گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «لیدر» نوشته و کار محمد پورجعفری از رشت امروز دوشنبه دهم بهمن در دو نوبت 17 و 19 در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا خواهد شد.

پورجعفری در گفت‌وگو با هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه نمایشنامه «لیدر» را ده سال پیش نوشته، گفت: در این مدت متن سه یا چهار بار بازنویسی شد. «لیدر» با نگاهی به نمایشنامه «فنز» نوشته محمد رحمانیان نوشته شده و به برخی از آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد.

او در ادامه درباره موضوع و مضمون «لیدر» عنوان کرد: این نمایش به مواردی چون حضور زن‌ها در ورزشگاه‌ها و حاشیه‌‌های لیدرهای فوتبال می‌پردازد و برای نگارش آن ضمن پرداختن به این موارد، در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز پژوهش‌هایی داشتم.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه تمرین‌های نمایش سه ماه فشرده به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی «لیدر» اظهار کرد: در مجموع همه کارهای من در فضای رئالیستی اجرا شده و بحث خانواده، جامعه و روابط میان انسان‌ها از بعد روانشناسی در همه آن‌ها مطرح بوده است.

پورجعفری که دومین دوره است به عنوان کارگردان در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، درباره ویژگی‌های «لیدر» گفت: بازی بازیگران و موضوع نمایشنامه از ویژگی‌های نمایش است.

او ضمن اشاره به اینکه چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر ویژگی‌های مثبتی نسبت به ادوار گذشته این رویداد دارد، عنوان کرد: در این دوره به حضور گروه‌های شهرستان‌ها بیشتر توجه شده و ویژگی دیگر آن است که جشنواره سراغ کارهای تولیدی برای این رویداد رفته است. بازبینی زنده از آثار نمایشی استان‌ها از دیگر نکات مهم جشنواره است چرا که بازبینی با ارسال فیلم چندان راهکار مناسبی برای انتخاب آثار نیست.

پورجعفری با بیان اینکه همواره یکی از دغدغه‌هایش پرداختن به آسیب‌های اجتماعی بوده، یادآور شد: به اعتقاد من نویسنده و کارگردان باید زبان مردم و اثر او نیز برگرفته از زمان حال خود باشد. از مدیران و مسئولان کشوری می‌خواهم به تماشای تئاتر بنشینند چرا که هنرمندان تئاتر آینده‌نگرند و همه اتفاق‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و اگر به این مسئله توجه شده بود با هشدارهای هنرمندان شناخت بهتر و بیشتر نسبت به نسل جدید وجود داشت و مسائل کنونی پیش نمی‌آمد.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: آثاری که تا کنون روی صحنه آورده‌ام مسائل و مباحث اجتماعی در آن‌ها مطرح بوده و باید تمهیداتی اندیشیده شود تا آثار نمایشی در حاشیه شهرها نیز اجرا شوند و اگر همیشه اجرای نمایش‌ها متمرکز به یک محدوده باشد گسترش فرهنگی رخ نمی‌دهد. در حاشیه گیلان مناطقی هست که مردمان آن هرگز به سینما نرفته و تئاتر ندیده‌اند. اگر نمایشی با مضمون آسیب‌‍‌های اجتماعی تولید می‌شود، دولت باید یارانه در نظر بگیرد تا همه مردم بتوانند به تماشای آن بنشینند تا فرهنگ‌سازی انجام شود و در دسترس همگان باشد.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا 11 بهمن به دبیری کوروش زارعی در حال برگزاری است.