سرویس معماری هنرآنلاین: آلخاندرو آراونا، معمار اهل شیلی و دبیر پانزدهمین دوسالانه معماری ونیز، که سال گذشته میلادی هم از سوی نیویورک تایمز به عنوان یکی از " 28 نابغه خلاق معرف فرهنگ سال 2016" انتخاب شده به ایده‌های انقلابی‌اش شهرت دارد. طراحی ساختمان‌های خدماتی، خانه‌های کم هزینه و پروژه‌های مربوط به بازسازی‌های پس از سوانح طبیعی موجب شده تا جهان معماری او را به عنوان فردی بشناسد که می‌خواهد با بحران مسکن جهانی مقابله کند.سال گذشته و در جریان پانزدهمین دوسالانه معماری ونیز رئیس دوسالانه درباره او گفته بود :" به نظر ما، در میان معماران نسل جدید، آلخاندرو آراوانا کسی است که بهترین تعریف از معماری برابریخواهانه را داشته و نیروی حیات آن را نمایش داده است."

شواهد نشان می‌دهد آراونا همچنان بر ایده‌های انقلابی‌اش مصمم است و در حیات حرفه ای و اجتماعی‌اش همچنان راهکارهایی برابریخواهانه را دنبال می‌کند.

در مصاحبه ای که آرک دیلی اخیراً با او منتشر کرده آراونا بر ایده‌هایی پا می‌فشارد که در گذشته هم به آن‌ها شهرت داشت.

او در بخش‌هایی از این مصاحبه می‌گوید:  هدف طراحی یا تلاش برای درک و پاسخ دادن به "سه تهدید" مقیاس، سرعت و کمبود منابع، به کارگرفتن قابلیت ساخت و ساز خود مردم است. ما نمی‌توانیم معادله یک میلیون نفر در هفته را حل کنیم مگر اینکه قابلیت خود مردم را برای ساخت و ساز به کار بگیریم. پس، با یک طرح درست، زاغه ها و محله های فقیرنشین نه تنها مشکل ما نخواهند بود بلکه به تنها پاسخ ممکن بدل خواهند شد. چه نیروی ساخت و ساز شخصی باشد، چه نیروی عقل سلیم، و چه نیروی طبیت، همه‌ی آن‌ها باید تبدیل به فُرم شوند، و چیزی که این فُرم می‌سازد و شکل می‌دهد، نه سیمان و آجر و چوب، بلکه خود زندگی است. قدرت تلفیق در طراحی، تنها و تنها تلاشی است برای قراردادن نیروی زندگی در هسته مرکزی طراحی و معماری.

آراونا در این گفت و گو همچنان معتقد است؛ بهبود کیفیت زیست امروز به ضرورتی غیرقابل انکار بدل شده و این در حالی است که شرایط دستیابی به سکونت مناسب و امن برای بیشتر ساکنین کره زمین هر روز و هر ساعت دشوار و دشوارتر می‌شود.

به زعم او، معماری قادر است تا پیشنهادهای مثمرثمری برای مقابله با چالش‌های پیش رو ارائه دهد؛ چرا که همه تلاش‌های جامعه معماری و تمام چالش‌های پیش رویشان بدون تردید با انگیزه بهره مندی تمام اقشار مردم جهان از نتایج این تلاش‌ها صورت می‌گیرد.