گروه مد و لباس هنرآنلاین: شاید به‌جرئت می‌توان گفت موج جدیدی از خریدوفروش از زمان آغاز پاندمی کرونا در سراسر جهان ایجاد شد و فعالیت بسیاری از کارخانه‌های تولید لباس، اثاثیه منزل و حوزه زیبایی در مقابل محصولات ضروری برای ادامه حیات همچون غذا، دارو و لوازم بهداشتی به‌شدت دچار رکود شدند.

چنین وضعیتی همچنان ادامه دارد و باوجود بحران‌های اقتصادی در سراسر جهان، تمام صنایع ازجمله صنعت مد به‌صورت پیوسته در حال ایجاد فرصت برای برون‌رفت از این مشکلات با هدف اعمال تغییر در زنجیره تأمین هستند حال آنکه در سال‌های اخیر، به دلایل گوناگون موقعیت‌هایی بر صنعت مد حاکم شد که قدرت خرید مردم و در ادامه خرده‌فروشی در صنعت پوشاک را کاهش داد و صاحبان برند تنها توانسته‌اند با اتخاذ برخی تاکتیک‌ها همچون تخفیف‌های عجیب‌وغریب، مشتریانشان را برای خود حفظ کنند.

البته که پیش‌تر بحران اقتصادی در سال 2009 میلادی زمینه‌ساز ظهور بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و خرید آنلاین شد و fast fashion یا مد سریع هم با ایجاد چرخه عمر کوتاه‌ برای محصولات صنعت مد، توانست مصرف‌کنندگان را ترغیب ‌کند تا بیشتر بخرند و البته که احتمالاً سریع‌تر دور بریزند.

با تداوم همان سناریوی بحران‌ها در حدفاصل سال‌های 2007 تا 2009 میلادی و سال‌ها بعد، نرخ بیکاری بسیاری از صنایع به دلیل قوانین قرنطینه متأثر از کرونا و رکود مصرف، افزایش یافت و طیف وسیعی از برندهای بزرگ در صنعت فشن را مجبور به کاهش پرسنل کرد.

به‌هرتقدیر اگر بپذیریم مدت‌هاست که کالا و محصولات صنعت مد در لیست اقلام غیرضروری قرار دارند، جای طرح این دو پرسش باقی است که کدام برندها از این رکود دنباله‌دار اقتصادی جان سالم به در خواهند برد و آیا fast fashion و تجارت الکترونیک همچنان خواهند توانست به بازی دو سر برد برای مصرف‌کنندگان و صاحبان برند در بحران‌های اقتصاد جهانی ادامه دهند یا باید به فکر راهکاری تازه بود؟

تجربه نشان داده است که گرایش صاحبان برند در تمام بخش‌های مرتبط با عرصه مد همچون پوشاک، زیورآلات و لوازم‌آرایشی به پلتفرم آنلاین تا اندازه‌ای قادر خواهد بود موجب ایستادگی برندها در برابر خطر تعطیلی کسب‌وکار شود و توسعه تجارت الکترونیکی می‌تواند یکی از راهکارها برای برون‌رفت از وضعیت موجود باشد.

و اما یکی دیگر از گزینه‌ها، ایجاد زنجیره تأمین پایدار است که خود به‌عنوان یک تخصص در میان سایر گرایش‌های مدیریتی، خواهد توانست ضمن ایجاد تحرکات فرهنگی، روی رفتار مصرف‌کنندگان اثر گذارد حال‌آنکه موضوع مد پایدار و مشارکت فعالان عرصه مد در کاهش ضایعات و حفظ محیط‌زیست یکی از همین دستاوردها بوده است.

همچنین منبع‌یابی پایدار یا زنجیره تأمین مداوم یکی دیگر از همین راهکارهاست و امروز بسیاری از برندهای بزرگ در صنعت فشن به دنبال ایجاد دروازه‌های نو و مطمئن برای خروج محصولات خود و رساندن آن به دیگر کشورها هستند.

و سرآخر، تقویت زنجیره تأمین داخلی هم در نوع خود می‌تواند به برون‌رفت از وضعیت به وجود آمده یاری رساند چراکه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان این درس را به بزرگ‌ترین برندها داد که گاه ممکن است با توقف حمل‌ونقل جهانی به هر دلیل، اقتصاد هر صنعتی وابسته به مردمان همان سرزمین بماند پس لازم است برای توسعه تجارت داخلی، اقتصاد ملی را به سمت تقویت بازار داخل سوق داد.