گروه معماری هنرآنلاین: خبر طراحی این چادرها در جریان افتتاح یک چادر برای هواداران فیفا در دوحه اعلام شد که نشان‌دهنده بخشی از تلاش‌های این کشور برای اطمینان از تاثیر مثبت جام‌جهانی پس از پایان رقابت‌هاست.

سه چادر قبلا در پاکستان و ترکیه مستقر شده‌اند تا به عنوان مدرسه کودکان پاکستانی و سوری استفاده شوند. از ۱۵ چادری که به ترکیه و یمن فرستاده می‌شود، ۱۰ چادر به عنوان مدرسه و پنج چادر به عنوان درمانگاه بهداشتی استفاده خواهند شد. در سوریه از ۱۲ ساختمان اهدایی هلال احمر قطر به عنوان پناهگاه آوارگان نیز استفاده می‌شود.

«بنیاد آموزش برای همه» تخمین می‌زند که بیش از ۷۰ میلیون نفر در کشورهای خود آواره شده اند و به عنوان پناهنده زندگی می‌کنند که نیمی از آن‌ها زیر ۱۸ سال سن دارند. بنابراین نیاز جدی به طراحی زیرساخت‌های مناسب برای اسکان موقت، پناهگاه، مراکز درمانی و کلاس‌های درس برای کودکان آواره و خانواده های آن‌ها حس می‌شود.

پروژه زاها حدید

جری کروز معمار پروژه گفته است: «ما در این امر یک شریک (بنیاد آموزش برای همه) داریم که متعهد به سرمایه‌گذاری در طراحی نوآورانه برای رفاه بهتر جوامع محروم و آسیب‌پذیر است. ما با همکاری یکدیگر معماری مدولار مقاوم، مقرون‌به‌صرفه و سبک با یک پوشش پارچه‌ای برای ساخت سازه‌هایی که می‌تواند در بسیاری از تغییرات سازگار شود تا شرایط و زندگی کودکان آواره را برآورده کند، طراحی کردیم. ما امیدواریم که این چادرهای تازه اهدا شده برای هزاران نفر در یمن، سوریه و ترکیه ایمنی، یادگیری و بازی به ارمغان بیاورد.»

چادرها برای استفاده از نور طبیعی روز و محافظت در برابر آب و هوا طراحی شده‌اند. سازه‌ها مدولار هستند، حمل‌ونقل، مونتاژ و جداسازی آن‌ها در مکان‌های مختلف آسان است و در عین حال دارای عناصر بازیافتی هستند. این چادرها از سازه‌های مقرون‌به‌صرفه و سبک از یک پاکت پارچه‌ای برای تطبیق سیستم معماری با نیازهای مختلف برنامه انتخابی استفاده می‌کنند.

معماران زاها حدید برای فراهم کردن فضاهای متنوع و مناسب برای بازی، یادگیری و توسعه این جوامع تلاش می‌کنند.

چادر