سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سحر محمدعلی رستم‌آبادی در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر موفق شد در بخش طراحی پارچه با طرحی به عنوان "بهشت" مقام دوم را کسب کند.

این هنرمند دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: برای نخستین بار در جشنواره مد و لباس فجر شرکت کردم و شناخت چندانی از کیفت برگزاری این رویداد در دوره‌های پیشین ندارم.

محمدعلی رستم‌آبادی درباره طرح برگزیده خود در جشنواره پنجم توضیح داد: جایگاه بهشت و مراتبش نزد ادبیات پارسی از چنان روحانیت و تقدسی برخوردار است که می‌شود با طراحی نقوش درخور، این عالم نیکو را بر روی پارچه‌ها و البسه ایرانی به بهترین شکل ممکن متصور شد. از همین رو اثری که به جشنواره ارائه کردم برگرفته از نقوش بهشتی و اشعار ادبیاتمان بود.

او با اشاره به مهجور ماندن بخش طراحی پارچه در این جشنواره گفت: به نظر من یکی از مهمترین ویژگی‌های یک جشنواره موفق هنری، چیدمان صحیح و کارشناسی‌شده طرح‌هاست که متأسفانه در این جشنواره حداقل در بخش طراحی پارچه شرایط مناسبی برای نمایش هرچه بهتر آثار وجود نداشت و این در حالی بود که چیدمان آثار در بخش لباس جشنواره از کیفیت بهتری برخوردار بود.

محمدعلی رستم‌آبادی از پیوستگی دو حوزه طراحی پارچه و لباس گفت و تصریح کرد: حقیقتا این دو بخش جدانشدنی از یکدیگرند و حتی تفکیک دو رشته طراحی پارچه و طراحی لباس در سطح دانشگاهی هم به نظر من چندان اتفاق جالبی نیست.

برگزیده جشنواره مد و لباس فجر افزود: طراحی پارچه به شکل‌های گوناگون از زمان‌های بسیار دور در ایران قدمت دارد، اما امروزه بازار کار مناسبی در این زمینه وجود ندارد که یکی از دلایل آن می‌تواند خصوصی‌سازی در این حیطه باشد. آن هم بدین معنا که افراد پیشکسوت این حوزه اجازه ورود ما جوانان که البته تحصیلات دانشگاهی هم در این زمینه داریم را به این حیطه نمی‌دهند.

او از مسئولان درخواست کرد: جا دارد مسئولان امر با حمایت بیشتر از پارچه ایرانی با طرح‌های نو و خلاقانه هنرمندان جوان به رونق بخشیدن بازار پارچه ایرانی کمک کنند و جوانان را به حضور فعالتر در این عرصه تشویق نمایند.

این هنرمند افزود: یکی از اتفاقات نادرست در سال‌های اخیر مقایسه آثار جوانان ایرانی با دیگر کشورهاست و این در حالی است که هنرمندان این حوزه در دیگر کشورها به ویژه اروپا از کودکی در مدارس مد و فشن تحصیل می‌کنند و از فعالیتشان هم حمایت می‌شود، اما در کشور ما کمبودهای بسیاری در بخش حمایتی احساس می‌شود.