حسین ترابی مستند ساز باسابقه سینما و داور جشنواره سینما حقیقت در گفت وگو با هنر آنلاین در باره اهمیت مستند پرتره برای سینماگران بزرگ جهانی گفت : مستند پرتره یکی از ژانرهای مهم سینمای مستند است و کارگردانی نام آوری مثل سیدنی پولاک مستندهای ماندگاری در این ژانر ساخته است و حضور این بزرگان سینمای حرفه ای قطعا باعث می شود مستندهایی ساخته شود که زوایای پنهان و آشکار سوژه مشخص شود .

سازنده " پل آزادی " با اشاره به لزوم استفاده مستند ساز نو آوری در ساختار مستندش گفت : خیلی از مستند های ساخته می شود که سازنده اش فقط به روایت زندگی سوژه می پردازد و هیچ خبری از نو آوری و خلاقیت در کارش دیده نمی شود . برخی از مستندها را دراین مدت دیده ام که سازنده با خوشفکری در باره سوژه اش مستند ساخته بود .

این مستند ساز با تاکید بر لزوم ساخت مستندهایی در باره بزرگان ادبیات ، سینما ، هنر و سیاست افزود : خیلی از برزگان این مملکت هستند که در آستانه پیری قرار دارند و لزوم ساخت مستندی به عنوان یک سند تصویری از آنها احساس می شود و باید مستند سازان ما از این مسئله غفلت نکنند . در باره مرحوم مهددی اخوان ثالث یک مستند خوب و ماندگار وجود ندارد . اینها آدمهایی هستند که تکرار نمی شوند و باید به زندگی آنها بیشتر بپردازیم .

ترابی در ادامه سخنانش ضمن تاکید بر وجود بیان حقایق در باره سوژه در ساختار فیلم مستند تاکید کرد : موقعی که در باره آدم نام آوری مستند ساخته می شود می بایست تمام ابعاد شخصیتی این آدم از جوانب مختلف مورد کنکاش و بررسی قرار بگیرد . البته در کشور ما یک نوع احتیاط در بیان تمام حقایق در باره زندگی و افکاریک آدم وجود دارد و وجود این روحیه محاظه کاری لطمه زیادی به ساختار مستند پرتره می زند .

پایان پیام/