گروه معماری هنرآنلاین: پس از اینکه دولت چین سیاست ضد کووید صفر خود را در پایان سال گذشته کنار گذاشت، مجموعه‌ای از پروژه‌های معماری برجسته در چین به زودی افتتاح می‌شوند که در طول سه سال قرنطینه با تاخیرهای طولانی ساخته شده‌اند.

این پروژه‌ها مجموعه‌ای از ساختمان‌های آینده‌نگر هستند که توسط معماران بزرگی از جمله اسنوهتا، زاها حدید، اشمیت هامر لاسن و پرکینز ویل، اسکیدمور، اوینگز و مریل و ... طراحی شدند. در این گزارش به معرفی بعضی از این پروژه‌ها می‌پردازیم.

کتابخانه مراکز فرعی

این کتابخانه شیشه‌ای ۱۶ متری در پکن را استودیو نروژی اسنوهتا طراحی کرده است. کتابخانه دارای ده‌ها ستون باریک است که پشت بام را نگه می‌دارند و به سایبان جنگلی درختان جینکو یک گونه‌ با قدمت ۲۹۰ میلیون ساله اشاره می‌کنند. به گفته این استودیو، پروژه پس از تکمیل، به اولین پروژه شیشه‌ای خودنگهدارنده چین تبدیل خواهد شد.

کتابخانه

موزه پزشکی چینی تیانفو

این موزه ۱۳ هزار متر مربعی توسط استودیو محلی مودا در چنگدو طراحی شده است که اختصاص به تاریخ طب چینی دارد.

موزه+چین

آسمانخراش وانگچائو سنتر

برج وانگچائو به عنوان بخشی از بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ با کاربری مختلف به بلندی ۲۹۰ متر در استودیو آمریکایی اسکیدمور، اوینگز و مریل طراحی شده است. این برج ۵۴ طبقه نمای شیشه‌ای مواج دارد، در حالی که هشت ستون منحنی برای ایجاد پلان‌های بزرگ و چندکاره برای دفاتر، فضای خرده‌فروشی و یک هتل طراحی شده است.

Untitled

مرکز هنر مدنی جینوان

این مرکز هنری را معماران زاها حدید در جنوب چین طراحی کرده‌اند. مرکز هنر جینوان دارای سقف تاشو متمایز است که از الگوهای پرواز پرندگان مهاجر الگوبرداری شده است. چهار بال آن شامل سالن تئاتر، سالن چند منظوره، مرکز علمی و موزه هنر است که به طور متقارن در اطراف یک میدان مرکزی قرار گرفته‌اند که از طریق پل‌هایی بر روی دریاچه دسترسی به آن امکان‌پذیر است.

مرکز فرهنگی

پروژه تئاتر بزرگ قلب سبز

این پروژه که اشمیت هامر لاسن و پرکینز ویل آن را طراحی کرده‌اند شامل سه حجم است که با یک پلتفرم مشترک به هم متصل شده‌اند. هر کدام از این سه ساختمان، نوع متفاوتی از سالن‌های نمایش، مانند سالن کنسرت، سالن اپرا و خانه نمایش را در خود جای خواهند داد.

تئاتر

کلیسا Fuzhou

این کلیسا در گروه معماری Neri&Hu به مساحت ۱۸۳ متر مربع در پارک دنگ یون، شمال شرقی شهر اصلی ساخته شده است. استودیو Neri&Hu مستقر در شانگهای در پاسخ به مناظر طبیعی یک پایه آجری با ترکیبی از بتن صاف و بافت یک سقف بزرگ را طراحی کرده که به عنوان سکوی تماشای بازدیدکنندگان قابل استفاده خواهد بود.

کلیسا

ساختمان شین هوآ

این ساختمان ۵۰ هزار مترمربعی با کاربری مختلط با فرم نامتقارن خود قابل تشخیص است که با دو نمای مایل با بالکن‌های مکعبی برجسته طراحی شده است. استودیو هلندی OMA طراح بنا گفته است: «این طرح شبیه قله‌ای است که به آسمان می‌رسد.»

Untitled

دانشگاه Suzhou Shanfeng

این دانشگاه در استودیو معمای اوپن به صورت مجموعه‌ای از پنج حجم طراحی شده که با راهروها و حیاط‌های نیمه‌باز به هم متصل شده‌اند و نور، هوا و طبیعت را به ساختمان‌ها می‌آورند.

دانشگاه