به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نمایش‌های بخش صحنه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از عصر روز گذشته اجرای خود را آغاز کرد و برای نخستین روز برگزاری این بخش قرعه اجرا اغلب به نمایش‌های صحنه‌ای افتاد.

سالن اصلی تئاتر شهر ساعت 20 و البته با یک ساعت تأخیر از آنچه که پیش از این اعلام شده بود میزبان نمایش "ترن" شد؛ نمایشی به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی نیما دهقانی که روایت تشییع پیکر 7 شهید دفاع مقدس است که به وسیله قطار در گذر از شهرهای مختلف اتفاقاتی را دامن می‌زند که در این نمایش به آن‌ها پرداخته شده است.

شاید از مدت زمان کل نمایش بخش عمده ای را در حال اشک ریختن باشی آن هم به واسطه تماشای نمایشی که طنز تلخش هم اشکت را جاری می‌کند. به این می‎اندیشی که اکنون در سالن‌های دیگر چه می‌گذرد. اشک است یا لبخند. مهم نیست پاسخ این پرسش چیست چرا که امیدواری حال که نهایت یک یا دو اثر را در هر روز جشنواره شاهدی پس از پایان کار قرار است برگزیده ها اجرای عمومی شوند.

نمایش "بیوه‌های غمگین سالار جنگ" به نویسندگی محمدامیر یاراحمدی و کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور که در دو سانس 18 و 20:30 در تالار چهارسو اجرا شد، قصه طمع سه بیوه (هوو) بود که بر سر ارث و میراث اموال همسر خود جدال می‌کنند و در نهایت تصمیمی نا بخردانه می‌گیرند و...

در تالار قشقایی نیز در دو سانس 17 و 19:30 نمایش "درخشش در ساعت مقرر" به روی صحنه رفت که نویسندگی و کارگردانی آن را حمیدرضا نعیمی به عهده دارد و با نگاهی نو نسل‌کشی مسلمانان در بوسنی‌و‌هرزگوین و سارایه‌وو را روایت می‌کند.

نمایش "برزخ" به نویسندگی محمد منعم و کارگردانی بهنام علی‌بخشی در دو سانس 16:30 و 18:30 در تالار سایه اجرا شد و شامل پنج داستان است و در عمل در پی ایجاد فضایی است که مخاطب با آن همذات‌پنداری کند و موضوعات متعددی مانند داستان عشقی نافرجام (با دو رویکرد تاریخی و امروزی)، درگیری‌های یک نویسنده با موضوعات مختلف، سرنخ‌های یک قتل و ناتوانی‌های یک پیرمرد را روایت می‌کند.

اما در کارگاه نمایش، "فرکانس" نوشته عباس جمالی و کارگردانی سیدمرتضی میرمنتظمی در دو سانس 16 و 18 به روی صحنه رفت؛ نمایشی که پیش از این در تماشاخانه ماه حوزه هنری اجرای عموم داشت و داستان جنگ‌افروزی استکبار جهانی و در رأس آنها امریکا را در کشورهای ستمدیده روایت می‌کند.

تماشاخانه سنگلج که پیشینه اجرای نمایش های آئینی و سنتی را دارد عصر گذشته و در دو سانس 18 و 20:30 میزبان نمایش "روز سیاوش" به نویسندگی و کارگردانی شکرخدا گودرزی بود که نگاهی نو به داستانی اسطوره‌ای از شاهنامه فردوسی دارد.

"خانه شیشه‌ای" به کارگردانی علی حیدری از آبادان در دو سانس 16:30 و 18:30 در خانه نمایش و "هملت" به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی رضا گوران در دو سانس 17 و 20 در تماشاخانه ایرانشهر(سالن سمندریان) و نمایش "ویتسک" به کارگردانی رضا ثروتی در دو سانس 17 و 20 در تالار حافظ اجرا داشتند.

"بازی‌خانه قیاس‌الدین مع‌الفارق" عنوان نمایشی به سبک تعزیه مضحکه است که محمد مساوات آن را نوشته و کارگردانی کرده و پیش از این در تالار مولوی به اجرای عموم درآمده است؛ داستان این نمایش درباره شاهزاده قیاس‌الدین مع‌الفارق است که صاحب فرزند می‌شود و پزشکان دستور می‌دهند این کودک هرگز نباید بخوابد و…

اما تماشاخانه مهر حوزه هنری که پیش از این اجرای عموم نمایش "پشت بوم" به کارگردانی رهام مخدومی را به روی صحنه داشت، در تک سانس 18 میزبان علاقه‌مندان به تماشای این نمایش بود؛ این نمایش برگزیده نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه بود که رویدادهای یک زائرسرا در مشهد مقدس را دنبال می‌کند.

تالار فردوسی هم در تک سانس ساعت 19 خود شاهد اجرای یک نمایش فاخر عروسکی به نام "اپرای عروسکی حافظ" بود که به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریب‌پور به زندگی و سیر و سلوک این شاعر نامی ایرانی می‌پردازد و تاکنون توانسته است حضور موفق در عرصه داخلی و بین‌المللی داشته باشد.

روز نخست جشنواره جمعیت استقبال کننده چشمگیری را از سوی مخاطبان در برگرفت که تلاش و تکاپوی آنها برای تهیه بلیط در شرایطی که پیش فروش به پایان رسیده و دقایقی بیشتر به زمان اجرای آثار نمانده است در نوع خود جالب توجه بود.

بازخوردهای خوبی را می‌شد از تماشاگران آثار در روز نخست دید؛ حال باید منتظر بود تا در روزهای دیگر چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد و کدام تولیدات نمایشی برگ برنده جشنواره سی و یکم فجر خواهند بود.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/52/53