گروه تجسمی هنرآنلاین: ناصر محمدی، داور رشته عکاسی پانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه در جشنواره امسال مجموعه عکس‌های بسیار خوبی به نمایش درآمده است، گفت: در جشنواره شاهد نمایش تک عکس و مجموعه عکس‌های هنرمندان هستیم، اما به نظر من مجموعه عکس‌ها از نظر کیفیت و نوع نگاهی که به موضوعات روز دارند قابل توجه هستند و شاهد ارتقا در بخش مجموعه عکس هستیم.

محمدی افزود: فضای عکاسی ایران در حال حرکت به سمت مجموعه عکس است و در سطح جهانی هم چنین رویکردی وجود دارد. دوران تک عکس به پایان رسیده و در فستیوال‌ها، نمایشگاه‌ها و... شاهد گرایش به مجموعه عکس هستیم. عکاسان هم علاقه‌مند هستند به جای یک عکس، از فضای گسترده‌تری برای بیان محتوا در قالب عکس بهره بگیرند. این گرایش طبیعی است زیرا در طول زمان، در ژانر‌ها، سبک‌ها و شیوه‌های مختلف تجربیاتی کسب شده و حالا دوران مجموعه عکس رسیده است.

این عکاس ادامه داد: مجموعه عکس می‌تواند در قالب‌های مختلف باشد. گزارش‌های خبری معمولاً در خبرگزاری‌ها منتشر می‌شوند ولی مجموعه عکس‌هایی که مستند هنری باشند کمتر دیده می‌شوند و جایی به نمایش درنمی‌آیند.

محمدی افزود: معمولاً در انتخاب موضوع برای مجموعه عکس، شرایط جامعه و دنیا نقش زیادی دارد. اولویت نخست عکاسان مضامین اجتماعی و بیان دغدغه‌ها، مشکلات و مسائلی است که می‌توان آن‌ها را به خوبی در مجموعه عکس بیان کرد. از سوی دیگر عکاسان بر اساس ذهنیت و بینش خود به جهان، موضوعی را در قالب مجموعه عکس ارائه می‌دهند و آنچه ارائه می‌شود حاصل نوع نگاه آن‌ها به یک مفهوم است. در واقع کار آن‌ها ذهنیت گرایی است و نه عینیت گرایی.

او با بیان اینکه کار در زمینه مجموعه عکس بسیار دشوار است، افزود: عکاس باید موضوع مورد نظر خود را در دل یک مجموعه و با شروع و پایان خوبی ارائه کند و با عکس پایانی، آن را به نتیجه برساند. بنابراین عکاس جدا از زیباشناسی و اصول فنی عکس، باید به مسائل دیگری مانند قصه گویی و سناریو آشنا باشد. او باید از نظر اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... نگاه عمیق‌تری داشته باشد و جنبه‌های مختلف یک موضوع را به صورت کامل بیان کند. این کار نیازمند زمان است و ممکن است لازم باشد یکی دوسال برای یک مجموعه وقت صرف شود.

محمدی درباره محل ارائه مجموعه عکس گفت: این آثار را می‌توان در فضای مجازی، نمایشگاه‌ها، مراکز آموزشی و... نمایش داد. اما در ابعاد عمومی می‌توان آن‌ها را به صورت یک بیلبورد با چیدمانی از عکس‌ها، در فضای شهری در معرض دید عموم قرار داد تا مردم با مجموعه عکس آشنا شوند و سطح سواد جامعه بالا برود.

او با بیان اینکه جای جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در صدا و سیما خالی است، گفت: تلویزیون فضای خیلی خوبی برای معرفی جشنواره و نمایش آثار است، اما متأسفانه برنامه‌ای به این جشنواره اختصاص داده نمی‌شود. ۸ رشته هنری با تعداد بسیار زیادی از هنرمندان در جشنواره حضور دارد اما صدا و سیما فقط در حد چند خبر کوتاه به آن می‌پردازد. این در حالی است که جشنواره‌های دیگر در مدت برگزاری، دارای برنامه‌های اختصاصی در تلویزیون و رادیو هستند.

محمدی افزود: اگر بخواهیم در هنر‌های تجسمی به صورت جدی کار و آن را به مردم معرفی کنیم باید رسانه‌ها به آن بپردازند. باید طرح و برنامه‌ای از طرف وزارت ارشاد تهیه شود و از صدا و سیما بخواهند برنامه ویژه‌ای برای جشنواره تجسمی تولید کند که در آن آثار دیده شود و گفت‌وگو‌هایی با هنرمندان و داوران و کارشناسان وجود داشته باشد.