گروه معماری هنرآنلاین: پروژه کارخانه شمیم پلیمراثر داود بروجنی برنده جایزه طراحی چین ۲۰۲۲ شد. این پروژه پیش از این برنده جوایز مختلفی از جمله ساختمان سال ایران، نشان نقره جایزه میزان معماری ایران و برنده جایزه Loop شده است.

این کارخانه در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع در شهرک صنعتی کوثر استان البرز واقع شده است. کارخانه متناسب با عملکردش دارای بخش‌های تولید، اداری و پژوهش دارد. زمین پروژه با هندسه نزدیک به مربع با۶۰ متر طول و ۵۰ مترعرض در شمال و غرب به همسایه و در جنوب و شرق به خیابان محدود است.

معمار اصلی این پروژه داوود بروجنی، تیم طراحی صبا عماری، حامد کلاته و معمار مدعو ایمان عنایتی هستند. طراحی و اجرا این پروژه دو سال به طول انجامید. در طراحی کارخانه شمیم پلیمر به مواردی چون کیفیت فضایی مطلوب، معماری بومی، اقلیم و استفاده اکسپوز از مصالح توجه ویژه‌ای شده است.

طرح این مجموعه در اطراف دو فضای تهی عمود بر هم اتفاق می‌افتد. یک فضای تهی کشیدگی جنوب به شمال و فضای تهی دیگر کشیدگی شرق به غرب دارد. هندسه فضای تهی امکان تفکیک بخش‌های مختلف را میسر می‌کند و در عین حال دسترسی هر قلمرو به قلمرو دیگر از طریق این حیاط میانی امکان‌پذیر است. همچنین ابعاد انسانی، هوای آزاد، نور و سایه، فضای سبز و رنگ کیفیت فضایی حیاط میانی را افزایش می‌دهد. بخش‌های مختلف با دیوارهایی از جنس شیشه یا پنجره‌ به حیاط میانی اشراف دارند و امنیت روانی آن را تأمین می‌کنند.

در انتخاب مصالح و متریال به خلوص آنها توجه شده است. سازه از فولاد، کف‌ها از بتن، دیوارها از بلوک‌های پیش‌ساخته بتنی، شیشه و پانل‌های پیش‌ساخته بتنی و پله‌ها از بتن درجا ساخته شده‌اند بدون اینکه مصالح دیگری به آنها افزوده شود.

- عکس ها از پرهام تقی اف