سرویس معماری هنرآنلاین: آبراهه‌ای متعلق به شاهکارهای معماری دوران زندیه، ساخته شده از آجر و ساروج در ارگ کریم خان زند پدیدار شد.

سیامک بصیری کارشناس سازمان میراث فرهنگی استان فارس در این باره اعلام کرد: وجود نشت‌ آب در بخش درونی ارگ و نمناکی آن باعث شد تا عملیات پژوهش در مسیر آبراهه در دستور کار قرار گیرد. پس از عملیات به دو آبراهه دست پیدا کردیم.

وی ادامه می‌دهد: آبراهه ورودی درگاه مربوط به دوران زندیه است، اما آبراهه بیرون از ارگ وابسته به دوران پهلوی یکم است. در واقع در زمان پهلوی یکم آبراهه را برای ساخت موزه ساختمان شهربانی و گذرنامه ویران کرده و به سوی شمال آن را هدایت کرده‌اند که به رودخانه خشک شیراز می‌ریخته است.

این کارشناس مرمت اضافه می‌کند: آبراهه زندیه به سمت شرق و به خندق کاخ و دیوانخانه وکیل می‌ریخته و آبراهه پهلوی یکم به سمت غرب و به گنجینه پارس یا باغ نظر سرازیر می‌شده است.

بصیری در توضیح بیشتر اشاره می‌کند: آبراه زندیه از آجر و ساروج ساخته شده و آبراه پهلوی از آجر و ماسه آهک. بلندای این آبراهه یک متر و پهنای آن 60 سانتی متر است. همچنین بر آنیم تا تاسیسات آبراه شهری زندیه را احیا کنیم و کارگاهی را هم در این زمینه فعال کرده‌ایم.

ارگ زندیه، کاخ شاهنشاهی کریم خان زند و قلعه دفاعی و نظامی شهر بوده است که هم درگذشته و هم امروزه از دید جغرافیایی در مرکز شهر جای گرفته است. این کاخ درسال 1180 به فرمان کریم خان ساخته شد و در ساخت آن از ماهرترین سنگ‌تراشان، معماران و هنرمندان بهره گرفته شد. برای ساخت کاخ از بهترین نوع مصالح ساختمانی از شهرها و کشورهای گوناگون خریداری و در اختیار کارگران قرارداده شد.

این بازماندۀ تاریخی درسال 1351به شمارۀ 918 درفهرست میراث ملی به ثبت رسیده است و هم‌اکنون یکی از جاذبه‌‎های اصلی گردشگری شیراز است.

انتهای پیام/