گروه تجسمی خبرگزاری هنر ایران: طراح پوستر روز ملی خلیج فارس گفت: تلاش کردم در طراحی این اثر به شکلی اصالت و قدمت خلیج فارس را که هزاران سال می شود را به تصویر بکشم به همین خاطر از فضای کاشی‌کاری و محیط کاملاً ایرانی در کار استفاده کردم.

مهران پندار، طراح و گرافیست در گفتگو با هنرآنلاین بیان کرد: من در زمان ایده‌یابی این اثر طی یک و دو روز به جمع بندی رسیدم، اساسأ ما طبق خواسته کارفرما به سراغ ایده‌یابی می‌رویم و با توجه به موضوع یکسری ایده‌ها به ذهنمان می‌رسد.

پندار اضافه کرد: در موضوع خلیج فارس و روز ملی خلیج فارس چالشی که پیش می‌آید این است که یکسری از دولت‌های منطقه می‌خواهند به نحوی این اسم را بدزدند و ما باید نشان بدهیم هر چقدر بخواهند از رسانه‌های  خودشان و هر قدرتی که دارند استفاده کنند در آخر خلیج فارس برای ما است. همانطوری که از قدیم در نقشه‌های تاریخی نام خلیج فارس آمده است.

این هنرمند گرافیست ادامه داد: قاعدتاً وقتی اصالت و ایرانی بودن به میان می‌آید یک سری المان‌ و عناصر خودش را نشان می‌دهد. مثلا کاشی کاری و نقوشی که در پوستر مشاهده می‌کنید و رنگهایی که می‌بینید مختص هنر ایران است.

پندار افزود: من خودم در هرمزگان ساکن و همجوار خلیج فارس هستم و حس مالکیت به اینجا دارم.

وی خاطرنشان کرد: ما گروهی به نام طراحان آفتاب داریم که کارشان تولید پوستر و توانمندسازی گرافیست‌های مستعد و جوان است. ما هر ساله به مناسبت روز ملی خلیج فارس در 10 اردیبهشت تولیدهای گرافیکی داشته و داریم. در کنار ما هم ارگان‌ها و استودیوهای مختلف طرح‌هایی را تحت عنوان خلیج فارس تولید می‌کنند. سه سال پیش جشنواره‌ای تحت عنوان خلیج فارس و صلح برگزار شد و در آنجا هم آثار خوبی از گرافیست‌های کشور جمع شد.

پندار با اشاره به تاثیرگذاری زبان هنر در دنیا، تاکید کرد: هنر زبان مشترک بین ملل مختلف و آدم‌های گوناگون است. ما یکسری اطلاعات را داریم که آن را در قالب پوستر به عموم نشان می دهیم. حالا ممکن است مخاطب خارجی باشد اصلاً این اطلاعات را نداند ولی با نگاه کردن چند ثانیه‌ای به پوستر می‌تواند اطلاعات یک ساعت سخنرانی یا چند صفحه کتاب را درک کند.

این هنرمند ادامه داد: هنر این قابلیت را دارد تا در زمان کم به شکلی شکیل‌تر و خوش رنگ و لعاب‌تر مفهوم را به مخاطبش برساند.

پندار در پایان گفت: مطلبی را به عنوان یک هرمزگانی می‌گویم که باید کمی درباره خلیج فارس و جزایر آن و اهمیتی که در گذشته، حال و آینده داشته و دارد بیشتر گفته شود. این وظیفه علاوه بر مسئولان بر دوش هنرمندان است که با محتوای بهتر و دایره مخاطبان گسترده‌تر به موضوع خلیج فارس بپردازند.

غزاله صوفیانی