گروه معماری هنرآنلاین: شرکت معماری فاستر و شرکا در سال ۲۰۱۹ برنده پروژه بازسازی و توسعه موزه هنرهای زیبای بیلبائو شد.

مراحل ساخت و ساز این موزه از ۱۷ نوامبر۲۰۲۱ آغاز شده که شامل بازسازی ساختمان موجود قرن بیستم و گسترش فضاهای موجود با یک آتریوم عمومی جدید و گالری هنر معاصر است.

برنامه بازسازی قرار است عناصر اصلی ساختمان  و توالی داخلی فضاها  را که مربوط به ۱۹۴۵ است را حفظ نماید که این به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که در حین حرکت در فضا به راحتی خود را جهت‌یابی کنند. گسترش جدید بر روی موزه موجود قرار دارد و ۲۳۰۰ متر مربع فضای گالری اضافی را ارائه می‌دهد.

طبقه فوقانی دارای یک فضای نمایشگاهی بدون ستون است که تمام فضاهای خدماتی درون دو دیوار فنی را در خود جای می‌دهد. همچنین پنجره پانورامیک نور طبیعی را فیلتر می‌کند در حالی که نمای گسترده‌ای از پارک مجاور را ارائه می‌دهد. 

طبقه پایین شامل فضاهای اداری برای برنامه‌های آموزشی، کارگاه‌ها و فضاهای خدماتی لازم است. یک تراس به این سازه اضافه شده که می‌تواند میزبان نمایشگاه‌های مجسمه‌سازی باشد. استفاده از تهویه، نور طبیعی و همچنین جرم حرارتی بالا، انرژی خورشیدی و جمع‌آوری آب باران تاثیر زیست محیطی ساختمان را کاهش می‌دهد.

موزه بیلبائو

فاستر در مورد این پروژه گفته است: «ما خوشحالیم که به ما فرصت داده شده تا توسعه و بازسازی موزه هنرهای بیلبائو را در قالب برنامه‌ای بزرگ دنبال کنیم. طراحی ما باعث احیا موجودیت ساختمان و مطابق با اوج شکوه این ساختمان در اواسط قرن بیستم است. فضای دهلیزی جدیدی برای دسترسی‌های عمومی ایجاد کرده‌ایم و گالری‌های جدیدی برای موزه به وجود آورده‌ایم.»

این پروژه همچنین شامل ویژگی‌هایی برای بهبود عملکرد موزه و استفاده از فضاهای پشتی آن است. مساحت کل موزه ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و ۷۰ درصد ساختمان‌های موجود ارتقا پیدا می‌کنند. حیاط با گالری‌های جدید و تراس‌های تماشایی که معلق هستند به فضای اصلی تجمع‌های عمومی تبدیل می‌شود.

نقشه موزه بیلبائو