گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «دختران» نوشته علی دلپیشه و کار علی دلپیشه و کیانوش ایازی از تهران روزهای شنبه و یکشنبه هشتم و نهم بهمن ساعت‌های 18 و 20:30 در بخش جایزه بزرگ صحنه چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در تالار حافظ اجرا می‌شود. نیلوفر هوشمند، حسام خیل‌نژاد، آرش ماهان‌کیا، علی دلپیشه، علی مظفریان، خدیجه بابادی و حامد شیخی بازیگران این نمایش هستند.

کیانوش ایازی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «دختران» گفت: نمایشنامه با هدف شرکت در این دوره از جشنواره تئاترفجر نوشته و پس از پذیرش از سوی هیات انتخاب تمرینات به مدت 35 جلسه پشت سر گذاشته شد و نمایش طی دو روز در این دوره از رویداد تئاتر فجر اجرا می‌شود.

او درباره موضوع و مضمون نمایش «دختران» عنوان کرد: داستان نمایش درباره سرگذشت 4 خواهر است که همسرانشان را برای خدمت سربازی بدرقه می‌کنند اما جنگ شروع می‌شود و این 4 خواهر در انتظار بازگشت می‌مانند...

ایازی ضمن اشاره به اینکه نمایش کمدی تراژدی در فضای گروتسک است، درباره سبک و فضای اجرایی اظهار کرد: شرح قصه و اتفاقات کاملاً سوررئال و به سبک گروتسک است. نمایش به واسطه طراحی صحنه و شیوه اجرایی متفاوت است. میزانسن‌ها گاهاً مکانیکی است. سعی‌مان بر این بوده از موضوعی ساده چون انتظار به فضایی تراژدی برسیم.

این کارگردان درباره ویژگی‌های این نمایش تصریح کرد: ساختار مدرن، نورپردازی و میزانس‌ها همراه با پرداختی متفاوت بسیار برای مخاطب ملموس است و این موضوع از ویژگی‌های این نمایش است.

او که برای نخستین بار است در مقام کارگردان در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، درباره کارگردانی مشترک این نمایش گفت: من پیش از این تجربه نویسندگی مشترک را داشتم. از آنجا که نویسنده این نمایش علی دلپیشه، ایده‌های بسیاری برای اجرا داشت تصمیم گرفتم ایده‌های‌مان را تلفیق و با مشاوره یکدیگر نمایش را تولید کنیم.

کیانوش ایازی در پایان صحبت‌هایش درباره برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: از آنجا که ما سازه‌ای داریم، زمان کمی برای نصب آن داشتیم و کاش برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای بود که امکان آن را داشتیم تا زمان بیشتری برای این منظور در اختیار داشته باشیم. نکته دیگر اینکه گروه‌های نمایشی برای تولید اثر نیازمند کمک‌هزینه هستند. تمام مبلغی که به عنوان کمک‌هزینه اول از دبیرخانه جشنواره گرفتیم صرف دکور، طراحی و موسیقی کار شد و حتی مجبور شدیم برای تامین بخش دیگر هزینه‌ها مبلغی را قرض کنیم. به نظرم از آنجا که با وجود این تورم هزینه تولید تئاتر بسیار بالاست، بهتر بود کمک‌هزینه‌ها را زودتر به گروه‌های نمایشی پرداخت می‌کردند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا یازدهم بهمن به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.