به گزارش هنرآنلاین، محمدحسین اسماعیلی دوشنبه- ۲۱ اسفندماه در نشست خبری نخستین المپیاد «آموزش هنر» و رویداد «یکصدا ایران» که در سالن کنفرانس دفتر موسیقی برگزار شد، اظهارداشت: برگزاری رویدادهایی همچون المپیک و المپیادهای مختلف در رشته‌های متعدد علمی و ورزشی در دنیا رایج است و یک پیشینه طولانی و تاریخی دارد که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی گفت: سابقه برگزاری المپیک و المپیاد در حوزه هنر در کشورهای مختلف مانند سایر رشته‌ها نیست، در کشور ما در حوزه فرهنگ و هنر رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شود اما به صورت خاص تاکنون المپیادی در قالب «آموزش هنر» در کشور نداشتیم و برای نخستین بار برگزار می‌شود که اهدافی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت بیش از ۶ هزار آموزشگاه آزاد هنری و ۶۵ باب هنرستان هنرهای زیبا زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: المپیاد «آموزش هنر» ویژه این مراکز برای کشف استعدادهای برتر و هدایت آنان به سمت حضور اجتماعی متعهدانه در رشته‌های مختلف هنری؛ تجسمی، موسیقی و هنرهای نمایشی در قالب مسابقات گروهی و تیمی در سه سطح؛ آموزشگاهی، استانی و ملی برگزار می‌شود.

محمدحسین اسماعیلی در نشست خبری نخستین المپیاد ملی آموزش هنر

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شناسایی، کشف و هدایت استعدادهای هنری به ویژه در میان جوانان و نوجوانان، تشویق و آموزش کار تیمی و گروهی، ارتقای مهارت‌های فردی، گروهی و اجتماعی از اهداف این المپیاد است.

اهداف المپیاد «آموزش هنر»

وی، ایجاد همبستگی و نشاط، امید و انگیزه به خصوص در میان هنرجویان و هنرمندان مراکز آموزشی و کمک به توسعه عدالت اجتماعی، فرهنگی و آموزشی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با استفاده از ابزارهای هنری و آموزشی را از دیگر اهداف این المپیاد عنوان کرد و اظهارداشت: این رویداد در سطح کلان منجر به ارتقای سرمایه اجتماعی مبتنی بر عواملی مانند تعامل اجتماعی و احساس هویت جمعی و گروهی می‌شود.

اسماعیلی درباره موضوع‌های المپیاد «آموزش هنر» با شعار «یکصدا ایران» گفت: برای تولید اثر، موضوع‌هایی همچون هویت و سبک زندگی اسلامی- ایرانی، ایجاد انگیزه و امیدآفرینی، ایجاد شور اجتماعی و تقویت مشارکت‌های عمومی، تحکیم بنیان خانواده، همبستگی ملی و انسجام اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فراخوان ثبت‌نام در المپیاد «آموزش هنر» از اسفندماه آغاز شده و در نهایت فرایند تا پایان شهریور سال آینده ادامه خواهد داشت و برگزیدگان این المپیاد را معرفی خواهیم کرد.

وی گفت: این رویداد می‌تواند یک جریان هنری و تاثیرگذار را در مراکز آموزش هنر ایجاد شود که به صورت جدی وارد کار تیمی شوند و تولید اثر بکنند تا در راستای تربیت استعدادها برنامه ریزی کنیم و پیش‌بینی می‌شود یک میلیون نفر در این فرایند شرکت کنند اگرچه تیم‌ها منتخب این جمعیت خواهد بود.

اسماعیلی بیان کرد: امسال با توجه با محدودیت‌هایی که وجود دارد، برای نخستین بار فراخوان ثبت‌نام ویژه آموزشگاه‌های آزاد هنری و هنرستان‌های هنرهای زیبا منتشر شده است که امیدواریم در سال آینده تمامی مراکز آموزش هنر و هنرجویان نیز بتوانند شرکت کنند.

رشته‌های المپیاد «آموزش هنر»

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: در مرحله نخست، این المپیاد، زمستان امسال در بخش آموزشگاه‌های آزاد هنری در گروه‌های هنرهای تجسمی(گرایش‌های گرافیک، نقاشی و طراحی)، هنرهای نمایشی و موسیقی (گرایش‌های موسیقی ایرانی- موسیقی جهانی) و خوشنویسی (در گرایش‌های نستعلیق و شکسته نستعلیق) برگزار می‌شود.

نشست خبری نخستین المپیاد ملی آموزش هنر

وی گفت: همچنین این رویداد در بخش هنرستان‌ها در رشته‌های نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی ساز جهانی، گرافیک، نقاشی، پویانمایی، سینما و نمایش برگزار می‌شود و آثار برگزیده باید در این سایت به انتخاب شورای فنی و داوران و براساس معیارها و شاخص‌های تخصصی تعیین و به مرحله استانی راه پیدا می‌کنند.

اسماعیلی افزود: سپس یک ستاد استانی تشکیل می‌شود و در این ستاد، هیات داوران تیم‌ها را ارزیابی می‌کنند و تیم‌ها منتخب معرفی و در نهایت شهریورماه سال آینده به صورت ملی رقابت می‌کنند، در موسیقی و تئاتر اجرای زنده خواهند داشت و آثار خوشنویسی در قالب نمایشگاهی ارایه می‌شود و سایر رشته‌ها براساس ویژگی‌هایی مورد داوری قرار خواهند گرفت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه بخش هنرستان‌ها مرحله استانی ندارد، در هر یک از رشته‌های نقاشی،گرافیک، پویانمایی و سینما، ۶ تیم با انتخاب هیات داوران به بخش نمایشگاهی سطح ملی راه پیدا می‌کنند.

وی اظهارداشت: از بین تیم‌های راه یافته به بخش ملی در هر رشته، یک تیم جام قهرمانی و جایزه تعیین شده را دریافت می‌کند و دو تیم شایسته تقدیر معرفی می‌شوند. همچنین پوستر این رویداد توسط سجاد فروغی گرافیست و مدرس دانشگاه طراحی شده است.

اسماعیلی درباره جوایز برگزیدگان المپیاد «آموزش هنر» گفت: اعضای تیم‌های قهرمان در هر رشته، لوح تقدیر، مدال (گردن آویز طلا) دریافت می‌کنند و به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان هدیه نقدی تعلق می‌گیرد و به اعضای تیم‌های شایسته تقدیر در هر رشته، لوح تقدیر اهدا می‌شود و به ازای هر نفر، پنج میلیون تومان اعطا می‌شود. همچنین تیم‌های راه یافته در سطح ملی، به جشنواره فجر معرفی می‌شوند.

نشست خبری نخستین المپیاد ملی آموزش هنر

وی افزود: برای مدیر مرکز آموزشی قهرمان نیز امتیازهایی در نظر گرفته شده که علاوه بر جام قهرمانی، ۱۰۰ درصد امتیاز این رویداد در فرآیند ارزیابی جایزه ملی آموزش هنر درج می‌شود و امتیاز مدیر هنرستان تیم‌ها شایسته تقدیر؛ لوح تقدیر و درج ۵۰ درصد امتیاز این رویداد در فرایند ارزیابی جایزه ملی آموزش هنر است.

اجرای «یکصدا ایران» در ۲۲۰ محله و منطقه محروم کشور

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح «یکصدا ایران» اظهارداشت: این رویداد هنری،تعاملی و آموزشی در ۲۲۰ محله در ۳۱ استان کشور با هدف گسترش فرهنگ و هنر بومی اجرا می‌شود که اولویت مناطق محروم است.

اسماعیلی، شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی، شناسائی فعالان و کنشگران، تشکیل کارگروه‌های محلی با محور موضوعات اجتماعی، شبکه‌سازی، ترویج الگوی سبک زندگی ایرانی- اسلامی را از اهداف این طرح عنوان کرد که با همکاری سازمان اجتماعی وزارت کشور، دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

وی طرح «یکصدا ایران» در راستای طرح «آموزش هنر برای همه» در حال اجراست که در قالب مرحله دوم این طرح تدوین و عملیاتی شده است. یکصد گروه هنری در محلات با ایجاد یک کنش فرهنگی‌ و هنری فعالیت می‌کنند تا استعدادها را شناسایی کنیم تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم. بودجه این رویداد ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

محمدحسین اسماعیلی در نشست خبری نخستین المپیاد ملی آموزش هنر

اسماعیلی خاطرنشان کرد: شعار المپیاد آموزش هنر نیز «یکصدا ایران» در نظر گرفته شده است تا برای تمامی کسانی که مطالبه آموزش هنر را دارند، برنامه‌هایی را اجرا کنیم، آنان را به سمت کارگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و هنرستان‌ها هدایت کنیم و برگزیدگان المپیاد هنر نیز به جشنواره‌های موسیقی، تجسمی و تئاتر فجر راه پیدا می‌کنند.

المپیاد