گروه معماری هنرآنلاین: پروژه «آزمایشگاه کیا» اثر استودیو معماری داود بروجنی برنده جایزه طراحی BLT ۲۰۲۲ شد. این پروژه پیش از این برنده جوایز مختلفی از جمله چهل و یکمین دوره جایزه جهانی معماری شده است. معمار اصلی این پروژه داود بروجنی، تیم طراحی صبا عماری، حامد کلاته و معمار مدعو ایمان عنایتی هستند. 

در توضیح  معماری «آزمایشگاه کیا» آمده است: «در طرح پروژه آزمایشگاه کیا تلاش شده است با افزودن کاربری جدیدی به بنا که نقش پاتوق شهری دارد، بین بنا و شهر تعامل ایجاد شود و مرز شهر و بنا نامحسوس گردد. به این ترتیب کاربر با ساخته‌ای مواجه می‌شود که هم بنا و هم شهر است و مرز بین این دو برای او به راحتی قابل شناخت نیست. ایده بنا-شهر پس از بررسی‌های میدانی و مصاحبه با اهالی شهر قره ضیاالدین (بستر طرح) شکل گرفت. اهالی شهر وجود امنیت و عدم وجود فضاهای همزیستی را دو ویژگی بستر می‌دانستند.

لانه لک‌لک

قره ضیا الدین شهر لک‌لک‌هاست. لک‌لک ها به قدری محترمند که اهالی مَتل‌ها و داستان‌هایی برایشان ساخته‌اند. «لی له ئین آرتخ بالاسی دییرم» یا «حاجی لی له بالاسی اسماعیلین قینا تاسی» از جمله این ضرب المثل‌ها و متل‌ها است. لک‌لک لانه‌اش را بر روی زیرساختی می‌سازد که شهر برایش آماده کرده است.

تعیین کالبدی «آزمایشگاه کیا» تا حدود تراز بام همسایه‌ها به هندسه و کالبد بستر وفادار است. از این تراز به بالا شکل‌گیری کالبد بنا متفاوت می‌شود.»

جایزه بین‌المللی BLT به عنوان رقابتی سالانه با هدف شناساندن، تقدیر و قدردانی از متخصصانی که در زمینه تحقیق پروژ‌های برجسته معماری در سطح جهان مشارکت دارند، پایه‌گذاری شده است. این جوایز شامل تمام اشکال ساختمان‌ها، پروژه‌ها و زیرساخت‌هایی است که با چالش‌های شهرنشینی امروزی مقابله می‌کنند و الهام‌بخش نسل‌های بعدی هستند. 

هیات داوران این جایزه متشکل از ۳۶ معمار، طراح، توسعه‌دهنده، دانشگاهیان و نمایندگان رسانه‌ها بودند. جایزه طراحی BLT بیش از ۶۵۰ اثر را از ۵۱ کشور دریافت کرده است.

برندگان این جایزه در طول سال آینده تبلیغات گسترده‌ای دریافت خواهند کرد تا دستاوردهای خود را به مخاطبان جهانی ارائه کنند. طرح‌های آن‌ها در کاتالوگ طراحی سالانه جوایز BLT که در سراسر جهان توزیع می‌شود، نمایش داده می‌شود. همچنین گواهینامه جوایز طراحی ساخته شده BLT، نشان موفقیت و نمایه‌ای در طول سال در BLT Awards Online Architectural دریافت خواهند کرد.

- عکس‌ها از پرهام تقی‌اف

kia-lab-parham-taghioff-6-216x300

کیا

آزمایشگاه کیا1

آزمایشگاه کیا