گروه تجسمی هنرآنلاین: حراج سالانه Christie's Outsider and Vernacular که ۱۸ ژانویه در نیویورک برگزار می‌شود شامل آثار قابل توجه از مجموعه شخصی جین فوندا می‌شود که طی دو دهه گذشته توسط این بازیگر و فعال اجتماعی جمع‌آوری شده است: ۱۴ اثر هنری از هنرمندان آمریکایی تورنتون دیال، برادرش آرتور دیال، و پسرش تورنتون دیال جونیور.

فوندا مدت‌هاست که آثار هنرمندان سیاه‌پوست خودآموخته از جنوب آمریکا را جمع‌آوری کرده است. به گفته کریستیز، فوندا قبلاً بیشتر نقاشی‌های زنانه را جمع‌آوری کرده بود، اما آثاری که از هنرمندانی مانند دیال، لونی هالی و جو می‌نتر دیده بود، عمیقاً او را تحت تأثیر قرار داد. او درباره این آثار می‌گوید: «نمی‌توانستم پویایی، انرژی، شجاعت و خام بودن این آثار را باور کنم. »

۱۴ اثری که برای حراج گذاشته شده‌اند شامل چندین اثر می‌شود که در طول سال‌ها با فوندا زندگی کرده‌اند.  از تورنتون دیال مجسمه‌های پویا و قطعات دیواری که از ‌اشیاء یافت شده، رنگ و مواد دیگر می‌ساخت.  پیکره‌های بدوی آرتور دیال به ویژه با موضوع آدم و حوا ، و نیمکت‌هایی به شکل حیوان از تورنتون دیال جونیور.

دیال

فوندا این خانواده را بخشی از صحنه هنر بزرگ آمریکایی می‌داند. او می‌گوید: «استفاده از‌اشیاء آماده، سنت هنر قرن بیستم است. این کاری است که مارسل دوشان، باب راشنبرگ و جاسپر جانز هم انجام دادند. تورنتون دیال از‌اشیاء یافت شده در محیط خود استفاده کرد، که به نظر من بسیار زیباست. او به چیز‌های دور ریخته شده جانی دوباره بخشید، و به طرز درخشانی آن‌ها را با تأثیری که تعداد کمی از هنرمندان تا کنون داشته‌اند، تغییر داده است. »

علاوه بر جمع‌آوری آثار هنری، فوندا در سال ۲۰۰۱ با Tinwood Booksکه بنیادی برای حمایت از هنر بومی سیاه‌پوست است، شریک شد. او همچنین به عنوان متولی بنیاد Souls Grown Deep، سازمان غیرانتفاعی اختصاص داده شده به حمایت از آثار هنرمندان سیاه پوست جنوب، فعالیت می‌کند.

دیال