: در جشنواره امسال با وجود حوادثی که وجود داشت شاهد آثار خیلی خوبی بودیم و فکر نمی‌کردیم آثاری از ۲۶۵ هنرمند به دست ما برسد. در جشنواره آثار دیده می‌شود و مورد آزمایش و تحلیل قرار می‌گیرد. گاهی اوقات ما فکر می‌کنیم کسی مشغول کار نیست ولی وقتی رویدادی مثل جشنواره برگزار می‌شود مشخص می‌شود که عده زیادی مشغول به کار هستند و این اهمیت جشنواره فجر است. اما باید حمایت‌های بیشتری از هنرمندان صورت بگیرد.اساتید به صورت مدعو در جشنواره حضور پیدا کنند و آثار شرکت‌کنندگان خریداری شود. در نهایت برای رشد این هنر لازم است به صورت بنیادی اقداماتی صورت گیرد. هنر‌های سنتی هویت ما هستند و نمی‌توانیم این هویت را از ۳۰- ۴۰ سالگی به کسی بدهیم، بلکه باید از کودکی استعدادیابی شود و کسانی که از نظر تصویری خلاقیت و استعداد‌ دارند مورد آموزش قرار گیرند تا نسلی را ایجاد کنند که این هویت تصویری را پربار کند.