سرویس استانهای هنر آنلاین: سید جواد اشکذری رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با وضعیت تئاتر در این استان گفت: سابقه تئاتر در این استان چند سالی است که از مرز صد سالگی عبور کرده و خوشبختانه روزهای خوبی را می‌گذراند، ما در کنار جشنواره پرقدرتی که در همه عرصه‌های ملی و گاه بین‌المللی داریم حضور پرشور تماشاگران مشهدی و بعضا برخی از استان‌ها را در سالن‌های نمایش داریم و در پنج  سال اخیر اقتصاد تئاتر مشهد رونق زیادی پیدا کرده و ابزارهای اقتصاد تئاتر همچون  رسانه‌ها و سایت‌های فروش با همدلی هنرمندان و مدیران چرخه تولید و اجرا بسیار بهبود یافته است.

او  ادامه داد: به گواهی مدیران و هنرمندان درجه یک کشور، شهر مشهد بعد از پایتخت قطب دوم تئاتر کشور است.

اشکذری با اشاره به موفقیت‌های آثار به نمایش درآمده در این استان، خاطرنشان کرد: مجموع فروش نمایش‌هایی که در سال گذشته در شهر مشهد به اجرای عموم درآمده طبق آمار بیش از 700 میلیون تومان بوده است؛ بنابراین ما انتظار داریم با همکاری مرکز، آثار این هنرمندان در خارج از مرزهای ایران هم به  نمایش گذاشته شود و همه امکانات و حمایت‌ها به پایتخت محدود نشود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی همچنین با تاکید بر اینکه تئاتر استان در زمینه جذب مخاطب بسیار موفق بوده، بیان کرد: خراسان رضوی بعد از تهران تنها استانی است که یک سایت مختص به تئاتر دارد و در کنار این، تبلیغات فضای مجازی هم در خصوص نمایش‌هایی که اجرا می‌شود به شدت بالا است.

اشکذری تصریح کرد: تئاتر استان ظرفیت‌های روبه رشدی دارد و تلاش ما این  است تا سالن‌های نمایش را جدیدتر و به روزتر کنیم؛ آنچنان که مشهد در حال حاضر سه تماشاخانه خصوصی دارد و تماشاخانه‌های خصوصی دیگری هم در حال تاسیس هستند.

او در خصوص وضعیت پژوهش و آموزش تئاتر در این استان نیز بیان کرد: وضعیت پژوهش و آموزش به نسبت استان‌های دیگر خوب است اما به نسبت ظرفیت‌های بالقوه استان خراسان،  وضعیت پژوهش و آموزش ضعیف است چرا که درام‌نویس‌های بسیار قوی در استان حضور دارند که در طول سال چندین نمایشنامه تولید می‌کنند درحالی که هیچ کدام از آثارشان به مرحله چاپ نمی‌رسد بنابراین میزان نمایشنامه‌هایی که چاپ می‌شود نسبت به میزانی که تولید می‌شود بسیار پایین است.

اشکذری با بیان  اینکه چند سالی است که وضعیت چاپ کتاب امیدوار کننده نیست، گفت: با وجود این، پژوهش در استان  خراسان تقریبا رضایت‌بخش است؛ آنچنان که استان خراسان از معدود  استان‌هایی است که کتاب تاریخ تئاتر شهر خود را دارد و کتاب "صد سال تئاتر" به عنوان  یک الگو برای استان‌های دیگر مطرح شده و این یک کار پژوهشی ارزنده است؛علاوه بر این کارهای پژوهشی بسیار خوب دیگری به شکل خودجوش توسط اساتید و علاقمندان حوزه تئاتر درحال انجام است.

این هنرمند با اشاره به میزان حمایت از ظرفیت‌های تئاتری استان خراسان رضوی، اظهار کرد: به نسبت رشدی که تئاتر استان طی می‌کند حمایت‌ها بسیار محدود است.نکته دیگری که در این مورد  وجود دارد لزوم حمایت به موقع از آثار تئاتری است؛ در بسیاری از مواقع ما برای دریافت این حمایت‌ها درگیر بروکراسی‌های اداری می‌شویم، این درحالی است که به عقیده من اگر انجمن‌های هنرهای نمایشی کشور به هویتی مستقل برسد کمی از این پیچیدگی‌ها کاسته می‌شود.

اشکذری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های انجمن هنر‌های نمایشی خراسان رضوی، اشاره  کرد و گفت: کانون‌های تخصصی ما در حال تاسیس است و در تلاش هستیم تا این کانون‌ها تشکیل شود و برای این کار نیاز به حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم. این کانون‌های تخصصی توسط صنوف‌  اداره می‌شود و رویکرد آن‌ها این است که به صورت حرفه‌ای ارتباط متقابل در این زمینه فراهم شود.

این فعال تئاتری ادامه داد: همچنین درحال پی‌ریزی کافه تئاتر در سینما هویزه هستیم زیرا وقتی فیلم‌های تئاتر در سینما پخش می‌شود، از کیفیت بالاتری برخوردار است و قطعا پاتوق تئاتر تشکیل خواهیم داد زیرا به آموزش کمک زیادی می‌کند. قطعا در همین راستا کانون منتقدان و بحث و بررسی در مورد تئاترها نیز برگزار خواهد شد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در خصوص تعداد گروه‌های ثبت شده تئاتری در این استان نیز گفت: در استان خراسان رضوی 23 گروه تئاتری ثبت شده داریم که اکثرا دارای رتبه الف هستند اما طبق صحبت‌هایی که صورت گرفته قرار بر این شده تا بعد از انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان، تعداد گروه‌های ثبت شده را به 40 برسانیم.