به گزارش هنرآنلاین، دومین نشست تخصصی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با عنوان «تالیف در فیلم مستقل» با سخنرانی مجید برزگر، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس و با اجرای وحید رونقی، امروز سه‌شنبه ۲۹ مهر  ۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایران‌مال برگزار شد.

مجید برزگر در ابتدای این نشست گفت: در عصر حاضر، استقلال مطلق تقریباً ناممکن به نظر می‌رسد؛ اما سینمای مستقل نشان داده است که می‌توان در دل وابستگی‌ها، به نوعی از استقلال فکری و زیبایی‌شناختی دست یافت.

او با اشاره به نظریه مولف اضافه کرد: نظریهٔ مؤلف در قرن بیست‌و‌یکم دیگر به معنای فیلم‌سازی در انزوا نیست، بلکه به معنای خلق جهانی شخصی در میان محدودیت‌های ملی یا اقتصادی است. با این حال، در صورت برخورداری از هوشمندی و شناخت معرفتی، این نظریه می‌تواند به ابزاری برای تحقق اندیشه و خلاقیت تبدیل شود.

او ادامه داد: مؤلف مستقل در واقع کسی است که در هر شرایطی راه خود را پیدا می‌کند؛ حتی اگر سرمایه از بیرون تأمین شده باشد. استقلال امروز نه در نفی سرمایه، بلکه در بازتعریف رابطهٔ مؤلف با آن معنا می‌یابد؛ رابطه‌ای که در آن، اندیشه و صداقت هنری می‌توانند بر همه‌چیز مقدم باشند.

این تهیه‌کننده سینمای مستقل بیان کرد: از این رو، حتی سینمایی که عنوان «مستقل» را با خود یدک می‌کشد، ناگزیر در رابطه‌ای پیچیده با قدرت قرار دارد. این رابطه، به‌جای کنترل مستقیم، از طریق هدایت فرهنگی، سیاست‌های حمایتی و انتخاب‌های گزینشی اعمال می‌شود.

او ادامه داد: می‌توان گفت که استقلال و وابستگی، دو نیروی متضاد هستند که فیلم‌ساز مستقل همواره در میانهٔ آن‌ها قرار دارد. از یک سو، تمایل به حفظ بیان شخصی و جهان‌بینی مستقل وجود دارد، و از سوی دیگر، نیاز به منابع مالی و زیرساخت‌هایی که اغلب در اختیار دولت‌ها یا سایر نهادها قرار دارند.

این هنرمند ادامه داد: وضعیت، ساختاری پیچیده ایجاد می‌کند که در آن، مؤلف برای تحقق استقلال خود، ناگزیر باید از دل وابستگی‌ها عبور کند. بنابراین، استقلال نه وضعیتی مطلق، بلکه فرایندی پویا، قابل مذاکره و در حال شکل‌گیری است. فرآیندی که در تعامل میان خالق، ساختار و سیاست معنا می‌یابد.

برزگر درباره جهان بینی هنرمندان در ساخت آثارشان گفت: همه فیلمسازان از پشت عدسی خودشان جهان را می‌بینند پس واقعیت نمایش داده شده آن چیزی است که هرکسی از پشت عدسی خودش نگاه می‌کند. ایده‌آل‌ترین شکل سینمای مستقل اینگونه است که فرد خودش ببینید با هزینه شخصی بسازد آنطور که می‌خواهد فیلم را بسازد و هرکجایی که دلش می‌خواهد اکران کند که در کشور ما تقریبا بسیار دشوار است.

این نویسنده توضیح داد: نباید فراموش کنیم که تعریف سینمای مستقل در ایران با آمریکا و فرانسه و آلمان متفاوت است، مثلا در آنجا تا یه حدی از بودجه ساخت فیلم را به صورت فاند ارائه می‌دهند و این ماجرا یک سقفی دارد.

برزگر با اشاره به جایگاه و ارزش سینمای مستقل و اشاره به فیلم مانند «شطرنج باد» توضیح داد: فیلم مستقل یک وضعیتی مانند اثر «شطرنج باد» دارد که تنها یک نسخه از آن وجود دارد و در زمان خودش که ساخته و اکران شد تقریبا نادیده گرفته شد اما امروز پس از پنجاه سال می‌بینیم که بسیار مورد اقبال قرار گرفته است و از طرفی  در سه سال گذشته چندین کتاب درباره آن نوشته شده است. به هرحال دولتی یا مستقل بودن یک فیلم ارزش آن را تعیین نمی‌کند بلکه اهمیت و نگاهی که از زاویه دید کارگردان وجود دارد سبب ماندگاری و ارزش آن می‌شود.

او ادامه داد: در سینمای آمریکا استودیوهای خصوصی وظیفه خود می‌داند که سینمای مستقل را پیش ببرند در اروپا همانطور که گفتم دولت از  سینمای مستقل حمایت می‌کند اما در ایران هیچ یک از این تعاریف وجود ندارد به همین دلیل همه ما سرمایه تولید فیلم را از جیبمان تامین می‌کنیم.

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری بهروز شعیبی از ۲۷ مهر تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ایران‌مال در حال برگزاری است.

انتهای پیام