گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حسین رفیعی بازیگر و مجری، درباره مجازی شدن نمایشگاه کتاب، به هنرآنلاین گفت: با توجه به این‌که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌خاطر شیوع ویروس کرونا در سال‌های اخیر به‌تعویق افتاد و مردم در این شرایط نمی‌توانند در تجمعات حاضر شوند، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اتفاق خوبی است.

او با اشاره به این‌که در سال‌های پیش از کرونا در اغلب مناطق جهان مردم نگران تاثیرات مخرب فضای مجازی روی کودکان و نوجوانان بودند، اظهارداشت: پس از همه‌گیری ویروس کرونا، بچه‌ها بیش از پیش با فضای مجازی آشنا شدند. باید بپذیریم که بسیاری از مشاغل و کارها که پیش‌تر از کرونا مجازی نشده بودند، امروز به‌شکل مجازی درآمده‌اند؛ بنابراین زندگی پساکرونا، زندگی مجازی خواهد بود. امروزه در برخی از کشورها اعضای خانواده از طریق پلتفرم‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنند، این یعنی زندگی مجازی در دنیا شروع شده است. ما یا باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم یا بنشینیم طوفان بیاید و بعد برایش فکری کنیم.

بازیگر «پلاک ۱۳» با این توضیح که در سال‌های اخیر ناشران از علاقه کم مردم به خرید کتاب گلایه داشتند اما هنوز افراد بسیاری به تورق کتاب علاقه‌مند هستند، افزود: آن‌ها بوی ورق کتاب را دوست دارند و در هر شرایطی مطالعه می‌کنند. برگزاری نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی فوق‌العاده است اما باید به سمتی برویم که بتوانیم فرهنگ کتابخوانی، مطالعه و آموختن را در بین نوجوانان و حتی کهن‌سالان احیا کنیم. بعضی مواقع در فضای مجازی می‌بینم که افرادی مردم را تشویق می‌کنند که با حل سودوکو و جدول از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کنند. کسی به مردم نمی‌گوید کتاب بخوانید.

رفیعی با بیان این که به یاد دارم همراه با دوستانم در قطار رجا در طرح نذر کتاب شرکت کردم، ادامه‌داد: دوستانم در قالب این طرح در مبدا کتاب‌هایی را به مسافران هدیه می‌دادند و در مقصد آن‌ها را پس می‌گرفتند. این‌گونه مسافران در مسیر سفرشان کتابی می‌خواندند. به‌نظرم می‌توانیم چنین طرحی را در مترو، بانک‌ها و هر جایی که مردم در آنجا زمانی را صرف می‌کنند، اجرا کنیم. اکنون در مطب دکتر نیز کتاب و مجله‌ای دیده نمی‌شود.

بازیگر «ساعت خوش» با اشاره به این‌که بهتر است افرادی که کار فرهنگی می‌کنند بیشتر به مبحث کتاب و کتابخوانی بپردازند، تصریح‌کرد: امروزه حتی در دکوراسیون خانه مردم هم جای خالی کتابخانه حس می‌شود. سابق بر این وقتی نوعروسان می‌خواستند جهزیه بیاورند، حتما کتابخانه در میان وسایلشان بود اما اکنون حتی در فروشگاه‌های مبلمان شهری و خانگی هم کتابخانه دیده نمی‌شود و شاید خود این معضل است.

او با این توضیح که بهتر است نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دو صورت مجازی و حضوری برگزار شود، گفت: قطعا فضای مجازی به‌وجود آمده است که بسیاری از عادت‌های ما را تغییر دهد. باید خودمان را در جریان رویارویی با آن مسلح کنیم تا هم به خود و هم دیگران آسیبی نزنیم.

این مجری با اشاره به افرادی که کتاب می‌خرند و آن را همچون تمبر سال‌های سال در کتابخانه‌شان نگه می‌دارند و کسی نمی‌تواند از آن استفاده کند، اظهارداشت: کتاب تمبر نیست و باید خوانده شود زیرا اگر خوانده نشود، به هیچ دردی نمی‌خورد. ما در سال‌های اخیر دیوار مهربانی را در سطح شهرها داریم. به‌نظرم کار این‌چنینی باید برای کتاب هم انجام شود و شهرداری برای انجام آن اقدام کند؛ مثلا در سطح شهر اتاقک‌هایی درست کند تا مردم به‌آسانی بتوانند کتابی را از آنجا بردارند و بخوانند.

بازیگر «سفر به چزابه» اضافه‌کرد: امروزه بیشتر خانواده‌ها به بهانه این‌که بتوانند بهترین امکانات را برای فرزندشان فراهم کنند تک‌فرزند هستند یا نهایتا دو فرزند دارند اما به جای آن‌که برای فرزندانشان کتاب بخرند، اتاق آن‌ها را با اسباب‌بازی، لوازم و بازی‌های رایانه‌ای اشباع کرده‌اند. فکر می‌کنم خانواده‌ها باید تلاشی برای ترویج فرهنگ مطالعه کنند. آرزو دارم آن‌ها ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را از خودشان شروع کنند. در گذشته در خانواده‌ها رسم بود عیدها و تولدها به بچه‌ها کتاب هدیه بدهند. می‌توانیم این حرکت فراموش شده را احیا کنیم.