گروه معماری هنرآنلاین: استودیوی معماری DF قسمت‌هایی از کارخانه گرمایشی سابق در براتیسلاوا را با مجموعه‌ای از اضافات معاصر به یک مرکز فرهنگی و اداری تبدیل کرده است.

هدف از بازسازی این کارخانه تبدیل آن به فضایی برای برگزاری نمایشگاه‌های عمومی و رویدادهای مختلف است.

 این کارخانه در ابتدا دهه ۱۹۴۰ ساخته شد و در فهرست میراث کشور صربستان ثبت شده است. استودیو معماری DF با تجلیل از ساختاراصلی صنعتی کارخانه با ایجاد ساختارهای معاصر آن را بازسازی کرده است. این پروژه در کنار طرح «پارک آسمان» معماران زاها حدید واقع شده است.

معماران پروژه بین حجم‌های بتونی وسیع و در کنار بخاری‌های سابق، پل‌های فولادی و دیوارهای شیشه‌ای مسیرها و خطوط دید جدیدی را در ساختمان ایجاد کرده‌اند.

همچنین استودیو معماری از فضای خالی داخلی در اتاق دیگ بخار و سالن توربین برای ساخت سازه‌های مستقل و جدید استفاده کرده تا طبقات جدید را از ساختمان اصلی جدا کند. بنا به گفته استودیو معماری DF، برای ادای احترام به تاریخ این بنا به جداسازی بین طراحی‌های جدید و تاریخی در بازسازی اقدام کرده است.

فضای داخلی کارخانه

طبقه همکف ساختمان به شکل یک مربع در نظر گرفته شده و حول یک دهلیز سقفی طراحی شده است. رستوران، کافه، گالری هنر معاصر و سالن چند منظوره همگی در اطراف آتریوم طبقه همکف، در بین ستون‌های موجود ساختار اصلی ساخته شده‌اند.

در بالای پنج طبقه از فضاهای کاری مشترک، پوشش شیشه‌ای مشرف به فضای خالی مرکزی با پل‌های فولادی سیاه رنگ که فضاهای بین قیف‌های بتنی بزرگ را به هم متصل می‌کند، دیده می‌شود.

کارخانه

معماران استودیو معماری DF گفته‌اند: «این مداخله بسیاری از جزئیات ساخت و ساز تاریخی از جمله ستون‌های ناهموار اصلی بنا و نما را برجسته می‌کند. همچنین ما در این بازسازی یک فضای نمایشی با مواد و رنگ اولیه آن ایجاد کرده است.»

در بالای ساختمان، یک تراس با منظره‌ای از پارک آسمانی برای بازدیدکنندگان تعبیه شده است تا جایی که سه برج آپارتمانی جدید توسط معماران زاها حدید در یک منظره سبز قرار دارند. این طراحی جدید نمادی از کارخانه سابق، پارک آسمان و شهر براتیسلاوا است.

Untitled

Untitled