بهنام کامرانی نقاش و مدرس هنر، در گفت‏وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین درباره رویکرد زیست‏محیطی در نمایشگاه گروهی زیست‏خانه که عصر جمعه 24 خرداد در گالری شیرین افتتاح می‎شود، گفت: من به همراه گروهی از دوستانم که همگی‌ از هنرمندان رشته‎های مختلف تجسمی هستند کلاسی با موضوع جنبه‏های تازه هنر معاصر داشتیم که حاصل آن به پیشنهاد من و در قالب نمایشگاهی با عنوان‌ "زیست‎خانه " در گالری شیرین در معرض دید عموم قرار می‎گیرد.

وی ادامه داد: آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه با گرایش زیست محیطی خلق شده اند و هریک از هنرمندان با نگاه خاص خود موضوعاتی مانند تخریب جنگل‏ها، شهرها، طبیعت، آلودگی زیست‎محیطی و ... را در قالب‎های چون عکاسی، نقاشی، ویدئو آرات و هنر دیجیتال کار کرده‌اند.

این نقاش و مدرس هنر درباره رویکرد هنرهای تجسمی در زمینه مسائل زیست محیطی گفت: یکی از نخستین گروه‎هایی که به نقد زیست‌محیطی پرداخت هنرمندان تجسمی بود. در دهه‎های گذشته بسیاری از هنرمندانی که با گرایش لندآرت کار کرده‎اند همواره اصرار داشته‌اند که کارهای خاصی انجام دهند که اهمیت خاک زمین را نشان دهد؛ به عنوان مثال "مل کین" با همکاری گروهی از مهندسان کشاورزی در قسمتی از خاکی که قبلا توسط زباله آغشته شده بود گیاهی کاشت که سم خاک را از بین می‎برد، یا هنرمند دیگری پس از حادثه 11 سپتامبر در بخشی از زمین ویران شده آن محل گندم کاشت تا نشان دهد که حیات همچنان ادامه دارد.

کامرانی افزود: هنرهای دیگر مانند نقاشی و عکاسی نیز کم کم به این موضوع اهمیت دادند و امروز هرچه جلوتر می‎رویم اهمیت موضوعات زیست‎محیطی برای هنرمندان حوزه تجسمی بیشتر می‎شود. بسیاری از این هنرمندان خود، جزء انجمن‎های محیط زیستی هستند و در مجموع می‏کوشند تا با آثار خود این پیام را به کسانی که به محیط زیست ضربه ‎می‎زنند برسانند که شرایط محیط زیست جهان از مرحله بحران عبور کرده است.

وی با بیان اینکه در زمینه آثار محیط زیستی از عبارت هنر معاصر به جای هنر مدرن استفاده می‎کنم گفت: دلیل این امر این است که هنر مدرن بیشتر فرم‌گراست و از مفاهیم جانبداری نمی‏‌کند در حالیکه هنر معاصر نگران این نیست که به مفاهیم بپردازد، به متریال تنوع دهد یا از هنرهای مختلف چون نقاشی، عکاسی و... به صورت همزمان استفاده کند.

این نقاش همچنین درباره جایگاه هنرهای تجسمی در جریانات زیست‎محیطی نیز توضیح داد: راز هنر در ماندگاری آن است. آثار هنری در گذر زمان باقی می‎ماند و مفاهیم را به مردم منتقل می‏کند و هرچه قدر رسانه‌‏های جمعی بیشتر به هنر و آثار هنری بپردازد اثر بخشی هنر نیز بیشتر خواهد بود.

کامرانی مسائل زیست‌‏محیطی را فراتر از مکان و زمان دانست و اظهار کرد: یک بطری پلاستیکی که در جنگی دور انداخته می‏شود تا قرن‎ها می‎ماند و بر همه جهان اثر می‌گذارد. متاسقانه ما این پیوستگی عالم را درنظر نمی‏‌گیریم و متوجه نیستیم که هر تغییری در هر جای جهان بر همه کره زمین تاثیر خواهد داشت.

وی ادامه داد: از بین رفتن یک گیاه یا جانور بسیار کوچک که کسی آن را نمی‎شناسد، شاید برای بسیاری بی اهمیت باشد، اما هر موجودی جزیی از زنجیره حیاتی در جهان است و ا بین رفتن آن ممکن است سبب فاجعه در تمام جهان شود.

این مدرس و منتقد هنر با بیان اینکه مبانی تمدن اسلامی بسیار به این موضوعات دقت دارد گفت: جدا شدن از مبانی فکری هستی شناسی و قدرت‎گرفتن روز افزون سرمایه در جهان موجب شده است کسانی که پول در اختیار دارند بدون توجه به نتیجه کار خود، محیط زیست را نابود کنند. نمونه همین موضع صادرکردن خاک جزیره هرمز به کشورهای عربی است که نه از نظر علمی و نه از نظر مسائل ملی قابل توجیه نبوده و اسفبار است. یا کشورهایی مانند چین و آمریکا که ا امضای پیمان کیوتو امتناع می‎کنند خطرات جدی بسیاری را بر حیات همه آدمیان و موجودات جهان تحمیل می‎کنند.

کامرانی با بیان این نکات درباره نمایشگاه هنری "زیست‎خانه" اظهار کرد: همه نکاتی که گفتم اهمیت پرداختن هنر به مسائل زیست‎محیطی را نشان می‏دهد؛ هرچند در نمایشگاه زیست‏خانه ما بیشتر از مسائل انتقادی به زیبایی‌شناسی محیط یست اهمیت دادیم تا بازنمایی این زیبایی‌ها همگان را به توجه دوباره به آنها تشویق کنیم.

نمایشگاه گروهی "زیست‎خانه" جمعه 24 خرداد با مشارکت 10 نفر از هنرجویان دکتر بهنام کامرانی در گالری شیرین افتتاح می‌شود. مجموعه آثار این نمایشگاه حاصل کار ستاره حسینی، لیلا رفاهی، فاطمه دولت آبادی، زهرا سلیمانی، عصمت علیزاده، مهروژ محمودی، ژیلا کبودوند، پریسا کبودوند، پریسا پورملک آرا، اشکان زهرائی و فرید امین‌الاسلام است .

این نمایشگاه تا پنجم تیرماه برای بازدید عموم باز خواهد بود و جلسه پرسش و پاسخ پیرامون رابطه هنر و نقد مسائل زیست محیطی در روز پنج شنبه 30 خرداد ماه ساعت 6 بعدازظهر در گالری شیرین برگزار خواهد شد .

علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه و شرکت در جلسه پرسش و پاسخ می توانند به گالری شیرین به نشانی خیابان ولنجک کوچه هجدهم شماره 9 مراجعه کنند .

انتهای پیام/ 65/32