گروه معماری هنرآنلاین: پریتزکر معتبرترین جایزه معماری جهان است و به معمار یا معماران در قید حیات اعطا می‌شود که آثارشان خدماتی پیوسته و چشمگیر برای بشریت انجام داده است.

از سال ۲۰۰۰ این جایزه به افراد، نه دفتر یا گروه تعلق می‌گیرد، به طور مثال سال ۲۰۱۶ آلخاندرو آراونا به جای شرکت Elemental برنده اعلام شد یا سال ۲۰۰۰ هیات داوران رم کولهاس را به جای شرکت OMA انتخاب کرد. این جایزه همچنین می‌تواند به چند نفر که با هم کار می‌کنند نیز تعلق گیرد که سال ۲۰۱۷ گروه سه نفره معماران اسپانیایی، رافائل آراندا، کارمه پیژم و رومن ویلالتا از گروه معماری RCR Arquitectes آن را دریافت کردند.

جایزه پریتزکر برای چهل و دو دوره بدون وقفه اعطا شده و تاکنون ۲۲ کشور حداقل یک‌ نماینده به‌عنوان برنده داشته‌اند. تا به امروز، نیمی از برندگان اروپایی بودند و قاره آمریکا، آسیا و اقیانوسیه ۲۰ نماینده به عنوان برنده داشته‌اند. سال گذشته دیبدو فرانسیس کِره، نخستین معمار آفریقایی است که برنده جایزه معماری پریتزکر شده است.

پنج زن برنده این جایزه شده‌اند: زاها حدید(۲۰۰۴)، کازویو سجیما  همراه با ریو نیشیزاوا(۲۰۱۰)، کارمه پیژم همراه با رافائل آراندا و رامون ویلالتا( ۲۰۱۷)، ایوون فارل و شلی مک نامارا ( ۲۰۲۰). وانگ‌شو و همسرش لو ونیو در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه پریتزکر شدند، اما ونیو پیشنهاد تقسیم جایزه را رد کرد.

جایزه پریتزکر اعلام کرد هیچ تغییری در اعضای هیات داوران خود ایجاد نکرده است.

اعضای هیات داوران جایزه معماری پریتزکر در سال ۲۰۲۲ عبارتند از:

-مانوئلا لوکا دازیو، مدیر اجرایی

-آلخاندرو آراونا، رئیس هیات داوران و برنده جایزه پریتزکر ۲۰۱۶

-بری برگدال، کیوریتور و نویسنده

-مایر شاپیرو، استاد تاریخ هنر و باستان‌شناسی دانشگاه کلمبیا

-دبورا برک، معمار امریکایی و رئیس دانشکده معماری ییل

- کازویو سجیما، معمار و برنده جایزه پریتزکر ۲۰۱۰

-استفان بریر، قاضی دیوان عالی ایالات متحده

- وانگ شو، معمار چینی و برنده جایزه پریتزکر ۲۰۱۲

- بِنِدِتا تالیابوئه معمار و مدیر شرکت Miralles Tagliabue EMBT

- André Aranha Corrêa do Lago، منتقد معماری، کیوریتور و سفیر برزیل در هند

این جایزه که از آن به عنوان نوبل معماری یاد می‌شود در سال ۱۹۷۹ توسط جی آرتور پریتزکر و همسرش پایه‌گذاری شد و همچنان خانواده پریتزکر مدیریت آن را بر عهده دارند. برندگان این جایزه فارغ از ملیت، نژاد، مذهب انتخاب می‌شوند. و به برنده صدهزار دلار امریکا، تقدیرنامه و  یک مدال برنز با طرحی الهام‌گرفته از آثار لویی سالیوان اهدا می‌شود. اولین جایزه پریتزکر در سال ۱۹۷۹ به فیلیپ جانسون، معمار آمریکایی، برای طراحی خانه شیشه‌ای در کانیتیکت تعلق گرفت.

در وبسایت رسمی این جایزه آمده است: «برنده جایزه امسال معماری پریتزکر هفت مارس اعلام خواهد شد.»