احتمالا تا به حال بارها در کلام اهالی دادگاه‌ها یا مراجعین دادگاه، درباره ”وکیل پایه یک دادگستری” مسائلی را شنیده‌اید. وکیل دادگستری پایه یک تفاوت‌های عمده‌ای با وکیل پایه دو دارد.

به بیان دیگر، وکیل پایه یک دادگستری، به سبب برخی اختیارات بیشتر، از جهت حقوقی گزینه مناسب‌تری خواهد بود. وکیل دادگستری پایه یک اختیارات بیشتری در قبول پرونده‌های حقوقی دارد و می‌تواند در بسیاری از دادگاه‌های سرتاسر کشور حضور پیدا کند. این روزها، در اطراف دادگستری‌ها و خیابان‌های منتهی به آن، دفاتر وکالت بسیاری پیدا می‌شود اما سوال اینجاست که کدام یک از این دفترها، بهترین گزینه ممکن هستند؟

در صورتی که سلبریتی‌ها اقدام به تبلیغ خلاف واقع کنند طبق قانون همراه با سفارش دهنده تبلیغات دارای مسئولیت هستند.

وکیل دادگستری

مالباختگان در صورتی‌که به سبب تبلیغات خلاف واقع سلبریتی‌ها فریب خورده باشند می‌توانند از سلبریتی‌ها شکایت کنند.

وکیل کیست؟

وکالت یکی از حرفه‌های جوامع بشری است که سابقه‌ای بسیار طولانی دارد؛ از سال‌ها پیش، ثروتمندان و سرمایه‌داران افراد خاصی را به عنوان نماینده خود برای پیگیری امور و فعالیت‌های مختلف به عرصه تجارت می‌فرستادند. رفته رفته با به وجود آمدن دادگاه‌های امروزی و روی کار آمدن سیستم حقوقی مدرن، وکیل‌ و وکالت، معنای نسبتا متفاوتی پیدا کرد.

این روزها، وکیل به معنای یک متخصص حقوقی خبره است که در دادگاه کنار شما می‌ایستد و از حقوق‌تان دفاع می‌کند، یا پرونده‌ها، چک‌ها و بسیاری از کارهای حقوقی را بجای شما انجام می‌دهد. علاوه بر این مورد، وکیل با قوانین، تبصره‌ها و مولفه‌های قانونی آشنایی بسیاری دارد و گزینه مناسبی برای مشاوره‌های حقوقی است. در نتیجه، پیش از مراجعه به مراجع قضایی، قادر هستید که به دفاتر وکلا مراجعه کنید و درباره فرایند‌های قانونی و مسائل حقوقی مشاوره دریافت کنید.

وکیل چه انواعی دارد؟

وکیل با توجه به زمینه فعالیت، به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود. همچنین وکلا از جهت تجربه و مدارج دانشگاهی به دو دسته کلی وکیل پایه یک و وکیل پایه دو دادگستری تقسیم می‌شوند. در ادامه این مقاله، انواع وکیل را بررسی می‌کنیم و نکات مهم مربوط به هر کدام را از نظر می‌گذرانیم.

وکیل دادگستری:

وکیل دادگستری باید به دانشگاه بروند و حداقل یک مدرک لیسانس در زمینه حقوق یا فقه و حقوق کسب کنند؛ پس از این، آزمون‌های مربوط به کانون وکلای دادگستری را با موفقیت پشت سر بگذارند تا در نهایت اجازه ورود به پرونده‌های حقوقی دادگستری را پیدا کنند. وکیل دادگستری معمولا در کنار شما، به دادگاه می‌آیند، ادله محکمه‌ پسند ارائه می‌کنند و در نهایت می‌کوشند تا پرونده شما در دادگاه پیروز شود. وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو دادگستری جزو انواع وکیل دادگستری هستند.

وکیل پایه یک دادگستری

وکیل مدنی:

تصور کنید که برای انجام یک فرایند حقوقی خاص، نیاز به یک نماینده دارید؛ همچنین ترجیح می‌دهید که نماینده شما با مسائل حقوقی، قوانین جدید و تبصره‌های تاییدی مجلس و شورای نگهبان آشنایی داشته باشد. در چنین موقعیتی، شما به یک وکیل مدنی نیازمند هستید. وکیل مدنی در دفاتر ثبت رسمی، وکالت افراد را به عهده می‌گیرد و در فرایندهایی مانند، طلاق، مسائل مربوط به اجاره، موارد مربوط به فعالیت‌های سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ، به مدیران کمک شایانی می‌کند.

وکیل مع الواسطه:

زمانی‌که شخصی به سبب نداشتن بضاعت مالی یا هر مشکل دیگری، توانایی اخذ یک وکیل دادگستری را نداشته باشد، به وسیله شخص دیگری یک وکیل برای او مشخص می‌شود. به چنین وکیل‌هایی، وکیل مع الواسطه گفته می‌شود.

وکیل پایه یک دادگستری چه ویژگی‌هایی دارد؟

وکیل پایه یک دادگستری از طرف قانون اجازه دارد که در هر پرونده‌ای و واقع در هر دادگاهی ورود کند و فرایند حقوقی آن را به دست بگیرد. وکیل پایه یک دادگستری معمولا نسبت به وکیل پایه دو مهارت و تجربه بیشتری دارد و از مقبولیت بیشتری نیز برخوردار است.

وکیل دادگستری پایه یک معمولا بهترین انتخاب برای انواع پرونده‌های دادگاهی است. ممکن است از خود بپرسید که برای تبدیل شدن به یک وکیل پایه یک دادگستری چه فرایند‌هایی را باید طی کنیم یا اینکه یک وکیل پایه یک چه ویژگی‌هایی دارد. در ادامه، برجسته‌ترین ویژگی‌های وکیل دادگستری پایه یک و را بررسی می‌کنیم:

  • وکیل پایه یک دادگستری حداقل باید یک مدرک لیسانس در زمینه حقوق یا فقه و حقوق داشته باشد.
  • باید در آزمون‌های مربوط به کانون وکلای دادگستری شرکت کند و نمره قبولی را کسب کند.
  • دوره دو ساله کارآموزی وکالت را پشت سر گذاشته باشد.
  • در مسائلی مانند اخلاق، مذهب و عقلانیت، صلاحیت داشته باشد.
  • دوره مخصوص وکلای ماده 187 (دوره وکالت پایه دو دادگستری) را به اتمام رسانده باشد.
  • انواع امتحان‌ها و آزمون‌های علمی را با موفقیت به پایان رسانده باشد.

اگر یک وکیل هر کدام از شرایط بالا را نداشته باشد، نمی‌تواند در جایگاه یک وکیل پایه یک دادگستری فعالیت کند؛ فراموش نکنید که متخلفان و مدعیان دروغین این عرصه، با بررسی شماره پروانه مخصوص کانون وکلای ایران یا کانون مشاوران قوه قضاییه، قابل‌شناسایی هستند.

وکیل پایه یک دادگستری با وکیل پایه دو چه تفاوت‌هایی دارد؟

وکیل پایه یک دادگستری و وکیل پایه دو، هر کدام دارای اختیارات و آگاهی‌های حقوقی کامل و جامعی هستند اما چند تمایز تعیین‌کننده در میان این دو طبقه از وکلای دادگستری وجود دارد. در بخش‌های قبلی بیان کردیم که یک وکیل دقیقا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که در جایگاه یک وکیل دادگستری شناخته شود. در این بخش، قصد داریم بیان کنیم که وکیل پایه یک و پایه دو از جهت اختیارات قانونی دقیقا چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

وکیل پایه یک دادگستری

وکیل دادگستری مطابق با اجازه قانون جمهوری اسلامی ایران، قادر است هر پرونده حقوقی، جنایی و کیفری را در هر دادگاهی از ایران قبول کند. قانون‌گذار هیچ منعی در میزان ورود وکلا پایه یک به پرونده‌های حقوقی قائل نشده‌اند. گفتنی است که در پروانه وکالت هر وکیلی به صراحت بیان شده است که وکیل نامبرده در کدام پایه وکالتی قرار دارد.

وکیل پایه دو دادگستری

وکیل پایه دو نیز مانند وکیل پایه یک مدرک لیسانس دارد و آشنایی نسبتا تخصصی‌ای با مسائل حقوقی دارد اما نکته اینجاست که وکیل پایه دو تجربه و مهارت کاری کمتری در مقایسه با وکیل های پایه یک دادگستری دارد. وکیل پایه دو در ورود به پرونده‌های حقوقی چند منع قانونی دارد. به عنوان مثال، وکیل پایه دو صرفا می‌تواند وکالت پرونده‌هایی را قبول کند که مربوط به جرایم تعزیری با حبس کمتر از 10 سال، به همراه شلاق و جزای نقدی هستند. وکیل پایه دو دادگستری فقط می‌تواند در پرونده‌های مالی کمتر از 50 میلیون تومان و خواسته‌ها و پرونده‌های غیرمالی ورود کند.