سرویس تجسمی هنرآنلاین

استاد مرتضی ممیز چهارم شهریور ‪ ۱۳۱۵‬متولد شد و در سال ‪ ۱۳۴۴‬در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.

ممیز تحصیلات خود را در ‪ ۱۹۶۸‬میلادی در مدرسه عالی هنرهای تزئینی پاریس رشته طراحی غرفه و ویترین و معماری داخلی ادامه داد و پس از بازگشت به ایران به فعالیت در زمینه تصویرسازی و گرافیک پرداخت.

در سال ۱۳۴۸ پیشنهاد ایجاد رشته گرافیک را به دانشکده هنرهای زیبا ارائه کرد بنیانگذاری این رشته برای دانشجویان هنر باعث شد تا سیستم ناقص گرافیک جان بگیرد و تلاشی را برای آغازی دوباره شروع کند.

این هنرمند در چهل و پنج سال گذشته مدیر هنری و گرافیک بسیاری از نشریات ادبی و فرهنگی معتبر ایران بوده و طراحی صحنه و لباس چهارده نمایش و دو فیلم سینمایی را انجام داده است.

بسیاری از هنرمندان وهنردوستان نسل نو کشور ممیز رابه عنوان پدر گرافیک ایران می‌شناسند. تاثیر آثار ممیز در هنرمندان نسل بعد از خود، ایده‌های منحصر به فرد و تکنیک‌های زیادی که به واسطه فعالیت‌های او وارد عرصه گرافیک ایران شده است، قابل انکار نیست.

ممیز به غیر از طراحی گرافیک برای کتاب‌ها و پوسترها، تحت عنوان مدیرهنری در مجلاتی چون ایران آباد، کتاب و کیهان هفته، فرهنگ کاوش و نگین آغاز کرد. مجلاتی که نحوه و سبک کاری ممیز را در جامعه تثبیت و معرفی کرده‌اند.

آثار ممیز در این دوره در کتاب هفته به چنان پرکاری و دوره ی خلاقی بدل شد که نام ممیز را به عنوان گرافیستی مولف و کم نظیر بر سر زبان‌ها انداخت.

ادامه کار ممیز در نشریات فرهنگ و نگین، راه را برای ورود گرافیست‌های جوان و نوجوی دهه 40 مانند فرشید مثقالی باز کرد.

آثار روی جلد ممیز برای نشریه کتاب هفته نمونه هایی از چاپ موفق و خلاقانه ای است که ارزش‌های گرافیکی بسیار مفیدی را با خود به همراه دارد.

تصویرسازی های درون کتاب نگاه نوجو و بی قرار او را که کمی متاثر از آثار گرافیکی اروپای شرق به خصوص لهستان و شوری سابق را داراست. اما این نگاه چنان از فیلتر مرتضی ممیز گذشت که تاثیر آن را بر جریان گرافیک و آثار گرافیست‌ها می‌توان مشاهده کرد.

ممیز درست در زمانی که صنعت چاپ جای چندانی برای مانورِ تونالیته‌ها و رنگ‌ها ندارد با طراحی و شگردهای به جا به دوره‌ای از کارهای خلاق و متفاوت بدل شده است و راه را برای ورود آثار آوانگارد در گرافیک باز می‌کند.

ممیز در این آثار به هیچ وجه گرفتار تولید آثاری صرفا تکنیکی نشده و همواره ابزار را در راه بیان ایده‌ها و افکارش به کار بسته است.

لازم به ذکر است اسکناس‌های پنج هزار و ده هزار ریالی رایج در ایران توسط این هنرمند طراحی شده است.

تصویرسازی‌های کتاب هفته به سر دبیری احمد شاملو در دهه‪ ۴۰‬ شمسی مجموعه‌ای از جاودانه‌ترین آثار تصویرسازی مجلات در ایران را بوجود آورده است.

بسیاری از منتقدان تصویرسازی‌های ممیز در کتاب هفته را بهترین دوره کاری او می‌دانند اما خود ممیز در زمان نمایشگاه طراحان گرافیک سه قاره‌درباره این دوره از آثارش گفته است: کتاب هفته دوره عکس‌العملی من بوده‌است و مربوط به زمانی است که دانشجوی هنرهای زیبا بودم وکار رابراساس نظر وخواست استادان مدرسه‌ام انجام می‌دادم.

مرتضی ممیز در طول نیم قرن فعالیت هنری خود در ایران و عرصه هنر بین‌المللی، در احیا و ابداع هنر گرافیک در ایران و پیشبرد و گسترش فرهنگ ملی و سنت‌های هنری نقش بارزی داشت.

ممیز در سال‌های پایانی عمر خویش با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد و از ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۸۴ برای تازه‌ترین دور شیمی‌درمانی، در بیمارستان آبان تهران بستری شده بود که چند روز بعد حالش رو به وخامت نهاد و سرانجام در ۶۹ سالگی روز شنبه پنجم آذر ماه ۱۳۸۴ برابر ۲۶ نوامبر ۲۰۰۵ درگذشت.

پیکر مرتضی ممیز، هفتم آذرماه 84 ، تشییع و در باغبان‌کلا، واقع در کُردان کرج، به‌خاک سپرده شد.روحش شاد و یادش گرامی باد.

انتهای پیام/32/31