به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ صبح امروز شنبه بیست و سوم اردیبهشت ماه در دیدار با پاتریاک مار آوا روئیل، رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری و هیات همراه که در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد با بیان اینکه ایران عزیز از سبقه چند هزار ساله در همزیستی و تفاهم همه جانبه با همه ادیان برخوردار است، گفت: ادیان آسمانی اشتراکات وسیعی با یکدیگر دارند که با اتکا به آنها می‌توان بخش عمده‌ای از مشکلات امروز جهان را مرتفع کرد.

وی پیام اصلی ادیان آسمانی را فراهم کردن صلح، آسایش و زندگی مسالمت‌آمیز برای جهانیان برشمرد و افزود: همواره در مقابل این نگاه ستودنی کسانی بوده و هستند که به دنبال نقار و شکاف جوامع جهانی‌اند و این جریان، دشمن مشترک ادیان به شمار می‌روند.

اسماعیلی ادامه داد: این جریان اجازه نمی‌دهند مشکلات بشریت با گفت‌وگو و روش‌های مصالحت‌آمیز حل‌وفصل شود و امروزه خشونت‌های خود را با عنوان «آموزه‌های جدید تمدنی» به جهانیان معرفی می‌کنند و در این شرایط برادران و خواهران تمامی ادیان می‌بایست در یک جبهه متحد از فضائل انسانی دفاع کنند.

وزیر فرهنگ در پایان به اهمیت برپایی «چهارمین همایش علمی  گفت‌وگو با کلیسای شرق آشور» اشاره کرد و گفت: امیدواریم در این دور از دیدارها و گفت‌وگوها بتوان شیوه‌های مترقی دفاع از فضیلت انسانی را بهتر و با زبان رساتر به دنیا معرفی کرد.

عالیجناب پاتریارک مارآوا سوم روئیل، رهبر جهانی کلیسای شرق آشوری نیز در این دیدار  گفت: در تاریخچه کلیسای آشوری از قدیم در ایران نیز کلیسا بوده و مسیحیان و مسلمانان کنار هم زندگی مصالحت‌آمیز داشته‌اند،  برای همین سبقه تاریخی آشوریان و کلیسای شرق آشوری، خودمان را از فرزندان این آب و خاک می‌دانیم و برای همین مسئله برای کشور ایران احترام خاصی قائل هستیم.

رهبر آشوریان گفت: امروز دشمنان دیگر درباره اسلام و مسیحیت صحبت نمی‌کنند آن ها درباره وجود خداوند می‌خواهند شبهه ایجاد کنند، برای همین مهم است که این گفت‌وگوها شکل گیرد و برای این موضوع می‌بایست راه حل اساسی پیدا کنیم.

گفتنی است، در این جلسه شارلی انویه تکیه نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، مارنرسای بنیامین اسقف اعظم کلیسای شرق آشوری در ایران و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ارائه نکاتی در خصوص «چهارمین همایش علمی  گفت‌وگو با کلیسای شرق آشور« پرداختند.