گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین -جشنواره شعر و داستان انقلاب به ایستگاه پایانی دوره سیزدهم خود رسید و اختتامیه این رویداد ادبی سه‌شنبه یکم اسفند ماه در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف آن معرفی شدند. ابتدا بایستی به محسنات مراسم اختتامیه اشاره کرد که بسیار منظم و کوتاه برگزار شد. یکی دیگر از نقاط مثبت اختتامیه این بود که صفی از مسئولین برای اهدای جایزه روی سن برنامه شکل نگرفت و تنها یک نفر برای اهدای جایزه روی صحنه حضور داشت. همچنین مراسم راس ساعت هشت شب به پایان رسید. بخشی از مراسم هم به حضور حامد عسکری روی صحنه اختصاص داشت که این شاعر و نویسنده درباره سالهای ابتدایی ورودش به حوزه شعر و ادبیات، روایتی جذاب ارائه کرد. دبیر جشنواره، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و دستیار حوزه شعر وزیر فرهنگ هم دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

در حاشیه مراسم اختتامیه درباره جشنواره شعر و داستان انقلاب و نقش آفرینی آن با علی محمد مودب دستیار حوزه شعر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مهدی جهاندار شاعر و برگزیده بخش شعر جشنواره گفتگو کردیم.

علی محمد مودب برگزاری این جشنواره را شایان تقدیر دانست و برقراری این رویداد ادبی و امثال آن را اتفاقی مثبت در فضای ادبی کشور ارزیابی کرد و افزود: بدون شک جوایز با معرفی قله‌های ادبی و تشویق کسانی که به خلق اثر می‌پردازند، به افزایش سطح آثار ادبی در کشور کمک می‌کنند. همچنین دیدن کارهای خوبی که در این رویدادهای ادبی تولید می‌شود، در جهت جریان‌سازی ادبی تاثیر بسزایی دارد. الحمدلله چراغ جشنواره شعر و داستان انقلاب هم طی سالهای اخیر روشن بوده و به طور مداوم چهره‌هایی را معرفی کرده و باعث شده است تا اقبال نویسندگان و شعرا به موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی افزایش پیدا کند.   

اختتامیه سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب

میلاد عرفان پور هم در گفتگو با هنرآنلاین نقش این جشنواره در فضای ادبی کشور را این گونه تبیین کرد: جشنواره شعر و داستان انقلاب طی سال‌های برگزاری خود به معتبرترین جایزه ادبیات انقلاب اسلامی تبدیل شده است. شاعران و نویسندگان برجسته کشور هر ساله، برای پیدا کردن فرصت حضور در این جشنواره و اطلاع یافتن از نتایج آن روزشماری می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد که این جشنواره جای خود را در میان رویدادهای ادبی کشور باز کرده است. این رویداد چند کارکرد خواهد داشت. در وهله اول می‌تواند به فضای ادبیات انقلاب رونق جدی ببخشد. همچنین به واسطه این جشنواره فضای محتوایی و گستره موضوعی ادبیات انقلاب را بازتعریف خواهد شد. ما اعتقاد داریم ادبیات انقلاب اسلامی ادبیات زندگی است و به سویه‌های موضوعی خاص محدود نیست. موضع ادبیات مهم است و نه موضوع آن و ما ادبیات انقلاب را ادبیات موضع‌مند می‌دانیم نه موضوع‌مند و این جشنواره می‌تواند این گفتمان را رایج کند. کارکرد دیگر جشنواره شعر و داستان انقلاب تقویت نویسندگان، تشویق و ترغیب آن‌هاست. این رویداد ادبی می‌تواند با جوایزی که در آن در نظر گرفته می‌شود به کمک نویسندگان بیاید تا با خیال آسوده‌تری به نوشتن و خلق ادبی مشغول باشند و بتوانند در نوشتن خود بیشتر متمرکز باشند. امیدواریم این رویداد سال آینده بهتر برگزار شود و سال به سال روند رو به اعتلا و ارتقایی را طی کند.

 عرفان‌پور همچنین گمانه‌زنی‌هایی درباره تفکیک بخش شعر و داستان و برگزاری دو جشنواره مجزا مطرح کرد.

اختتامیه سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب

مهدی جهاندار در مراسم اختتامیه به عنوان برگزیده بخش مجموعه شعر جشنواره معرفی شد. وی در ابتدای صحبت‌های خود این جایزه را متعلق به همه کسانی دانست که در حوزه شعر فعالیت می‌کنند و اضافه کرد: بنده در ابتدا روز جوان را تبریک می‌گویم. بعضی‌ها به بنده می‌گویند که سنت بالا رفته و دیگر جوان نیستی، دیگر در جشنواره‌ها شرکت نکن؛ اما من می‌خواهم اینجا عرض کنم که تا نفسی هست و قلمی هست، در حوزه شعر انقلاب با شاعران شعر انقلاب رقابت خواهم کرد. از مدیران جوان عرضه فرهنگ و هنر این خواهش را دارم که از شاعرانی که غیر از سرودن شعرشان و از نویسندگانی که غیر از نویسندگی، فعالیت دیگری ندارند به شکل جدی حمایت کنند.  

اختتامیه سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب

برگزیده بخش شعر جشنواره شعر و داستان انقلاب، درباره محتوا و مضمون اثری که به جشنواره فرستاده بود، به هنرآنلاین گفت: بعد از اتفاق طوفان‌الاقصی من چند شعر نوشتم. به ذهنم رسید یک مجموعه یک دست از آثارم که با موضوع فلسطین باشد، تهیه کنم. وقتی آثار خود را بررسی کردم دیدم که اشعاری که از سال 92 تا 1402 با موضوع فلسطین نوشته‌ام به چهل اثر می‌رسد. این چهل اثر که طی این ده سال سروده بودم را به دبیرخانه جشنواره شعر و داستان انقلاب فرستادم و با نظر هیئت داوران برگزیده شد. البته فکر می‌کنم تازه اول ماجراست و باز هم درباره این موضوع شعر خواهم سرود.

جهاندار در ادامه درباره میزان اثربخشی جشنواره شعر و داستان انقلاب بر رشد ادبیات کشور عنوان کرد: این انقلاب اسلامی بوده که به همه بخش‌ها از جمله ادبیات اثر بخشیده است. هر چیزی که رنگی از انقلاب اسلامی داشته باشد، موثر خواهد بود. الحمدلله جشنواره شعر و داستان انقلاب با نگاه جدیدی که دارد، گستره شعر انقلاب را خیلی وسیع می‌داند و هر اثر در حوزه شعر و داستان که مرتبط با زیست مومنانه و انسانی تولید شده باشد را مرتبط با انقلاب می‌داند و آن را بررسی می‌کند و این مسئله بسیار ارزشمند است و در واقع فهمیدن معنای دقیق انقلاب اسلامی است.

اختتامیه سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب

معرفی برگزیدگان جشنواره شعر و داستان انقلاب 

آثار بخش رمان نوجوان و مجموعه داستان این جشنواره با داوری ساسان ناطق، سیده عذرا موسوی و تیمور آقا محمدی بررسی و نامزدها و برگزیدگان آن به شرح زیر اعلام شد:

نامزدهای بخش مجموعه داستان:

خدیجه خانی برای اثر «یک گاری انار ترک‌ خورده» از استان اردبیل

فریناز ربیعی برای اثر «جاده از راست باریک می‌شود» از استان تهران

مریم السادات میرحسینی برای اثر «جنگ بدون زن» از استان سمنان

مصطفی میرزایی برای اثر «لطفاً پیغام خود را بگذارید» از استان همدان

مهدی دریاب برای اثر «دوستان عالیس» از استان فارس

وحید آقا کرمی برای اثر «خشت‌های سیاه-خشت‌های قرمز» از استان آذربایجان شرقی

آثار برگزیده بخش مجموعه داستان:

«یک گاری انار ترک‌ خورده» از خدیجه خانی و «لطفاً پیغام خود را بگذارید» از مصطفی میرزایی

که تندیس، دیپلم افتخار و جایزه یک‌صد میلیون تومانی به صورت مشترک به صاحبان این دو اثر اهدا شد.

نامزدهای بخش رمان نوجوان:

هادی حکیمیان برای اثر «اسپاگتی با سس قرمز» از استان یزد

طیبه مهدی‌زاده برای اثر «بهشت‌آباد» از استان مازندران

فائزه کرد فیروزجایی برای اثر «طوطی و قالین» از استان قم

زهرا پریایی برای اثر «چرخ‌وفلک» از استان تهران

سمیه سلیمانی برای اثر «فرار مار دوش» از استان گیلان

مریم فرجی برای اثر «قلک‌های دوقلو» از استان فارس

آثار برگزیده بخش رمان نوجوان:

اثر «چرخ‌وفلک» از زهرا پریایی و «بهشت‌آباد» از طیبه مهدی‌زاده

تندیس، دیپلم افتخار و جایزه یک‌صد میلیون تومانی مشترکاَ به صاحبان این دو اثر اهدا شد.

 

معرفی نامزدها و برگزیدگان بخش رمان بزرگسال 

آثار بخش رمان بزرگسال این جشنواره نیز با داوری محمدرضا شرفی‌خبوشان، مهدی زارع و وحید حُسنی‌هنزایی داوری شد و نامزدها و برگزیدگان آن به شرح زیر معرفی شدند:

نامزدهای بخش رمان بزرگسال:

محمد رودگر برای اثر «ابرشهر» از استان قم

محمداسماعیل حاجی‌علیان برای اثر «بی سردار» از استان اصفهان

علیرضا ارسنجانی برای اثر «بنز» از استان تهران

سلمان کریمی برای اثر «زخم پاییز» از استان زنجان

 ام‌البنین ماهر برای اثر «قزل آهو» از استان خراسان رضوی

لیلی طباطبایی برای اثر «ملاقات زیر رادیکال» از استان یزد

 سید میثم موسویان برای اثر «گعده‌های دور آتش» از استان همدان

 میثم فرهمندیان برای اثر «وُل» از استان کهکیلویه و بویراحمد

آثار قابل‌تقدیر بخش مجموعه رمان بزرگسال:

«قزل آهو» از ام‌البنین ماهر

«زخم پاییز» از سلمان کریمی

لوح تقدیر و حق تألیف سه نوبت چاپ اثر به صاحبان آثار تقدیر شده اهدا شد.

اثر برگزیده بخش رمان بزرگ‌سال:

اثر «بنز» از علیرضا ارسنجانی

 

معرفی نامزدها و برگزیدگان بخش مجموعه شعر

آثار بخش مجموعه شعر این جشنواره نیز با داوری علی داوودی، غلامرضا کافری و حسنا محمدزاده داوری شد و نامزدها و برگزیدگان آن به شرح زیر معرفی شدند:

نامزدهای بخش مجموع شعر:

اسماعیل محمدپور برای  اثر «تأویل» از استان گیلان

رضا نیکوکار برای اثر «مناره،  الله‌اکبر» از استان تهران

زهرا سپه‌کار برای اثر «من یک زنم» از استان اصفهان

عاطفه جوشقانیان برای اثر «به انتقام قسم» از استان قم

 مهدی جهاندار برای اثر «پادشاه لخت»   از اصفهان

فاطمه عارف‌نژاد برای اثر «در ادامه صبح» از استان قم

فائزه زرافشان برای اثر «سرو سروده‌ها» از استان یزد

آثار قابل‌تقدیر بخش مجموعه شعر:

«من یک زنم» از زهرا سپه‌کار

«به انتقام قسم» از عاطفه جوشقانیان

لوح تقدیر و حق تألیف سه نوبت چاپ اثر به صاحبان آثار تقدیر شده اهدا شد.

اثر برگزیده مجموعه شعر:

«پادشاه لخت» از مهدی جهاندار

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه یک‌صد میلیون تومانی به مهدی جهاندار اهدا شد.

محمد حسین خدایی