به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه "بهانه" نخستین نمایشگاه انفرادی محسن شمس است که از تاریخ ششم تا 12 تیرماه در گالری گلستان برپا خواهد شد.

عکس های این نمایشگاه بین سال های 1388 تا 1392 در دره باغ های دامنه های البرز تا کناره های رودخانه راین، بازتاب تاملات او در احوال برگ های درختان است.

در این نمایشگاه 25 اثر در ابعاد 50 در 70 با موضوع برگ و رنگ و نور به نمایش در می آید.

محسن شمس با اشاره به اینکه بین برگ و نور تعامل خوبی وجود دارد، افزود: اگر برگ را به عنوان یک عنصر و نور را عامل دیده شدن در نظر بگیریم ، تعامل مناسبی بین این دو عنصر خواهیم یافت. وقتی نور نباشد هیچ چیزی نیست. در فرایند زمان و مکان با بی نهایت فرم و رنگ مواجه هستیم.

این هنرمند در پاسخ به این سوال که چرا عنوان نمایشگاه خود را "بهانه" گذاشته اید گفت: همانطور که می گوییم چرا؟ این خود بهانه است. دیدن و نگاه کردن... نیز بهانه است. عکس گرفتن نیز بهانه است. رنگ ها، فرم ها بهانه اند. "بهانه" رجعت کردن به حقیقت ...

این عکاس با بیان اینکه پیشتر عکاسی جنگ انجام داده ام، تصریح کرد: در گذشته علاوه بر عکاسی جنگ، عکاسی اجتماعی و عکاسی صنعتی نیز کرده ام.

وی افزود: به نظر من نسبت عکاس با محیط خود نسبت ثابتی است، اما در فرایند زمان متفاوت می شود. در هر دوره درک انسان از اطراف خود نیز تغییر می کند و برای همین ممکن تغییر میسر بدهد.

شمس نگاه خود را در پایان دهه پنجاه زندگی نگاهی متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: مسلما نگاه امروز من با نگاهی که در اواخر دهه دوم زندگی ام داشتم، متفاوت است. اگر زمانی به عکاسی جنگ پرداختم واکنش طبیعی من به وقایع پیرامونی آن دوران بود.

این عکاس دو بخش از عکاسی جنگ را نام برد و افزود: عکاسی جنگ دو بخش برای من داشته یکی بخش صنعتی - نظامی جنگ و دیگری بخش زندگی در جنگ است. در عکاسی زندگی در جنگ به دنبال ظرائف انسانی و اجتماعی جنگ بودم. اینکه چرا اکنون به دنبال عکاسی طبیعت رفتم نیز واکنش طبیعی این دوران می دانم .

شمس از برگزاری نمایشگاه دیگری با عنوان "زندگی در جنگ " خبر داد و افزود: مقدمات چاپ مجموعه عکس های من با عنوان "زندگی در جنگ " توسط خانه عکاسان ایران در حال پی گیری است که احتمالا همزمان با انتشار این کتاب نمایشگاهی از همین آثار نیز برگزار شود.

علاقه مندان می توانند برای بازدید از پنجشنبه پنجم تیرماه تا چهارشنبه ۱۲ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری گلستان به آدرس خیابان شهید کماسایی. پلاک ۳۴ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

320/32