سرویس تئاتر هنرآنلاین: معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه دهم آبان ماه در حاشیه برگزاری نشست مدیران تئاتر غرب آسیا در جمع خبرنگاران در رابطه با اینکه چرا اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از مدیران تئاتر کشورهای اروپایی دعوت نکرده‌اند، توضیح داد: ما با دعوت از مدیران تئاتر غرب آسیا کار را  شروع کردیم و رویکردمان این است که درباره تئاتر به عنوان امری جهانی بیشتر کار کنیم. فکر می‌کنم جغرافیای غرب آسیا به دلیل اشتراکات فرهنگی که میان این کشورها وجود دارد می‌تواند اولین قدم در راستای این تعاملات فرهنگی هنری باشد و امیدوارم بتوانیم در سال‌های آینده شاهد برگزاری نشست‌های بیشتری با مدیران تئاتری سایر کشورهای دنیا باشیم.

او بیان کرد: البته ما دعوت‌های مختلف دیگری داشتیم که دوستانی از کشورهای گرجستان و روسیه نیز در این نشست حضور پیدا کنند اما متاسفانه نتوانستند در این برنامه‌ها حضور داشته باشند. به هر حال امیدواریم با آمدن افرادی از کشورهای غرب آسیا راه را برای کارهای بیشتر و گسترده‌تر باز کنیم. البته گفتگو در این زمینه‌ها هرچه قدر بیشتر اتفاق بیفتد برای تئاتر ما مفید است و فکر می‌کنم اساسا تئاتر باید وارد دنیای جدیدی شود که این موضوع با نگاه ویژه به مسائل پژوهشی و پیدا کردن جایگاه تئاتر ایران در مختصات تئاتر جهان می‌تواند امکان ظهور و بروز پیدا کند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال خبرنگار هنرآنلاین در مورد تاثیر این نشست در جشنواره تئاتر فجر توضیح داد: ما وارد جریانی در این عرصه شدیم که تبدیل به یک روند شده است. اگر شما خاطرتان باشد دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارهایی را از مهرماه آغاز کرد که به نظرم مقدمه بسیار خوبی برای روزهای اصلی جشنواره در بهمن‌ماه خواهد شد. به هر حال روند ما در این گونه نشست‌ها حوزه شناختی است و اینکه بتوانیم داده‌هایی را که تا به امروز نداشتیم به دست بیاوریم و ضمن آنالیز آنها دعوت‌هایی را انجام دهیم که به نفع تئاتر ایران باشد. من فکر می‌کنم باید تلاش کنیم که چنین برنامه‌هایی برای خودشان یک مکانیزم و سیستم مشخص پیدا کند یعنی این نباشد که تعاملات بین‌المللی فقط محدود به دعوت گروه‌های نمایشی برای اجرای برنامه در جشنواره‌های ما باشد.

مرادخانی افزود: ما اگر این روندها را پیگیری کنیم و ببینیم در حوزه‌های اطراف ما چه می‌گذرد، وارد فضای جدیدی می‌شویم که می‌تواند برای تئاتر ما ثمربخش باشد به عنوان نمونه هم اکنون شما می‌بینید که ما در تئاتر خیابانی تقریبا به این موضوع نزدیک شده‌ایم و خوب است که در عرصه‌های دیگر تئاتر نیز این موضوع را پیگیری کنیم. برگزاری همین نشست مدیران تئاترغرب آسیا اتفاق خوبی است که نشان از اهمیت ماجرا دارد. اتفاقا در همین چند سخنرانی که بنده در جریان آنها قرار گرفتم موضوعاتی نهفته بود که هرکدام‌شان دربرگیرنده اتفاقات جدیدتری است که می‌توانیم بیشتر روی آن تمرکز کنیم.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به خبرنگاران در مورد نمایش آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در رم و برلین  و اخباری که در این رابطه منتشر می‌شود گفت: تمام آنها منوط به مجوزهای دولت است. تا به حال رسم بر این بوده که با مجوز وزیر صورت می‌گرفته اما اینجا چون سی اثر ایرانی است و در شبکه‌های مجازی صحبت‌هایی در این رابطه شده است و حساسیت‌هایی به وجود آمده است؛ تمام نهادهای نظارتی در جریان امور هستند و ناظر بر کلیه اقدامات هم هستند. متاسفانه نبود وزیر مسائلی برای‌مان ایجاد کرده است و هنوز اتفاق اجرایی نیفتاده است و در حال بررسی مسائل حقوقی هستیم.

او در رابطه با شبهاتی که در مورد آثار این گنجینه مطرح شده است بیان کرد: در قانون دیپلماسی چنین حرف‌هایی صحیح نیست. همه امور باید درست و با منطق پیش برود و سپس موضعات را مطرح کنیم. تلاش میکنیم همه چیز در بهترین حالت خود اتفاق خواهد افتاد.

او  تاکید کرد: حوزه هنر حوزه سیاسی نیست که بخواهیم در آن موضع‌گیری داشته باشیم. ما قرار است در حوزه فرهنگ و هنر کار کنیم و تفاوتی هم نمی‌کند که در چه جایی و چه جایگاهی قرار است کارهایی انجام گیرد. اما نمی‌دانم این چه مساله‌ای است  که از موضوعی که هیچ‌گاه نبوده حاشیه درست می شود. اصلا به نظر من طرح این مساله خود مساله انحرافی است که خود موجب ایجاد حاشیه‌های دیگر می‌شود که چندان برای عرصه فرهنگ و هنر درست نیست.