سرویس سینمایی هنرآنلاین: انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) بانی جوایز گلدن گلوب روز سه‌شنبه اعلام کرد جین فوندا بازیگر، فعال سیاسی، طرفدار محیط زیست و مدل سابق، در هفتاد و هشتمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب، به خاطر خدمات چشمگیر خود به دنیای سرگرمی، جایزه سسیل بی. دمیل را دریافت می‌کند.

این جایزه برای تقدیر از کارنامه درخشان بازیگر ۸۳ ساله چه در گیشه و چه در سینمای هنری و حضور در فیلم‌هایی چون "کلوت"، "عارضه چینی" و "۹ تا ۵" به او اعطاء می‌شود.

"کت بالو"، "تعقیب"، "آن‌ها به اسب‌ها شلیک می‌کنند، نمی‌کنند؟"، "همه چیز روبه‌راه است"، "خانه عروسک"، "جولیا"، "بازگشت به خانه"، "سوییت کالیفرنیا"، "سوارکار الکتریکی"، "در برکه طلایی"، "صبح روز بعد"، "گرینگوی پیر" و "استنلی و آیریس"، از دیگر فیلم‌های مطرح فوندا است. او در چند سال گذشته در سریال "گریس و فرانکی" تولید نتفلیکس و فیلم‌هایی چون "باشگاه کتاب"، "جوانی" و "ارواح ما در شب" بازی کرده است.

یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های او در ۱۹۸۲ رقم خورد و این زمانی بود که یک ویدیو ورزشی با عنوان "تمرینات جین فوندا" را منتشر کرد. این ویدیو ۱۷ میلیون نسخه فروخت و چند دنباله به همراه داشت.

فوندا که فرزند هنری فوندا بازیگر مطرح عصر طلایی هالیوود است، به خاطر مواضع سیاسی خود نیز شهرت دارد. او از معترضان به جنگ ویتنام بود، در کمپین‌های حقوق بشر شرکت می‌کند و از هواداران آرمان‌های فمینیستی است. او در حال حاضر سردمدار یک جنبش ملی برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به بحران آب و هوایی است.

علی سر رئیس انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در بیانیه‌ای ضمن اعلام خوشحالی از اعطای جایزه سسیل بی. دمیل ۲۰۲۱ به فوندا نوشت: برای بیش از سه دهه، گستره کاری جین فوندا با فعالیت‌های بی‌امان او تعریف شده است، و او از جایگاه خود برای پرداختن به برخی از مهم‌ترین مسائل اجتماعی دوران ما استفاده کرده است.

فوندا تاکنون ۱۵ بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بوده و هفت بار برنده شده است. او همچنین هفت نامزدی جایزه اسکار در کارنامه دارد و در دهه ۱۹۷۰ برای فیلم‌های "کلوت" و "بازگشت به خانه" دو بار برنده اسکار بهترین بازیگر زن شد. فوندا در ۲۰۱۷ نیز به همراه رابرت ردفورد همبازی خود در فیلم‌های "پابرهنه در پارک"، "سوارکار الکتریکی" و "ارواح ما در شب" جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد.

مریل استریپ، دنزل واشنگتن، باربرا استرایسند، آل پاچینو، هریسن فورد، جین هکمن، مایکل داگلاس، رابین ویلیامز، آنتونی هاپکینز، وارن بیتی، استیون اسپیلبرگ، مارتین اسکورسیزی، رابرت دنیرو، مورگان فریمن، جودی فاستر، وودی آلن، جرج کلونی، اپرا وینفری، جف بریجز و تام هنکس از جمله کسانی هستند که در سال‌های گذشته جایزه سسیل بی. دمیل را دریافت کرده‌اند.

هفتاد و هشتمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب ۲۸ فوریه (بامداد دوشنبه ۱۱ اسفند) برگزار می‌شود. مراسم امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا احتمالاً به شیوه‌ای کاملاً متفاوت برگزار خواهد شد.

جوایز گلدن گلوب از معدود جوایزی است که هر سال دستاوردها در دو بخش فیلم‌های سینمایی و آثار تلویزیونی را مورد تقدیر قرار می‌دهد. گلدن گلوب پس از اسکار مهم‌ترین جایزه سینمایی در آمریکاست.