گروه معماری هنرآنلاین: همانطور که دیواها، سقف‌ها و مبلمان شخصیت پروژه معماری را مشخص می‌کنند، درها نقش مهمی در ساخت آن سبک دارند. در میان تمام درهای مورد استفاده در خانه‌ها، در ورودی اولین عنصر ملموسی است که صاحبخانه و بازدیدکنندگان با آن مواجه می‌شوند و به عنوان نقطه محوری که در آن معماری به کاربر خوشامد می‌گوید، عمل می‌کند.

با این حال، انتخاب درب ورودی مناسب با وجود امکانات بسیار زیاد طراحی برای یک خانه معاصر می‌تواند دشوار باشد. بنابراین، قبل از تصمیم گیری، بسیار مهم است که بدانیم این امکانات چه هستند و  چگونه می‌توانند درب ورودی را به یک بیانیه طراحی تبدیل کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، ما در انتخاب درب ورودی باید به چهار عنصر اصلی جنس، سبک، رنگ و اندازه توجه کنیم.

جنس در

چوب: انتخاب در ورودی مناسب اغلب با تعریف موادی که به بهترین وجه مکمل معماری یک خانه هستند، آغاز می‌شود. تا به امروز، چوب به دلیل تطبیق‌پذیری،  ظاهر گرم و الهام گرفته از طبیعت به‌عنوان انتخاب کلاسیک باقی مانده است. مواد را می‌توان در انواع فرمت‌ها، پرداخت‌ها و سبک‌ها استفاده کرد از یک محیط روستایی با یک تخته خام تا ظاهری زیبا با روکش چوبی براق. با وجود این‌ که درب‌های چوبی به طور طبیعی با تغییرات دما منبسط و منقبض می‌شود، با بهبود تولید و نگهداری معمولی، درب‌های ورودی چوبی اکسپوز بسیار بادوام هستند که علاوه بر زیبایی، راحتی را ارائه می‌دهد که بی‌بدیل است.

چوبی

شیشه: وقتی صحبت از اولویت دادن به نماها و نور می‌شود، درهای شیشه‌ای و فایبرگلاس ایده‌آل هستند و در معماری معاصر محبوبیت زیادی دارند. آن‌ها معمولاً با یک قاب فولادی جفت می‌شوند و علاوه بر روشنایی توسط نور طبیعی خورشید، ظاهری براق و مدرن ارائه می‌دهند. در عین حال، با حذف مرز بین بیرون و داخل، فضای داخلی را به نمایش می‌گذارند و مناظر را مانند یک نقاشی زیبا قاب می‌کنند. درب‌های جلویی شیشه‌ای علاوه بر دوام و تمیز کردن آسان، می‌توانند رنگی، بازتابنده یا مات شوند و در عین حال که عبور نور را حفظ می‌کنند، به نگرانی‌های حفظ حریم خصوصی پاسخ دهند. برای اطمینان از امنیت، می‌توان آن‌ها را با شیشه‌های امنیتی چند لایه یا محافظ‌های شیشه‌ای پلی‌کربنات تقویت کرد.

شیشه

فولاد: در فولاد اغلب به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین ماده برای درب‌های ورودی شناخته می‌شود که انعطاف پذیری طراحی و دوام بیشتری را در مقایسه با شیشه و چوب ارائه می‌دهد. درب‌های فولادی نه منبسط  و نه منقبض می‌شوند، در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم هستند و عایق بهتری دارند. این درب‌های قابلیت رنگ‌کردن دارند و حتی می‌توانند از نظر زیبایی‌شناختی جذاب باشند، به‌ویژه هنگام ایجاد یک ظاهر صنعتی مدرن.

فلزی

رنگ

رنگ در ورودی ساختمان مسکونی یا حتی ویلا نباید به یک مسئله کم‌اهمیت تبدیل شود. این عنصر اولین چیزی است که افراد مختلف هنگام بازدید از خانه‌ با آن روبرو می‌شوند. درست است که می‌توانید درب ورودی خانه خود را به هر رنگی که دوست داشته باشید در بیاورید، اما نکات ساده و مهمی وجود دارند که انتخاب تنالیته مورد نظر را برایتان ساده‌تر می‌کند تا در نهایت نتیجه بهتری برجای بماند

معمولا درهای ورودی با سفید، سیاه یا خنثی رنگ‌آمیزی می‌شوند. البته استفاده از تناژهای پاستلی یا سایه-روشن می‌تواند تغییرات جدیدی به ورودی بدهد. از طرفی سبک کلی خانه به انتخاب رنگ در ورودی کمک زیادی می‌کند به طور مثال اگر خانه‌ در محلی سرسبز و پرگیاه ساخته شده، می‌توانید در صورت سازگاری با سبک و طراحی بنا، از رنگ سبز برای درب ساختمان استفاده کنید. درجه رنگ انتخابی شما می‌تواند هماهنگی صحیحی با بنای کلی به وجود آورد. اما استفاده از یک رنگ غیرمعمول هویت جدیدی به خانه‌تان می‌دهد و از کلیشه‌ها فاصله می‌گیرد.

رنگ

اندازه در ورودی

داشتن ابعاد استاندارد در ساخت خانه از جمله موارد ضروری به حساب می‌آید،چون موجب کارآمد و اصولی‌تر شدن آن می‌شود. اندازه درب ورودی اغلب توسط قاب درب خانه محدود می شود و ارتفاع درهای استاندارد بیشتر از ۸۰ اینچ نیست. اما از آنجایی که معماران و صاحبخانه‌ها راهروهای بزرگ، سقف‌های بلند و جادار بودن را در خانه‌های امروزی در اولویت قرار می‌دهند، درب‌های جلویی بزرگ به یک روند در طراحی مدرن تبدیل شده‌اند و بر بازار معماری تسلط دارند. استفاده از درب‌های بزرگ تاثیر زیادی از خود به جای می گذارند. بنابراین، برای دستیابی به آن ظاهر شیک مدرن، یک درب بزرگ قطعا می‌تواند یک افزودنی ایده‌آل باشد و در هنگام طراحی ورودی یک خانه معاصر باید در نظر گرفته شود.

232

سبک در ورودی

در تک‌لنگه: این مدل درها بیشترین کاربری را برای ورودی آپارتمان، در حیاط، در ورودی برخی اصناف مانند طلافروشی و امثالهم دارد. معمولا درب تک لنگه در کنار درب دولنگه قرار می‌گیرد و ورودی نفررو ساختمان را ایجاد می‌نماید.

در یک و نیم لنگه: معمولا ساختمان‌ها یا یک ورودی از این نوع درب استفاده می‌نمایند. درب لابی، درب سالن‌های تجاری، درب ورودی ساختمان‌های جنوبی مواردی هستند که در آن‌ها از درب‌های یک و نیم لنگه استفاده می‌شود.

درب دو لنگه: این نوع درب عموما برای عبور  وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرند و به درب‌های ماشین رو نیز معروف‌اند. درب دولنگه مناسب به عنوان درب‌لابی، درب ورودی سالن‌های کنفرانس و سالن‌های اداری، درب‌ باغ، درب‌ ویلا و درب‌ پارکینگ ماشین یا درب‌ماشین رو و درب حیاط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3453