به گزارش هنرآنلاین، حمید نوایی لواسانی دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان در گردهمآیی سراسری کارشناسان روابط عمومی کانون با اشاره به این که تا امروز روزی به این نام نداشتیم تاکید کرد روز 18 تیر از امسال نتیجه یک سال فعالیت دستاندرکاران این عرصه را بازتاب میدهد و لازم است این برنامه را جدی بگیریم و برای اطلاع رسانی آن در رسانه های جمعی کوشش کنیم.

وی انتشار کتابهای مناسب را برای کودکان ونوجوانان وظیفه کانون و دیگر ناشران و نهادهای تربیتی دانست و خاطر نشان کرد اگر بهلحاظ ادبی فضا غنی نشود هویتیابی دچار مشکل خواهد شد و بچهها در دوران جوانی دیگر نمیتوانند هویت خود را حفظ کنند.

جانشین معاون تولید کانون که در مشهد سخن میگفت حضور و تلاش همهی نهادها و ناشران برای برگزاری هرچه بهتر این برنامه ها را با اهمیت دانست و تصریح کرد وقتی میتوانیم روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را پاس بداریم که کودکان با همه فرهنگها، ادبیات ویژ ی خود را داشته باشند و تنوع و سلیقه های مختلف حفظ شود. ادبیات پایتخت نشین ادبیات ملی نیست و به درد کودکان همه ی نقاط کشور نمی خورد باید در رشد ادبیات کودک عدالت به خرج دهیم.

نوایی با اشاره به اینکه نزدیک به 300 ناشر کودک ونوجوان در سراسر کشور دارای مجوز نشر هستند و با طرح این سوالها که « این همه ناشر کودک کجا هستند؟ چرا وارد عرصه نمیشوند؟ و آنها تا چه میزان کانون را میشناسند و با آن رابطه دارند؟» تاکید کرد اگر همه چیز به پایتخت ختم شود آنگاه به درستی از همه ی ظرفیت ها به خوبی استفاده نکرده ایم. به نظر من در زمینه ی عدم تمرکزگرایی در تولید محصولات فرهنگی، مشکلی در کشور وجود دارد چرا که هویت و فرهنگ اقوام مختلف در ادبیات دیده نمی شود.

وی در ادامه عدم تمرکزگرایی را یکی از سیاستهای اصلی معاونت تولید کانون دانست و گفت: در انتشارات کانون با انتشار کتابهای خودمان، همچنین در امور سینمایی و سرگرمی های سازنده و موسیقی و حتی استودیو صدا به دنبال استفاده بیشتر از ظرفیت های استانی هستیم و از این آثار حمایت میکنیم چرا که مایلیم تولید فرهنگی از حالت یک سویه خارج شود و شاهد ورود نگاه های متنوع به این آثار باشیم آثاری که نیازهای مختلف در آن دیده شود.

وی همچنین از روند برگزاری شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان که طی روزهای 14 تا 18 تیر در تهران برگزار می شود و برنامه های پیش بینی شده برای این رویداد فرهنگی گزارشی ارایه کرد و گفت امسال برنامه های جنبی گسترده ای پیش بینی شده که ابعاد کار را پررنگ و جذاب خواهد کرد.

نوایی برپایی نمایشگاه آثار و کتابهای برگزیده و برتر ناشران و برگزاری چند نشست تخصصی را از جمله این برنامه ها برشمرد.

انتهای پیام/