هرگاه که اسم استودیوی خانگی به گوش شما می‌خورد، احتمالا تصور می‌کنید که درباره فضایی بسیار پیشرفته مشابه با استودیوی آهنگسازی صحبت می‌کنیم که تمام دیوارهای آن عایق بندی شده‌اند و بیشتر به یک استودیوی رادیویی شباهت دارد. اما در عمل، بسیاری از افراد استودیوهای خانگی خود را با حداقل امکانات ممکن می‌سازند و در بسیاری از اوقات، هزینه ساخت و تجهیز یک استودیوی خانگی فارغ از قطعات و سازهای آن، کمتر از تغییر دکوراسیون یک اتاق می‌شود.

برای داشتن تجربه‌ای مناسب از استودیوی خانگی، به چند پیش نیاز ساده نیاز دارید و هر بهینه سازی بعد از آن، صرفا به سلیقه و نیازهای هنرجو باز می‌گردد. 

پیش نیازهای راه اندازی استودیوی خانگی

پیش از شروع راه اندازی استودیویی خانگی، باید در ابتدا نیازهای خود را مشخص کنید. برای مثال اگر این استودیو را برای نواختن گیتار الکتریک راه اندازی کرده‌اید، طبیعتا باید برای خرید کارت صدا استودیویی، خرید میکروفون استودیویی و سیستم کامپیوتری برای اتصال آن‌ها، اقدام کنید. حال این پروسه انتخاب قطعات در هر کاربری متفاوت بوده و نیازمند بررسی و مطالعه دقیق در آن شاخه خاص از موسیقی است.

7461

خرید کارت صدا استودیویی

بهترین راه برای انتخاب و خرید کارت صدا استودیویی مناسب، شمردن درگاه‌های مورد نیازتان است. برای مثال، شما برای اتصال میکروفون، گیتار و هدست به صورت همزمان، به کارت صدایی با ورود فانتوم پاور، ورودی گیتار و خروجی هدفون نیاز دارید و این سه قطعه حداقل دستگاه‌های مورد نیاز شما برای راه اندازی استودیویی خانگی است. برای مثال، در این سناریوی فرضی، کارت صدای استودیویی Universal Audio Volt 176 جوابگوی شما نخواهد بود چرا که تنها به یک ورودی صدا مجهز شده است و برای خرید کارت صدای استودیویی مناسب از محصولات این شرکت، باید به سراغ مدل‌های Universal Audio Volt 276 یا بالاتر بروید که به دو ورودی صدا مجهز شده‌اند. همین منوال در دیگر برند‌های کارت صداهای استودیویی نیز صادق است و می‌توان با شمردن تعداد ورودی و خروجی‌های مورد نیاز، گزینه‌ مناسب خود را انتخاب کنید. البته به این موضوع دقت داشته باشید که بهتر است در هنگام خرید کارت صدای استودیویی، توجه ویژه‌ای به برند آن داشته باشید چرا که در دنیای موسیقی، برند یک قطعه نمایانگر کیفیت ساخت و کیفیت صدای خروجی آن است و معمولا شرکت های سازنده مشهور، شهرت خود را به واسطه ارائه محصولاتی با کیفیت به دست آورده‌اند.

خرید میکروفون استودیویی

در هنگام خرید میکروفون استودیویی، باید به نوع آن میکروفون و کاربری خود از آن، توجه داشته باشید. در اکثر شرایط، برای کاربری خانگی و آهنگسازی، خرید میکروفون استودیویی کاندنسر توصیه می‌شود و معمولا نمونه‌های ربانی یا داینامیک مشابه یا هم قیمت، از سطح دقت و ظرافت پایین‌تری برخوردار هستند. البته این موضوع به معنی بد بودن نمونه‌های ربانی یا داینامیک نیست و تفاوت‌های آن‌ها به سطح حساسیت و محل استفاده از آن‌ها باز می‌گردد. برای مثال، دلیل عدم استفاده از میکروفون‌های کاندنسر در اجراهای زنده، ظرافت و حساسیت بسیار بالای آن‌هاست که می‌توانند مقادیر زیادی از نویز محیطی و صدای تماشاچیان را ضبط کنند و البته همین حساسیت بالا باعث می‌شود که در مواجهه با اولین موج پرفشار صدا، میکروفون آسیب‌های غیرقابل جبرانی را متحمل شود.

7460

نحوه راه اندازی استودیویی خانگی

حال که با پیش‌نیازهای راه اندازی استودیویی خانگی آشنا شدید، بهتر است با رعایت چند نکته، روند راه اندازی استودیوی خانگی خود را سرعت بخشیده و بازدهی آن‌را افزایش دهید. 

۱- تمام سطوح با رزونانس بالا را پوشش دهید : 

رزونانس ایجاد شده از سطوح مواد سخت، باعث ایجاد اعوجاج در صدا شده و شرایط ضبط صدا با میکروفون را تحت تاثیر قرار می دهد. بهتر است در استودیوی خانگی خود، سطوح سخت با قابلیت ارتعاش بالا مانند شیشه‌های پنجره یا درب کمدها را کاملا با پارچه‌‌های ضخیم و یا فوم بپوشانید. همچنین اگر از میز شیشه‌ای استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌را با گزینه‌ای چوبی جایگزین کنید. 

۲-صدای اتاق را آنالیز کنید

با دانلود یک نرم‌افزار رایگان audio analyzer، می‌توانید فرکانس‌های تولید شده در نقاط مختلف اتاق خود را بررسی کرده و با استفاده از آن، نقاط حساس رزونانس را بشناسید. حال با شناختن این نقاط(که معمولا دیوارهای جانبی اتاق را شامل می‌شوند)، می ‌توانید محل قرارگیری پدهای آکوستیک صدا را تعیین کرده و با استفاده از آن‌ها، آکوستیک استودیوی خانگی خود را بهبود ببخشید. دقت داشته باشید که تمام این مراحل، پس از خرید کارت صدای استودیویی و خرید میکروفون استودیویی انجام می‌شود و برای تست آن‌ها، به اسپیکر مانیتورینگ یا سازهای مورد استفاده خود، برای ایجاد صدا نیاز خواهید داشت. 

۳- از یک مهندس صدا کمک بگیرید:

اگر پرده‌ها، درب‌ها و درزهای اتاق را پوشانده‌اید و با استفاده از متد قبلی، نقاط حساس آکوستیکی را پیدا کرده‌اید، احتمالا نیازی به کمک گرفتن از یک مهندس صدا نخواهید داشت، مگر در شرایطی که شما توانایی آکوستیک کردن اتاق یا کاهش میزان رزونانس به میزان قابل قبولی را ندارید. در این شرایط، یک مهندس صدا با توجه به تجربه خود در ساخت محیط‌های آکوستیک و درک وی از نحوه عملکرد صدا در برخورد با مواد طبیعی، می‌تواند به ساخت استودیوی خانگی شما کمک شایانی کرده و آن را از سطح مبتدی، به یک مکان حرفه‌ای برای ضبط و ساخت موسیقی تبدیل کند.

معرفی محصولات برند یونیورسال آدیو Universal Audio

شاید در حین گشت و گذار در بین ویترین‌های تجهیزات موسیقی، با برند Universal Audio برخورد داشته‌اید و خرید کارت صدای استودیویی این شرکت را مد نظر قرار داده‌اید. حال پیش از خرید محصولات این برند، بهتر است نگاهی به تاریخچه آن داشته باشیم. 

با داشتن ۶۰ سال تجربه در سطح اول موسیقی دنیا، شرکت Universal Audio یکی از شناخته‌ترین نام‌های صنعت موسیقی به شمار می‌رود و هزاران آرتیست و میلیون‌ها طرفدار دنیای موسیقی، با این شرکت تعامل داشته‌اند. این شرکت با داشتن بیش از نیم قرن تجربه در تولید کارت صدای استودیویی، امپ، پری امپ و کمپرسور‌های قدرتمند، گزینه نخست برای بسیاری از آرتیست‌ها به شمار می‌رود  و نمونه کاراکتر صدای محصولات آن، در صدای هزاران قطعه موسیقی شنیده می‌شود.

7459

یکی از بزرگترین مزیت‌های محصولات برند یونیورسال آدیو، ارائه قابلیت‌های یک محصول پرچمدار در قالب قطعات مقرون به صرفه است. برای مثال، کمپرسور به کار رفته در کارت صدای میان رده Universal Audio Volt 476P، تفاوتی با کمپرسورهای به کار رفته در محصولات چند هزار دلاری مانند Apollo x8p ندارد و صدای خروجی آن‌ها، در یک سطح شفافیت و کیفیت قرار می‌گیرد. 

فعالیت‌های Universal Audio در تجهیزات موسیقی

امروزه به لطف موفقیت این شرکت در دهه نود، محصولات برند یونیورسال آدیو Universal Audio به عنوان یکی بهترین گزینه‌های خرید در بین محصولات هزاران شرکت تولید کننده ادوات موسیقی به شمار می‌روند. البته راه و روش این شرکت در تولید قطعات مورد نیاز نوازندگان به طور کلی عوض شده است و حالا شامل قطعات بسیار زیادی می‌شوند و تولیدات این شرکت تنها به افکت کمپرسور و رک‌های صدا محدود نیست. 

برای مثال، کارت صداهای استودیویی این شرکت در حال حاضر یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصارف مبتدی و متوسط بوده و Rack های این شرکت، گزینه‌ای ایده آل برای استودیوهای آهنگسازی حرفه‌ای محسوب می‌شوند.

همچنین شرکت Universal Audio آرشیو کاملی از ساز‌های مجازی را طراحی و به بازار عرضه کرده است که می‌توان با دانلود آن‌ها، صدایی مشابه با امپلی‌فایر یا کمپرسورهای این شرکت را در نرم‌افزار‌های آهنگسازی تجربه کرد. یعنی حتی اگر قصد خرید کارت صدای استودیویی را نداشته باشید، باز هم می‌توانید به کمپرسورهای مشهور این شرکت دسترسی داشته باشید.