گروه تجسمی هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه نمایشگاه «آینه در آینه ۲»، از بخش‌های جنبی پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، سه‌شنبه ۱۸ بهمن با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و محمود سالاری معاون هنری وی در موزه هنر‌های معاصر تهران برگزار شد. این نمایشگاه به نمایش مجموعه عکس‌های قربان خلیلی از دوران انقلاب اختصاص دارد.

مجتبی کوچکی، مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و کیوریتور نمایشگاه، درباره برپایی این نمایشگاه گفت: تا اواسط دهه ۸۰ جز همکاران نزدیک مرحوم قربان خلیلی، کسی او را نمی‌شناخت. در جریان انقلاب سه عکس خیلی معروف و تأثیرگذار وجود دارد که در روحیه مردم بسیار اثربخش بود. یکی از عکس‌ها متعلق به عبدالحسین پرتوی و دو عکس دیگر متعلق به قربان خلیلی است؛ یکی با عنوان «نزن سرباز» و دومی عکس مربوط به سخنرانی حضرت امام (ره).

او درباره عکس‌های قربان خلیلی گفت: تکنیک کار‌ ایشان قدیمی بود ولی با همان امکانات شاهکار آفریده است. دوم اینکه او هیچ تحصیلات آکادمیک در حوزه هنر نداشت و خودآموز بود. متأسفانه بسیاری از آثار ‌ایشان مفقود شده و باید همه کمک کنیم عکس‌ها پیدا شود. در حال حاضر ۵۷ فریم از عکس‌های قربان خلیلی موجود است که آن‌ها را به موزه هنر‌های معاصر آورده‌ام.

پس از آن سیدعباس میرهاشمی، دبیر پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر گفت: جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، پانزدهمین دوره خود را طی می‌کند و سعی کرده دامنه کاری خود را در استان‌ها و همچنین در حوزه پژوهشی گسترش دهد. ‌امیدوارم در دوره‌های بعد فصل سه و چهار بخش «آینه در آینه» را برگزار کنیم. ‌امیدوارم این فعالیت‌های پژوهشی آورده‌ای برای هنر و هنردوستان ما داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: می‌خواهم این رویداد را بهانه‌ای کنم برای تقدیر از عکاسان عزیز که با وجود سختی کارشان همواره در کنار کار‌ها هستند و لحظات ماندگاری را ثبت و ضبط می‌کنند. کار مهمی که آقای خلیلی انجام داده است بعد از ۴۴ سال نمایش داده می‌شود و ما بیش از قبل قدر کار‌های او را می‌دانیم.

در ادامه این برنامه عبادرضا اسلامی، مدیر موزه هنر‌های معاصر تهران با قدردانی از توجه وزیر فرهنگ به موزه هنر‌های معاصر تهران گفت: نگاهی که مدیریت فعلی موزه دارد، بیشتر بر حوزه پژوهش استوار است و هم‌اکنون ۱۵ عنوان کتاب در موزه هنر‌های معاصر در دست چاپ است.

نمایشگاه عکس‌های قربان خلیلی با عنوان «آینه در آینه ۲» تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در موزه هنر‌های معاصر تهران برپاست.