به گزارش هنرآنلاین، در این نشست محمدحسین لطیفی (مدیر پروژه)، فرهاد قائمیان (نایب‌رئیس بنیاد هنرمندان مهرآفرین) و علیرضا نجف‌زاده (دبیر آکادمی) پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه شدند. در ابتدا لطیفی درباره هدف از برگزاری رویداد سینمایی الف اظهار داشت: به کرات پیش آمده که برای فیلمبرداری سریال یا فیلم‌های سینمایی به شهرهای مختلف رفته‌ایم و استعدادهایی را دیده‌ایم که هیچ‌گونه شرایطی برای رشد و دیده شدن در این حرفه ندارند. این افراد تنها علاقه‌مند به بازیگری هستند و به دلیل کمبود امکانات یا به سراغ مشاغل دیگر می‌روند و یا در همان مقطع پیشرفت چندانی نمی‌کنند. از طرفی برخی نیز به دلیل بالا بودن هزینه‌های دوره‌های بازیگری امکان سفر به پایتخت را ندارند.

وی افزود: ما در رویداد سینمایی الفبا که با همکاری «بنیاد هنرمندان مهرآفرین» برگزار خواهد شد، می‌خواهیم برای اولین بار شرایطی را فراهم کنیم تا همه علاقه‌مندان به بازیگری از هر طیف سنی و از دورترین نقاط کشور بتوانند در آزمون اولیه این رویداد سینمایی شرکت کنند. در واقع ما قصد داریم در این طرح برای رده‌های مختلف سنی بازیگر تربیت کنیم تا من به عنوان کارگردان وقتی برای پروژه‌ام بازیگری 50 ساله مدنظرم است و حضورش بنا به دلایل مختلف در آن پروژه ممکن نمی‌شود به سراغ تغییر فیلمنامه نروم. اتفاقی که در سینمای ایران بارها اتفاق افتاده و کارگردانان پس از منتفی شدن بازیگر مورد نظرشان ناچارند به سمت گزینه‌هایی نظیر تغییر سن کاراکتر و حتی عوض کردن سناریو بروند. برای انتخاب بازیگر مورد نظر در مورد مباحثی چون نقش‌فروشی و... نیز نمی‌خواهم صحبت کنم که از اساس با آن مخالفم و می‌دانم یک پروژه نمایشی را با چه مشکلاتی مواجه می‌کند.

لطیفی در ادامه درباره بخش‌های مختلف این رویداد سینمایی نیز گفت: در ابتدا به سراغ بازیگری رفته‌ایم و پس از اتمام آن دوره‌های کارگردانی، نویسندگی، تدوین، طراحی صحنه و... نیز آغاز می‌شود. آقای علیرضا نجف‌زاده از دستیاران با سابقه سینما و تلویزیون و کارگردان چند سریال نمایشی به عنوان دبیر آکادمی در این پروژه حضور دارند. ضمن اینکه تا قبل از رسانه‌ای شدن پروژه با چند چهره برجسته سینمای ایران نیز مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم از تجربیاتشان در دوره‌های آموزشی بهره ببریم. 

در ادامه نشست فرهاد قائمیان درباره حضور خود در این رویداد سینمایی گفت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم اهداف «بنیاد هنرمندان مهرآفرین» را به بهترین شکل ممکن به سر منزل مقصود برسانیم و در این مسیر تاکنون تلاش‌های بسیاری انجام شده است. رویداد سینمایی الفبا جزو اولین خروجی‌های این بنیاد محسوب می‌شود که در مقوله سینما قصد دارد فعالیت‌هایی متفاوت انجام دهد. این یک رویداد متفاوت در حوزه آموزش بازیگری است. انتقال تجربیات ارزشمند سینماگران پیشکسوت به نسلی که علاقه‌مند به این حرفه هستند ارزش بسیار بالایی دارد و می‌تواند در ادامه این مسیر دشوار سینمای‌مان را نیز احیا کند. جا دارد از آقای محسن زارع‌اشکذری به عنوان مدیر عامل «بنیاد هنرمندان مهرآفرین» هم یاد کنم که برای برگزاری این رویداد سینمایی و گرد هم آمدن ما تلاش فراوانی انجام دادند. متأسفانه ایشان به دلیل سفری که برای‌شان پیش آمد نتوانستند در کنارمان باشند و عذرخواهی کردند.

علیرضا نجف‌زاده نیز به عنوان دبیر آکادمی سینمایی الفبا اظهار داشت: در ابتدا جا دارد از حضور شما اصحاب رسانه عزیز تشکر کنم که این رویداد را در سطح گسترده اطلاع‌رسانی می‌کنید و همین امر ممکن است سرنوشت زندگی یک علاقه‌مند به سینما را تغییر دهد. صحبت‌های تکمیلی را دوستان انجام دادند و فکر می‌کنم لازم باشد به عنوان دبیر آکادمی درباره جزئیات ثبت‌نام توضیحاتی را ارائه کنم. آزمون اولیه این رویداد سینمایی بدین شکل خواهد بود که هنرجویان از رده سنی کودکان تا 70 سال در ابتدا با ورود به سایت www.mehrafarinartists.com و در بخش «استعدادیابی» یک ویدئوی یک تا سه دقیقه‌ای بارگذاری و مشخصات‌ و سوابق‌شان را به ما اعلام می‌کنند. البته سایت مواردی جزئی دارد که ظرف چند روز آتی و با اعلام رسمی فراخوان آماده و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در مرحله اول، ویدئوهای ارسال شده توسط دستیاران کارگردانان و انتخاب بازیگران با سابقه سینما مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به هر حال باید در همان مرحله ابتدایی و در آزمون ورودی مشخص شود که چه کسانی جزو استعدادهای برتر هستند و چه افرادی مسیر را اشتباه آمده‌اند. در مرحله دوم نیز منتخبین به صورت حضوری مراجعه می‌کنند و چهره‌های شاخص سینما در مقام داور آنان را ارزیابی می‌کنند. در مرحله سوم و پایانی نیز 100 نفر انتخاب شده و واجد شرایط گذارندن دوره‌های تخصصی سینما توسط اساتید بنام این عرصه به صورت کاملاً رایگان می‌شوند. البته به جز این 100 نفر 50 نفر نیز به عنوان رزرو انتخاب خواهند شد تا در صورتی که فردی به هر دلیلی نتواند در دوره‌های نهایی حضور یابد بتوانیم برای این مرحله از افراد رزرو جایگزین کنیم.

نجف‌زاده در ادامه گفت: نکته با ارزش این ماجرا آرشیو غنی است که در عرصه بازیگری به وجود می‌آید. همانطور که آقای لطیفی نیز اشاره کردند ما در شهرستان‌ها، استعدادهای ناب و فوق‌العاده‌ای داریم که هیچکدام مجال حضور در عرصه تصویر را پیدا نمی‌کنند. به عنوان مثال ما اگر بازیگری با لهجه‌ای خاص نیاز داشته باشیم حق انتخاب چندانی نداریم و همین امر دست یک کارگردان را در انتخاب بازیگر نزدیک به نقش می‌بندد. خاطرم هست که در سری سوم سریال «پایتخت» ما برای تصویربرداری مسابقات کشتی نیاز به ورزشکارانی با زبان و لهجه‌های مختلف داشتیم و برای این امر با دردسرهای بسیاری مواجه شدیم. در واقع ما هیچگونه آرشیو و بانک اطلاعاتی نداریم و منابع موجود نیز هیچکدام بروز نیستند و در آن از تصاویر قدیمی بازیگران استفاده شده است.

کارگردان «خوشنام» با اشاره به صنعتی شدن عرصه فیلمسازی در دنیا اظهار داشت: متأسفانه ما بر خلاف سایر کشورها نیروی انسانی به اندازه استاندارد نداریم. نکته جالب اینکه نیروی علاقه‌مند به وفور در کشور وجود دارد، اما در یک پروژه حرفه‌ای و با توجه به هزینه‌های بالای تولید دیگر فرصتی برای آموزش افراد نیست. من 25 سال به عنوان دستیار کارگردان و حدود سه – چهار سال به عنوان کارگردان مشغول فعالیت هستم و به خوبی می‌دانم در مرحله انتخاب بازیگر دست‌اندرکاران این حوزه با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. خوشبختانه در عرصه فوتبال با تشکیل برخی آکادمی‌ها فعالیت‌های مثبتی در زمینه استعدادیابی بازیکنان انجام شده است و امیدوارم این اتفاق در حوزه سینما و برای همه سنین نیز رخ دهد.

در ادامه مراسم محمدحسین لطیفی در پاسخ به سوالی درباره میزان هزینه‌های ثبت‌نام و نوع شباهت این آکادمی به مدرسه ملی سینما گفت: در کشور ما تجربه ثابت کرده که مدیران دولتی تنها می‌توانند تا سه سال آینده دوران مدیریت خود را برنامه‌ریزی کنند و پس از پایان دوره آنها مدیر جدید با رویکردی کاملاً متفاوت بر سر کار می‌آید و هیچگاه راه و روش قبلی‌ها را ادامه نمی‌دهد. مدرسه ملی سینما نیز با مرجعیت وزارت ارشاد یک نهاد دولتی محسوب می‌شد که با تغییر مدیران به طور کامل متوقف شد. «بنیاد هنرمندان مهرآفرین» به عنوان یک بنیاد مردم نهاد، غیر دولتی، غیر انتفاعی، غیر سیاسی و داوطلبانه با اساس‌نامه‌ای که سه سال برای طراحی و ثبت قانونی آن تلاش شده، برای خدمت به هنرمندان کشور آغاز به کار کرده است. با توجه به بالا رفتن هزینه‌های زندگی طبیعی است که ما نیز در این بنیاد برای خدمت به هنرمندان کشور با دست خالی نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم. نکته درآمدزایی این طرح نیز بدین شکل است که هنرجویان پس از اتمام دوره‌های تخصصی توسط آکادمی بورسیه می‌شوند. این افراد در مدت زمانی معلوم اگر در پروژه‌ای حضور یابند درصدهایی از قراردادهایشان – که میزان دقیق آن بعدها توسط تیم حقوقی مشخص خواهد شد - به صندوق بنیاد تزریق می‌شود.

لطیفی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مشکلات اسکان و قیمت بالای اجاره خانه در کشور برای هنرجویان شهرستانی نیز اظهار داشت: برای رفع این معضل مذاکراتی با برخی بانک‌ها داشته‌ایم که بتوانیم برای افراد برگزیده شرایطی فراهم کنیم تا بتوانند تسهیلاتی با کمترین میزان سود ممکن دریافت کنند. البته که این کار مشقت‌های فراوانی دارد و با تحمل همین سختی‌ها می‌توان انتظار داشت که یک بازیگر با تجربه و کاربلد به سینمای ایران معرفی شود. در میان چهره‌های شاخص تاریخ سینما نیز کم نبودند افرادی که با کمترین امکانات و پس از گذراندن روزهای سخت به بالاترین قله‌های بازیگری رسیدند.

در ادامه علیرضا نجف‌زاده نیز در پاسخ به سوال دیگر این رسانه درباره نحوه انتخاب اساتید گفت: درباره انتخاب اساتید تاکنون جلسات فراوانی برگزار کرده‌ایم و چند چهره بنام سینما را برای این دوره‌ها مدنظر گرفته‌ایم. تمامی اعضای آکادمی الفبا به این نتیجه رسیده‌اند که هر برندی نمی‌تواند آن خروجی مدنظر را داشته باشد. مطمئن باشید در نهایت افرادی برای این بخش از کار انتخاب می‌شوند که جزو درجه یک‌های حرفه خود باشند. ضمن اینکه با همفکری اعضای حاضر در آکادمی قصد داریم علاوه بر اساتید حاضر در داخل کشور از چهره‌های مطرح جهانی نیز به صورت زنده در بخش آموزش استفاده کنیم.

لطیفی در پاسخ به سوال دیگری درباره حق فسخ قرارداد هنرجویان پس از اتمام دوره‌های آموزشی نیز بیان کرد: بگذارید با هم روراست باشیم، تصور کنید ما فردی ناشناخته که علاقه‌مند به بازیگری است را کشف و به او کمک می‌کنیم تا به بالاترین میزان پیشرفت در این عرصه برسد. خود آن فرد هم می‌داند که اگر در این آکادمی حضور پیدا نمی‌کرد هیچکدام از این اتفاقات برایش رخ نمی‌داد، پس باید نسبت به این قرارداد وفادار بماند و به اصطلاح حرمت‌ها را حفظ کند. البته که میزان این درصد، در پروژه‌های بعدی به نفع هنرجو تغییر خواهد یافت، بنا بر این و با توجه به این توضیحات عملاً امکان فسخ قرارداد وجود ندارد.

کارگردان «روز سوم» در ادامه افزود: در جذب استعدادها باید دقت کافی داشته باشیم، در بحث آموزش نیز همینطور. در واقع هیأت انتخاب باید افرادی را انتخاب کنند که بتوان آینده‌ای درخشان برایشان متصور شد و برای آکادمی نیز درآمدزایی خوبی داشته باشند. باید به این نکته مهم نیز اذعان کنم که یکی دیگر از اهداف آکادمی جذب نیروهای اخلاق‌مدار است و در گزینش‌ها تنها نابغه‌ها انتخاب نخواهند شد.

در پایان مراسم فرهاد قائمیان گفت: در جمع‌بندی صحبت دوستان تنها آرزو می‌کنم بتوانیم در این راه دشوار چهره‌های شاخصی به عرصه سینما و تلویزیون معرفی کنیم. از دوستان رسانه‌ای که محبت کردند و تشریف آوردند نیز بی‌نهایت تشکر می‌کنم، با حضور و حمایت همیشگی شما عزیزان است که ما می‌توانیم صحبت‌هایمان را به گوش همه برسانیم و در این زمینه اطلاع‌رسانی درستی داشته باشیم.