پنجاه‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی نو با حضور فعال شبکه کتاب در حال برگزاری است.

به گزارش روابط‌عمومی شبکه کتاب، پنجاه‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی‌نو از شنبه 21 بهمن ماه 1402(10 فوریه 2024) آغاز به کار کرده و شبکه کتاب در راستای رسالت ویژۀ خود مبنی بر پوشش و تولید محتوای نمایشگاه‌های کتاب بین‌المللی با رویکردی جدید در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است.

استودیوی شبکه کتاب در غرفۀ جمهوری اسلامی ایران واقع شده و پوشش زندۀ نشست‌ها و رویدادهای حوزۀ کتاب و مراسم رونمایی از کتاب‌های مختلف در این غرفه از جمله برنامه‌های این شبکه است.

لازم به ذکر است، شبکه کتاب روزانه 4 ساعت ارتباط مستقیم با نمایشگاه دهلی نو دارد. علاوه بر این، بازدید و گزارش از غرفه‌های مختلف نمایشگاه در دستور کار این شبکه قرار گرفته است. حضور این شبکه در این نمایشگاه، زمینه‌ها را برای تبادل، معرفی فرهنگ و تقویت دیپلماسی فرهنگی فراهم می‌کند.

بر اساس رویکرد نوینی که توسط شبکه کتاب در این نمایشگاه اتخاذ شده، آشنایی ناشران و نویسندگان ایرانی با سلایق کودک و نوجوان هند و همچنین آشنایی کودک و نوجوان ایرانی با کودکان و فرهنگ هند از دیگر اهداف حضور شبکه کتاب به عنوان یک پل ارتباطی میان دو کشور در پنجاه‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی‌نو است.

دو کشور ایران و هندوستان مفاخر بسیاری دارند که می‌توانند شاهکارهای ادبی را برای ترجمه و تبادلات فرهنگی انتخاب و به یکدیگر بشناسانند. به همین سبب حضور شبکه کتاب در شناساندن میراث ایرانی اسلامی به سایر ملل جهان که تشنۀ مباحث عالمانه و حکیمانه بزرگان ادب ایران زمین هستند، بسیار مهم و تاثیرگذار است.

گفتنی است، آیین رونمایی از ترجمۀ اردو و بنگالی کتاب «خون دلی که لعل شد؛ خاطرات رهبر انقلاب از زندان‌ها و تبعیدهای دوران مبارزات اسلامی» در 22 بهمن ماه و آیین رونمایی از ترجمۀ انگلیسی مجموعۀ چندجلدی «سرگذشت استعمار» به قلم مهدی میرکیانی، 24 بهمن ماه 1402 در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی‌نو از این شبکه به صورت زنده پخش شده است.

علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ارتباط با حضور ایران در نمایشگاه کتاب دهلی‌نو بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای نهمین بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی‌نو حضور پیدا کرده است. در این نمایشگاه، کشور ایران با 800 عنوان کتاب به زبان‌های هندی، انگلیسی، فارسی و اردو در موضوعات آموزش زبان فارسی، ادبیات معاصر، ادبیات کهن، دیوان شاعران ایرانی، دین، دفاع مقدس، کودک و نوجوان حضور دارد.

وی ادامه داد: از دورۀ گذشته، حضور ایران در این نمایشگاه متفاوت شده است. هم مساحت غرفۀ ایران و هم تعداد کتاب های عرضه شده در این نمایشگاه رشد چشم گیری داشته است. 

مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران از استقبال بازدیدکنندگان این دور از نمایشگاه از غرفۀ ایران خبر داد و تاکید کرد: غرفۀ ایران علاوه بر عموم مردم، مورد استقبال ویژۀ فارسی آموزان، علاقه مندان به ادبیات فارسی و علاقه‌مندان به زبان و ادبیات ایرانی قرار گرفته است.

رمضانی ابراز امیدواری کرد با اتفاق‌های مثبتی که میان دو کشور ایران و هند در زمینۀ افزایش تعاملات فرهنگی به ویژه حوزۀ کتاب، رخ داده است، در سال های آینده شاهد افزایش همکاری های میان ناشران و نویسندگان دو کشور باشیم.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیۀ افتتاح غرفۀ ایران در این نمایشگاه به همراه ایرج الهی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند و حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در کشور هند از غرفۀ کشور عربستان به عنوان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بازدید کرده‌اند.

لازم به ذکر است، عربستان مهمان ویژۀ این دوره از نمایشگاه کتاب دهلی‌نو است و ناشرانی از 50 کشور آسیایی‌، اروپایی‌، آفریقایی و... نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

گفتنی است، نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی‌نو از شنبه 21 بهمن ماه 1402(10 فوریه 2024) شروع به کار کرد و تا 28 بهمن ماه(18 فوریه 2024) به مدت 9 روز به فعالیت خود ادامه می دهد و شبکه کتاب گزارش‌های ویژه‌ای از این نمایشگاه به صورت زنده پخش خواهد کرد. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه‌های این نمایشگاه را از آرشیو ketab.tv مشاهده کنند.