به گزارش هنرآنلاین، محمدحسین اسماعیلی درباره انگیزه و هدف اصلی از طراحی و برگزاری المپیاد ملی آموزش هنر اظهار داشت: مهمترین هدف ما ایجاد جریان‌سازی اثربخش در عرصه آموزش‌های هنری است، شناسایی استعدادهای شاخص هنری به عنوان خروجی‌های آموزش هنر به ویژه در میان جوانان و نوجوانان مشغول به تحصیل در هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور و هنرجویان آموزشگاه‌های آزاد هنری، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای تربیت و پرورش این استعدادها هدف دیگر این المپیاد است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ با اشاره به اینکه هنرمندان آینده ایران زمین از هنرستان‌ها، مراکز آموزشی و المپیاد هنر شناسایی و تربیت می‌شوند، افزود: تشویق و توسعه کار تیمی و گروهی، ارائه شناخت به خانواده‌ها در زمینه فرصت‌های رشد فرزندان در رشته‌های هنری، ارتقای مهارت‌های فردی و گروهی و اجتماعی، ایجاد همبستگی و نشاط، امید و انگیزه به خصوص در میان هنرجویان و هنرمندان مراکز آموزشی، کمک به توسعه عدالت اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با استفاده از ابزارهای هنری و آموزشی از دیگر اهداف این المپیاد است.

المپیاد هنر و حضور تیم‌های آموزشگاهی یا هنرستانی

اسماعیلی درباره تفاوت المپیاد هنر با سایر جشنواره‌ها، مسابقات و رویدادهای رقابتی گفت: المپیاد هنر رویدادی رقابتی است و وجه تمایز بارز این المپیاد با سایر رویدادهای هنری این است که شرکت‌کنندگان در قالب تیم‌های آموزشگاهی یا هنرستانی در رقابت ها شرکت می‌کنند، یعنی افراد دارای هویت تیمی و آموزشگاهی هستند.

وی افزود: شاخصه دیگر این است که این المپیاد به صورت یک لیگ هنری در سه سطح آموزشگاهی، استانی و ملی برگزار می‌شود که بر این اساس تاکنون هیچ رقابت هنری بدین شکل برگزار نشده است.

چگونگی برگزاری المپیاد آموزش هنر

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی برگزاری المپیاد آموزش هنر بیان کرد: هر یک از مراکز آموزش هنر شامل آموزشگاه‌های آزاد هنری و هنرستان‌های هنرهای زیبا می‌توانند در رشته‌های هنری تعیین شده مسابقات درون آموزشگاهی برگزار کرده و تیم‌های برگزیده خود را برای رقابت در سطح استانی معرفی کنند، سپس این تیم‌ها در سطح استان باهم رقابت کرده و آثار آنها داوری می‌شود و به مرحله ملی راه می‌یابند. در نهایت نیز رقابت در سطح ملی برگزار و تیم‌های قهرمان در هر رشته هنری معرفی و جام قهرمانی را دریافت می‌کنند.

اسماعیلی اظهارداشت: تیم‌های شرکت‌کننده در این رویداد باید شرایط عمومی که در فراخوان المپیاد درج شده را به طور کامل رعایت کنند و ضوابط تخصصی رشته‌های هنری که در آن شرکت می‌کنند را نیز داشته باشند. رقابت‌ها در تمامی مراحل المپیاد به صورت رقابتی و حضوری است.

وی گفت: تیم‌ها ابتدا در آموزشگاه یا هنرستان به رقابت پرداخته و آثار آنها داوری می‌شود و به مرحله استانی راه می‌یابند. آثار راه یافته به مرحله استانی توسط داوران استانی ارزیابی شده و برگزیدگان آنها به سطح ملی راه می‌یابند و در این مرحله آثاربرگزیده رشته‌های موسیقی و نمایش اجرای زنده خواهند داشت و آثار رشته‌های تجسمی در فضای نمایشگاهی به نمایش عمومی گذاشته می‌شوند و داوری خواهند شد که تیم قهرمان هر رشته از بین برگزیدگان نهایی انتخاب و در مراسم اختتامیه جام قهرمانی به تیم‌های برگزیده اهدا خواهد شد.

شرایط عمومی شرکت در المپیاد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شرایط عمومی و تخصصی شرکت در المپیاد آموزش هنر بیان کرد: شرایط عمومی و تخصصی در بخش هنرستان‌ها این است که اعضای تیم‌ها باید جزو هنرجویان مشغول به تحصیل در همان هنرستان در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ باشند.

وی افزود: همچنین ملاک انتخاب اعضای تیم‌های هر هنرستان مهارت، تخصص و توانمندی هنری آنهاست و محدودیت پایه تحصیلی در این زمینه وجود ندارد؛ یعنی در یک تیم امکان حضور هنرجویان پایه‌های مختلف وجود دارد و هر هنرستان می‌تواند در هر یک از رشته‌های هنری یک تیم معرفی کند.

اسماعیلی گفت: اعضای تیم‌ها در رشته‌های نقاشی، گرافیک، سینما و پویانمایی سه نفر هستند، همچنین اعضای تیم‌ها در رشته نمایش، رشته نوازندگی ساز ایرانی و نوازندگی ساز جهانی سه تا پنج نفر هستند که اعضای تیم باید یک اثر گروهی ارایه دهند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: در بخش آموزشگاه‌های آزاد هنری اعضای تیم‌های معرفی شده باید جزو هنرجویان همان آموزشگاه در سال ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ باشند. ملاک تشخیص این بخش، ثبت اسامی هنرجویان در سامانه آموزشگاه‌های آزاد هنری است.

وی گفت: ملاک انتخاب اعضای تیم هر آموزشگاه مهارت، تخصص و توانمندی‌های هنری آنهاست و محدودیت سنی در این زمینه وجود ندارد یعنی در یک تیم امکان حضور هنرجویان با سنین مختلف وجود دارد که در رشته‌های هنرهای تجسمی (نقاشی، گرافیک، طراحی)، هنرهای نمایشی (تئاتر صحنه‌ای)، موسیقی (موسیقی ایرانی، موسیقی جهانی)، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق) به صورت تیمی هر یک از رشته‌ها شامل تیم سه نفره و تیم رشته نمایش پنج نفر به رقابت خواهند پرداخت.

مهلت ثبت‌نام در المپیاد

اسماعیلی درباره مهلت ثبت‌نام در فراخوان المپیاد آموزش هنر بیان کرد: با برنامه‌ریزی و زمان بندی‌هایی که صورت گرفته است مهلت ثبت‌نام در بخش آموزشگاه‌های آزاد هنری تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شده و این مهلت دیگر تمدید نخواهد شد. زمان ثبت‌نام هنرجویان هنرستان‌های هنرهای زیبا با توجه به زمان برگزاری امتخانات آخر سال تا پایان خردادماه تعیین شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیر برگزاری المپیاد هنر برای شناسایی هنرمندان در سایر استان‌های کشور گفت: با توجه به پراکندگی مناسب آموزشگاه‌های آزاد هنری و هنرستان‌های هنرهای زیبا در اقصی نقاط کشور و منظور شدن سطوح آموزشگاهی و استانی و ملی برای المپیاد، امکان حضور تمامی هنرجویان مراکز آموزش هنر در این رویداد فراهم است.

وی افزود: تلاش ما بر این است که این رویداد در سال‌های آینده فراگیرتر شده و دامنه اجرایی آن شامل تمام مراکز آموزش هنر از جمله دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تحت پوشش سایر نهادها هم شود و چشم انداز ما برای سال‌های آینده برگزاری رویداد در سطح بین‌المللی است.

قهرمانان المپیاد هنر به جشنواره فجر معرفی می‌شوند/ لیگ رقابت آموزشگاهی

اسماعیلی درباره تاثیر هنر و آموزش اصولی آن بر جلوگیری جوانان از گرایش به فرهنگ غیرایرانی و مخرب، سوق یافتن آنان به سمت هنر و فرهنگ اصیل ایرانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: المپیاد ملی آموزش هنر با توجه به ماهیت گروهی و تیمی، در سطح کلان منتج به ارتقای سرمایه اجتماعی مبتنی بر عواملی مانند تعامل اجتماعی و احساس هویت جمعی و گروهی می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: با توجه به ماهیت گروهی و تیمی و رویکرد انسجام بخشی فرهنگی و اجتماعی این رویداد، هویت و سبک زندگی اسلامی- ایرانی گسترش یافته و با ایجاد انگیزه و امیدآفرینی، شور اجتماعی، تقویت مشارکت‌های عمومی و تحکیم بنیان خانواده و همبستگی ملی و انسجام اجتماعی، موجب پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

آینده شغلی برگزیدگان المپیاد هنر

اسماعیلی درباره آینده شغلی برگزیدگان المپیاد هنر و حمایت از آنان اظهارداشت: اعضای تیم‌های قهرمان در هر رشته لوح تقدیر، جام قهرمانی و هدایای ارزنده نقدی دریافت خواهند کرد. علاوه بر این مقرر است هنرمندان برگزیده این المپیاد تحت آموزش‌های کارگاهی ویژه قرار گیرند و حمایت‌های مستمر مادی و معنوی شامل حال آنان خواهد بود. با هماهنگی‌های انجام شده مقرر است تیم‌های قهرمان المپیاد به جشنواره فجر معرفی شوند.

وی با اشاره به مشارکت آموزشگاه‌های آزاد هنری در برگزاری المپیاد هنر و تاثیر آنها در هم‌افزایی و ارتقای رشد هنر و فرهنگ ایرانی در بین جوانان و نوجوانان به عنوان نهادی مورد اعتماد گفت: برگزاری رقابت‌ها در المپیاد به صورت لیگ و در قالب تیمی منجر به افزایش انگیزه و پیشرفت در بخش آموزش هنر در آموزشگاه‌های آزاد هنری خواهد شد. همچنین این رویداد می‌تواند در انعکاس عملکرد آموزشگاه‌های آزاد هنری در رشته‌های مختلف نقش موثری داشته باشد و ظرفیت‌های ارزنده این مراکز آموزشی را بیش از پیش نمایان کند.

استقبال استان‌ها از المپیاد هنر

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سطح استقبال از المپیاد هنر بیان کرد: با توجه به اینکه این المپیاد برای نخستین بار برگزار می‌شود طبیعتاً تا رسیدن به شرایط آرمانی فاصله دارد اما از زمان رونمایی پوستر و اعلام عمومی این رویداد، خوشبختانه بازخوردهای بسیار خوبی از سوی همه عوامل مشاهده شده و جریانی امیدبخش به ویژه در شهرستان‌ها و استان‌ها در این راستا ایجاد شده است. به طوری که با درخواست و استقبال استان‌ها و مراکز آموزشی مهلت ارسال آثار تا پایان اردیبهشت ماه تمدید شده است.

اسماعیلی افزود: سازمان اجتماعی کشور، وزارت کشور، مرکز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای اجرایی استان‌ها، انجمن‌های هنری برخی از نهادهایی هستند که در برگزاری این المپیاد مشارکت دارند.

منبع: ایرنا