به گزارش هنر آنلاین ، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت فرارسیدن بهار طبیعت و بهار قرآن با انتشار پیامی به شرح زیر گفت:

«بزرگمرد تاریخ فرهنگ ایران زمین حکیم سنایی در بیتی شاهکار چنین سروده که:

سالی برفت ناگه روزی دو عید دیدم

این هر دو عید امروز خوش‌تر ز عید باید

پژوهشگران ادب گفته‌اند که نخستین بار حکیم سنایی واژگان «عید» و «دوعید» را به شعر فارسی وارد کرد و شوق تفسیر این مفاهیم را در دل مفسران و حتی اصحاب تأویل انداخت. در ادوار مختلف تاریخ تفسیرهای گوناگون در مفهوم «دو عید» نوشته شد که خوشبختانه اکنون اوراق آن تفسیرها موجود است و می‌توان به بررسی‌شان نشست.

اما میان آن همه تفسیر از واژه «دو عید»، تفسیر عین القضات همدانی _ که خود از جمله ستارگان درخشان تاریخ تفکر بشریت است _ عجیب به دل می‌نشیند.

او در تفسیر این واژه در یکی دیگر از ابیات سنایی، تکوین آدمی با روح خدا را یک «عید» دانسته و قبول بار امانت الهی را که عبارت از بندگی است، عیدی دیگر برای او می‌شمارد. به عبارتی هستی و عبودیت، دو عید و دو شادمانی برای آدمی است و همین معنا برای این بیت نیز راهگشاست.

گردش ایام، بهار طبیعت با بهار قرآن را در یک زمان قرار داده و دو عید را به ارمغان آورده است و گویی این ایام خود تفسیر این بیت حکیم سنایی است.

عرض تبریک دارم این خجسته روزها را به تمامی ایرانیان بویژه اصحاب اندیشه و قلم. امیدوارم همزمانی این دو عید، جانی دوباره به همگرایی ما بدهد برای حرکت در جهت اعتلای نام بزرگ ایران.

سالی که گذشت سال رویش امیدها برای صنعت محترم، پرافتخار و بزرگ نشر ایران بود. به‌رغم تمامی مشکلات، حجم تولید در وضعیت قابل قبولی قرار گرفت و در زمینه تجدید چاپ آثار نیز رشد بیشتری داشت که نشانه‌ی «اصولی‌تر» و «حرفه‌ای‌تر» شدن صنعت است.

به لطف حق تبارک و تعالی در سال گذشته رویدادهای ملی و بین المللی از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، هفته کتاب و جوایز و جشنواره‌هایی چون جایزه کتاب سال، جایزه جلال آل احمد، جشنواره بین‌المللی شعر فجر و… به گواهی اهل فن با کیفیت به سامان رسیدند و برخی زیرساخت‌ها از جمله «سامانه خرید از کتابفروشی» نیز برای پر کردن خلأهای امر توزیع طراحی و راه‌اندازی شدند. با این اوصاف اما هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که حل آنها نیازمند همیاری همه کسانی است که ذیل نام مقدس جمهوری اسلامی ایران به فعالیت در صنعت نشر مشغولند.

با امید به اینکه در سال جدید مسائل یکایک زنجیره‌های این صنعت از نویسنده تا مخاطب، تحت هدایت الهی و با تلاش بی‌وقفه‌ی فعالانِ پرانگیزه حل و کاستی‌ها جبران شود. ان‌شاءالله.

شادباش بهار را با بیتی دیگر از حکیم سنایی به پایان می‌برم که:

چون مطربان خوشدل، گشتند جمله حاضر

پایی بکوفت باید، بیتی شنید باید»