گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «چخفته» نوشته فرزانه محمدحسین با طراحی و کارگردانی اشکان پیردل‌زنده و تهیه‌کنندگی رضا ناجی‌پور و فرزانه ‌محمدحسین از 9 اردیبهشت ماه ساعت 19 در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است. بازیگران این نمایش رومینا ‌فرمانی، فرزانه ‌محمدحسین، یگانه ‌منصوری، سارا ‌زارعی، امیرحسین ‌فروتن، سارا ‌عزیزی، کیارش زرین، سیاوش ‌کریما، محمدعلی ‌الحمد و محمدعلی ‌براتی هستند.

اشکان پیردل‌زنده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «چخفته» گفت: طرح اولیه با چند نمایشنامه از آنتوان چخوف شروع شد که با مشاوره‌های ارزشمند استاد محمد چرم‌شیر و ورود خانم فرزانه محمدحسین به عنوان نویسنده‌ این پروژه، ساختار کلی بشدت تغییر کرد و روایت داستان براساس کارگردانی اثر و طی جلسات بحث و گفت‌وگو توسط خانم محمدحسین نوشته شد.

او به موضوع و مضمون این نمایش اشاره کرد و یادآور شد: «دایی وانیا»ی نمایشنامه‌ی چخوف در روند قصه‌ها و اتفاقات نمایشنامه‌های مختلف چخوف قرار می‌گیرد و یک دقیقه پیش از مرگ وانیا را در ۷۰ دقیقه بصورت خاطره، خواب، کابوس و… بصورت سوییچ‌های پی‌در‌پی دیده می‌شود.

این کارگردان درباره سبک و فضای نمایش اظهار کرد: سبک کار به دلیل فضای ذهن فانتزی کمی سورئال، مقداری طنز و در نهایت درام است. اتفاقات نمایش در بی‌زمانی و بی‌مکانی اتفاق می‌افتد و تنها از اسامی اصلی نمایشنامه‌های چخوف وام گرفته شده است.

او افزود: المان‌ها و مفهوم و دیالوگ‌هایی از «مرغ دریایی»، «دایی وانیا»، «مرگ کارمند»، «داستان زنان»، «بوقلمون صفت» و ۱۵ اثر دیگر از آنتون چخوف داستان چخفته را شکل داده است.

IMG-20230513-WA0002

پیردل‌زنده درباره مدت زمان تمرینات نمایش عنوان کرد: تمرینات این نمایش از تیر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد اما متن جدید از آبان ۱۴۰۰ شروع به نگارش شد و در طول پروژه براساس زمانه تغییر پیدا کرد.

او درباره ویژگی‌های این نمایش گفت: سعی کرده‌ام فضای کار به گونه‌ای باشد تا برای هر کس در هر فضا و جایگاهی بی‌قضاوت همذات‍‌پنداری‌هایی به انتخاب خود بیننده اتفاق افتد. سعی‌ای برای خنداندن و غم تماشاگران نداشتم و فقط روایت یک دقیقه پیش از مرگ انسانیست که حتماً در جامعه‌مان با او روبرو شده‌ایم یا خودمان را در او ‌می‌بینیم.

در خلاصه داستان نمایش «چخفته» آمده است:  میگن موقع مرگ همه‌ی خاطرات داشته و نداشتت مث یه خواب چند ثانیه‌ای میاد جلوی چشمات. نمایش چخفته، چند ثانیه قبل از مرگ دایی وانیا رو در ۷۰ دقیقه به روی صحنه آورده.

علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.