به گزارش هنرآنلاین ، محسن مومنی شریف در این دیدار که در محل دفتر ریاست حوزه هنری با حضور مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و رییس حوزه هنری استان قم برگزار شد با بیان اینکه حفظ و انتشار تجربیات و دانش استادان هنر متعهد از وظایف حوزه هنری است ، خاطر نشان کرد: در اندیشه اسلامی هنر عطیه ای است الهی که خداوند در نهاد هنرمند قرار می دهد او اگر او از این گوهر بی بدیل در راه رضای الهی استفاده کند، حتماً مورد تفضل الهی قرار می گیرد و از ذهن و زبان و دست او آثار خلق می شود که اعجاز گونه است و لذا خودشان اعتراف می کنند که: کیست این پنهان مرا در جان و تن کز زبان من همی گوید سخن!

وی با ابراز تأسف از این که در معماری بعضی از مساجد و امکان مذهبی عمدتاً تازه تأسیس یا در بازسازی بعضی امامزادگان از معماری مدرن غیر شرقی استفاده می شود، گفت: ظاهراً متولیان ساخت و ساز این گونه امکان عمدتاً تحت تأثیر معماری مکه و مدینه هستند که می دانیم، معماری این دو مکان مقدس ربطی به معماری اسلامی ندارد بلکه متأثر از سبک بعضی از کشورهای غیر مسلمان است. اما در ایران که در فضای تمدن شیعی شاهد صاحب مکتب ممتازی در معماری امکان مقدس شد و در جهان به معماری و کاشیکاری بعضی مساجد زییایش شهرت دارد، این زیبنده اش نیست از دیگران تقلید کنیم یا با هزینه های زیاد کارهای نازیبایی تولید شود که قابل افتخار نباشد، در حالی که در این سرزمین هنوز استادان برجسته ای مانند استاد فرشچیان تنفس می کنند.

رییس حوزه هنری آمادگی کامل این نهاد در پروژه طراحی و ساخت ضریح امام حسین (ع) که توسط استاد محمود فرشچیان در حال انجام است را اعلام کرد.

استاد محمود فرشچیان هم در این نشست گفت : تمام تلاش خود را به کار گرفته ام که همواره از دریچه هنر ارادت خود را به اهل بیت (ع) و دین اعلام کنم و تا امروز هم خود این بزرگواران بودند که به کمک من آمده اند ، دست من را به حرکت در آورده اند و موجب خلق آثار هنری شوند .

طراح هنری ضریح امام حسین ( ع) با اشاره به استادان حوزه های مختلف که در ساخت این ضریح مشارکت دارند، خاطر نشان کرد: اگر این پروژه به یاری خداوند و امام حسین به اتمام برسد اطمینان می دهم این طرح تبدیل به یکی از شکوه مند ترین آثار هنر دینی خواهد شد. چرا که من همیشه براین باورم هنرهایی که در تمام جهان برای ظهور و بروز ادیان الهی خلق شده اند، همواره رنگ و بویی معنوی و خاص داشته که باعث ماندگاری آنها در تمام قرن ها می شود .

وی ادامه داد : امیدوارم با کمک مسوولان حوزه هنری که تلاش آنها در عرصه گسترش هنر دینی ستودنی بوده ، کتابی نفیس از مراحل مختلف طراحی پروژه ضریح امام حسین منتشر شود تا دانشجویان و هنرمندان بتوانند از این کتاب استفاده علمی و تکنیکی کنند چه بسا با این اقدام بتوانیم گام کوچکی برای از بین نرفتن هنرهای اسلامی و ایرانی جلوگیری کنیم و دیگرشاهد این نباشیم که حتی تسبیح و جا نماز ما از چین وارد کشور ما شود .

براساس این گزارش مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری هم در این دیدار گفت : استاد فرشچیان از جمله هنرمندان شاخصی است که از قبل انقلاب هم به هنر دینی متصل بودند و می بینیم که بسیاری از آثار ارزشمند ایشان یا برگرفته از مضامین قرآنی بودند و یا از مضامین عرفانی بهره گرفته شده است و به نظر من دیگر وقت آن رسیده که آثار این هنرمند ارزشمند در قالب یک مجموعه واحد به طور کامل ثبت و ضبط شود ما امادگی کامل داریم که در یک شرایط مناسب نسبت به ثبت و ضبط آثار ارزشمند استاد فرشچیان اقدامات لازم را انجام دهیم .

فرجی مدیر حوزه هنری استان قم در این نشست از تشکیل کاروان هنرمندان بعد از ساخت ضریح امام حسین (ع) در شهرستان قم خبر داد و گفت : به محض پایان گرفتن عملیات طراحی و ساخت این ضریح مقدس با هماهنگی که با ستاد عتبات عالیات انجام دادیم کاروانی متشکل از هنرمندان تشکیل خواهد شد و این ضریح با یک مراسم ویژه به کربلا انتقال داده می شود.

در پایان این دیدار استاد محمود فرشچیان به همراه محسن مومنی شریف و مرتضی گودرزی از کارگاه مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری دیدن کردند و با هنرمندان حاضر به گفت و گو پرداختند.

انتهای پیام/31/34