به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی "ایده"، نخستین نشست هم‌اندیشی نشانه‌شناسی تبلیغات عصر روز چهارشنبه 7 اسفند با حضور دکتر مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، دکتر بهمن نامورمطلق، دکتر فرزان سجودی، دکتر بابک معین، دکتر تژا میرفخرایی، دکتر عبدالله گیویان، دکتر فرزاد مقدم و دکتر افسانه کامران در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست مجید سرسنگی با اشاره به اهمیت پرداختن به مسائل پژوهشی و آموزشی در خانه هنرمندان ایران گفت: در سال‌های گذشته یکی از نقاط ضعف خانه هنرمندان ایران، عدم وجود حوزه‌ای مشخص برای پرداختن به مسائل پژوهشی و آموزشی بود، البته در مراکز دانشگاهی کشور به مسائل پژوهشی و آموزشی پرداخته می‌شود، اما به دلیل کمبود و کاستی در مراکز رسمی، مراکزی همچون خانه هنرمندان ایران می‌توانند با فعالیت‌های خود در این حوزه، کمبودها و کاستی‌ها را جبران کنند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم معاونت پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان ایران را ایجاد کنیم، امروز پس از گذشت دو سال، خانه هنرمندان ایران تبدیل به یکی از مراکز مهم پژوهشی و آموزشی شده است به طوری که امروز شاهد حضور استادان، هنرمندان و دانشجویان رشته‌های مختلف آموزشی در خانه هنرمندان ایران هستیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تبلیغات در ایران پرداخت و گفت: با توجه به رشد تبلیغات در حوزه‌های مختلف در ایران، تاثیر تبلیغات و نقش آن در میان مردم، تاکنون به صورت جدی به مبانی نظری آن پرداخته نشده است، به همین دلیل مطرح کردن سوالات اساسی در حوزه تبلیغات و واکاوی تاثیرات آن در سطح جامعه، یکی از وظایف جدی مراکز پژوهشی و آموزشی است چرا که تبلیغات در کنار اطلاع‌رسانی در زمینه کالا و خدمات مختلف، نوعی تاثیر عمیق فرهنگی نیز از خود در سطح جامعه به جا می گذارد.

در ادامه این نشست پس از گزارش دبیر علمی این همایش دکتر افسانه کامران، هر یک از میهمانان به ارائه مقاله خود در هم‌اندیشی نشانه‌شناسی تبلیغات پرداختند.

دکتر بهمن نامورمطلق اولین سخنران این همایش با موضوع "پیرا متن تبلیغی در برندسازی"به سخنرانی پرداخت. نامورمطلق که معتقد است؛ ما در مقطع فعلی از نشانه‌شناسی فقط برای خوانش تبلیغات استفاده می‌کنیم، خاطر نشان کرد: برای خلق تبلیغات با استفاده از نشانه‌شناسی نیاز به زمان داریم.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه هنر در مقاله خود که در این نشست ارائه کرد با تحلیل پیرا متن‌ها پرداخت که مخاطبان را به سوی متن ترغیب و تشویق می‌کند. نامور مطلق با اشاره به موضوع برند که از پیرا متن‌ها تبلیغی تاثیر می‌گیرد. یکی از راه‌های تبلیغ را به ویژه در دنیای معاصر استفاده از اسطوره‌ها و شبه اسطوره‌ها دانست و استفاده از هنرپیشگان و ورزشکاران را از عناصر اصلی برندسازی شرکت‌ها از طریق پیرا متن تبلیغی عنوان کرد.

دکتر فرزان سجودی دومین سخنران این نشست، مقاله خود با عنوان "صندلی‌ها چه می‌گویند" را با موضوع تحلیل آگهی‌های تبلیغاتی بانک‌ها از منظر نشانه‌شناسی ارائه کرد. او در مقاله خود با بهره‌گیری از روش‌های تحلیل نشانه‌شناسی اجتماعی تصویر و تحلیل ساختار آگهی‌های تبلیغاتی بانک‌ها به بررسی این موضوع پرداخت که این آگهی‌ها ساختار مراتبی فرادستی و فرودستی را در اجتماع امری بدیهی جلوه می‌دهند و از این که به فرادستان خدماتی ویژه می‌دهند و فرودستان را به حاشیه می‌رانند نیز به خود می بالند.

دکتر تژا میرفخرایی سخنران بعدی این نشست نیز مقاله خود با عنوان "با چیپس در موزه؛ یک تحلیل گفتمان کاوانه" را ارائه کرد. این پژوهش‌گر با بررسی یک تبلیغات تجاری که مقاومت یک جوان در موزه‌ای را نشان می‌دهد، بطور مشخص به توضیح مطالعات گفتمانی به مثابه یک چهارچوب نظری انتقادی برای درک جایگاه تبلیغ در جامعه اشاره کرد و سعی بر آن داشت تا روش تحلیل صدا و تصویر را در پارادایمی بیان کند که عمدتا برای تحلیل گفتار و نوشتار به کار رفته است.

بخش دوم این نشست با سخنرانی دکتر مرتضی بابک معین با موضوع "ابعاد گمشده معنا در خوانش گفتمان‌های تبلیغاتی" آغاز شد. این مقاله به بررسی چرخش نشانه و معناشناسی و بازگشت به ابعاد گمشده معنا در نشانه‌شناسی کلاسیک روایی اشاره داشت.

دکتر عبداله گویان نیز در این بخش به "اغتشاش نشانه‌شناختی در تهران، بررسی عناصر نمادین در تبلیغات و زندگی شهری" پرداخت. او در این مقاله از منظری نشانه‌شناختی، برخی عناصر فضای شهر تهران را به عنوان یک شهر مدرن مورد بررسی و تحلیل قرار داد و با واکاوی نمونه‌های از آگهی‌های تبلیغاتی، تعارض‌های میان برخی از عناصر نمادین زندگی شهری با زندگی روزمره را بررسی کرد.

آخرین سخنران این همایش نیز دکتر فرزاد مقدم بود که مقاله خود را با عنوان "برندها و نشانه‌ها (کاربرد نشانه‌شناسی در طراحی مدل‌های برندسازی)" ارائه داد. این مقاله با استفاده از برخی مفاهیم نشانه‌شناسی و نمادها، به واکاوی نمونه‌ای از مدل برندسازی و مراحل آن در طراحی جوهره برند، فوائد برند و ویژگی‌های برند پرداخت.

آخرین بخش نخستین هم‌اندیشی "نشانه‌شناسی تبلیغات" به جلسه بحث و گفت‌وگو و تحلیل موردی تبلیغات بازرگانی اختصاص داشت.

گفتنی است، نخستین "هم‌اندیشی نشانه‌شناسی تبلیغات" به همت مدرسه "ایده" و معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران با هدف ایجاد فضایی علمی برای نقش تبلیغات در زندگی معاصر برگزار شد. از آنجا که نشانه‌شناسی علم و روشی است که حوزه مطالعاتی وسیعی اعم از مردم‌شناسی، زبان‌شناسی، مطالعات فرهنگی، هنر و کلیه رشته‌های ادبی و هنری اعم از موسیقی، نقاشی، نمایش، ادبیات، معماری، و ... در برمی‌گیرد سعی داشت تا فضایی گفتمانی و بینارشته ای را ایجاد کند.

انتهای پیام/