گروه مد و لباس هنرآنلاین: توجه به مسائل زیبایی‌شناختی یکی از مهم‌ترین اهداف در صنعت مد است بااین‌حال هستند عناصری مانند زیپ‌ها که هرچند آن‌گونه که باید در مسیر دستیابی به این هدف موردتوجه قرار ندارند اما یکی از پرکاربردترین‌ها در روند تولید پوشاک به شمار می‌روند.

زیپ‌ها می‌توانند در انواع پوشاک جنبه تزئینی داشته باشند اما نقش اصلی و کاربردی آن‌ها، مهم‌ترین نقش آن‌ها خواهد بود. زیپ‌ها هرگز در صنعت مد قهرمان داستان برندها نبوده‌اند اما در چالش تأمین لوازم جانبی برای افزایش میزان کارایی و عملکرد محصول‌های این حوزه اهمیت فراوان دارند.

امروز در پی توجه جهان مد به مقوله مد پایدار، محدودیت‌های بسیاری برای مواد مورد استفاده در تولید زیپ وجود دارد اما آیا محدودیت‌ها بر عملکرد آن تأثیر گذاشته است یا اینکه محدودیت‌ها، استانداردهای بیشتری در استفاده از مواد و پروسه تولید را مورد توجه صاحبان برندها قرار داده است؟

تولیدکنندگان سالانه میلیاردها زیپ تولید می‌کنند و امروزه زیپ‌ها به دلیل صبر و شکیبایی فوق‌العاده سرمایه‌گذاران، مهندسی ویژه‌ای را در برگرفته است.

جنگ جهانی اول، زمانی است که زیپ در راستای تأمین لباس نظامیان برای نخستین بار به تولید انبوه رسید. در طول جنگ جهانی اول، طراحان لباس نظامی و نیروی دریایی، زیپ‌هایی برای لباس‌ها به کار بستند که اتفاقاً از کارایی بالایی برخوردار بود و درنهایت به شهرت هم رسید.

نخستین طراح این عنصر پرکاربرد، بنیان‌گذار چرخ‌خیاطی بود. او در سال 1851 میلادی حق ثبت اختراع را برای دستگاهی به نام An Automatic Continuous Clothing Closure دریافت کرد که عملکردی مشابه با زیپ مدرن داشت. این محصول به‌عنوان گیره‌هایی منفرد عمل می‌کرد که به‌صورت دستی به هم متصل و با استفاده از یک‌رشته به هم بسته می‌شدند.

پس از تجربه کردن چند نمونه دیگر از انواع زیپ، در سال 1913 میلادی Sundback مدل جدیدی را اختراع و معرفی کرد که دارای اسکوپ‌های بیضی‌شکل به‌هم‌پیوسته بود که می‌توانستند با یک لغزنده متحرک به هم متصل شوند. این مدل نهایی به‌عنوان زیپ مدرن شناخته می‌شود که ماه‌ها طول کشید تا در بازار صنعتی موفقیت کسب کند.

و اما در ارتباط با مواد و متریال زیپ‌ها می‌توان گفت سازندگان در ابتدا زیپ‌هایی فلزی تولید می‌کردند که برای پوشاک سنگین یا ضخیم استفاده می‌شد. این زیپ‌های فلزی از آلومینیوم، نیکل و برنج ساخته می‌شدند که درنهایت به پروسه تولید لباس‌های روزمره همچون جین هم وارد شدند.

در ادامه طراحان و تولیدکنندگان با استفاده از مواد متنوع دیگر از جمله پلاستیک، زیپ‌های پلاستیکی را ساختند که نرم و انعطاف‌پذیر بوده و نگهداری از آنها آسان است.

به‌تدریج، تولیدکنندگان توانایی فروش و تطبیق‌پذیری محصول با جریانات حاکم بر صنعت مد را مشاهده کردند و سرانجام زیپ‌هایی که اکنون با استفاده از مواد و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در دسترس هستند، به موفقیت‌های گسترده‌ای دست یافتند.